– Lærere som gruppe er generelt gode på emosjonell støtte og klasseromsorganisering, men det er stor variasjon i undervisningskvalitet mellom klasserommene, uttalte Sigrun K. Ertesvåg under avslutningsseminaret i CIESL-prosjektet.
Publisert første gang: 20.08.2020
Onsdag 19. august ble det arrangert digital bokpresentasjon og avslutningsseminar i CIESL-prosjektet for å markere at et av Læringsmiljøsenterets største forskningsprosjekter noensinne «Classroom Interaction for Enhanced Student Learning» (CIESL) har kommet til en ende.
Som en avslutningsgave til alle som er interessert i ledelse i klasserommet, har forskerne i CIESL-prosjektet skrevet boka "Ledelse i klasserommet", der ny kunnskap om temaet blir drøftet. I anledning bokslippet og avslutningen av CIESL-prosjektet, ble det arrangert bokpresentasjon og avslutningsseminar i regi av Læringsmiljøsenteret denne uka.
Norske lærere gode på emosjonell støtte
Under arrangementet fortalte Sigrun K. Ertesvåg, prosjektleder for CIESL og professor ved Læringsmiljøsenteret, om hvordan lederskap i klasserommet kan være en bærebjelke i elevenes læring.
– Hvorfor skrive en bok om klasseledelse? Det er jo skrevet mange bøker om dette temaet tidligere, men det er to hovedgrunner til at vi ønsket å skrive denne boka. Nå vet vi ting vi ikke visste før vi gjennomførte CIESL-prosjektet, og det er viktig å få synliggjort dette og tilgjengeliggjøre det for norske lesere. Ei bok gir oss en mulighet til å drøfte fagstoffet på en annen måte enn vi får gjennom vitenskapelige artikler i tidsskrift, uttalte Ertesvåg.
Hun presiserte at boka ikke bare handler om klasseledelse som fenomen og hvordan man kan jobbe med det, men også om hvordan faktorer i skolen som organisasjon er viktig både for å implementere kunnskap om ledelse i klasserommet. I tillegg til hvordan det kan påvirke den enkelte lærers profesjonsutvikling og det kollektive fokuset på klasseledelse.
– Overordna funn fra observasjonsstudien er at norske lærere som gruppe generelt sett er gode på emosjonell støtte og klasseromsorganisering. Det er likevel stor variasjon i undervisningskvalitet mellom klasserommene, sier Ertesvåg.
Hvordan implementere ny kunnskap om klasseromsinteraksjoner?
Under arrangementet holdt flere av bidragsyterne innlegg om spennende temaer som hvordan skolen kan lykkes med å implementere ny kunnskap om klasseromsinteraksjoner ved Pål Roland og rektor sin rolle i utviklingsarbeid ved Unni V. Midthassel.
I tillegg holdt Elaine Munthe - tidligere dekan ved Fakultet for Utdanningsvitenskap og humaniora ved UiS og nå leder for Kunnskapssenter for utdanning - et innlegg med et utenfra blikk på lederskap i klasserommet.