Margrethe Sønneland

Associate Professor

Margrethe Sønneland

Contact

Telephone: 51833118

Email: margrethe.sonneland@uis.no

Room: OD B-2487

Department

Faculty of Arts and Education

Department of Education and Sports Science

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Hoem, Toril Frafjord; Bugge, Hans Erik; Fuglestad, Unni ; Mangen, Anne; Staurseth, Hanne Egenæs; Støle, Hildegunn; Sæbø, Johanne Ur; Sønneland, Margrethe; Billington, Mary Genevieve

(2024)

The Collaborative Development of an Online Planning Tool for Teachers in Norway: Study Protocol for DigUp.

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 10 .

Hefte 3.

DOI: 10.23865/njlr.v10.5205

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

(2023)

Examining the Value of Literary Conversations: A critical mapping review of research into literary conversations in Scandinavian L1 classrooms.

L1-Educational Studies in Language and Literature.

ISSN 1567-6617.

Volum 23.

Hefte 2.

s.1-28.

DOI: 10.21248/l1esll.2023.23.2.573

Tengberg, Michael; Johansson, Maritha; Sønneland, Margrethe

(2023)

DIALOGUE AND DEFAMILIARIZATION: THE CONCEPTUAL FRAMING OF AN INTERVENTION FOR CHALLENGING READERS AND IMPROVING THE QUALITY OF LITERATURE DISCUSSIONS.

L1-Educational Studies in Language and Literature.

ISSN 1567-6617.

Volum 23.

s.1-24.

DOI: 10.21248/l1esll.2023.23.2.566

Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2022)

Critical literacy in literature education.

Acta Didactica Norden (ADNO).

ISSN 2535-8219.

Volum 16.

Hefte 2.

DOI: 10.5617/adno.8874

Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2021)

COOL KIDS’ CARNIVAL : Double-voiced discourse in student conversations about literature.

L1-Educational Studies in Language and Literature.

ISSN 1567-6617.

Volum 21.

s.1-34.

DOI: 10.17239/L1ESLL-2021.21.02.02

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

(2020)

Literature education in Nordic L1s: Cultural models of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.

L1-Educational Studies in Language and Literature.

ISSN 1567-6617.

Volum 20.

s.1-32.

DOI: 10.17239/L1ESLL-2020.20.01.07

Sønneland, Margrethe

(2020)

Litteraturundervisningens potensial i en utbytteorientert utdanningsdiskurs. I: Norsk litterær årbok 2020.

Det Norske Samlaget.

ISBN 9788234003301.

s.346-364.

Sønneland, Margrethe

(2019)

Friction in fiction. A study of the importance of open problems in literature conversations.

L1-Educational Studies in Language and Literature.

ISSN 1567-6617.

Volum 19.

s.1-28.

DOI: 10.17239/L1ESLL-2019.19.01.07

Sønneland, Margrethe

(2018)

Innenfor eller utenfor? En studie av engasjement hos tre 9.klasser i møte med litterære tekster som faglige problem.

Nordic Journal of Literacy Research.

ISSN 2464-1596.

Volum 4.

Hefte 1.

s.80-97.

DOI: 10.23865/njlr.v4.1129

Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2018)

Samtalen som representasjon av teksten. I: Norsk litterær årbok 2018.

Det Norske Samlaget.

ISBN 9788252195644.

s.259-283.

Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle

(2017)

Teksten som problem i 8A. Affinitet og tiltrekningskraft i samtaler om «Brønnen».

Acta Didactica Norge.

ISSN 1504-9922.

Volum 11.

Hefte 2.

DOI: 10.5617/adno.4725

Bøker og kapitler

Sønneland, Margrethe

(2019)

Teksten som problem. En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-7644-874-0.

Hefte 479.

Formidling

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

(2024)

Estetiske perspektiver i samtaler om litteratur – et første steg .

8. seminar i Netværk for litteraturdidaktisk forskning i Norden ;

2024-03-19 - 2024-03-20.

Berge, Ingeborg Margrete; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2024)

Små ting i 7A.

Skriv!Les! 2024, "Lesing og skriving i en omskiftelig tid";

2024-05-06 - 2024-05-08.

Sønneland, Margrethe

(2024)

Exploring Ethical and Moral Perspectives in Teaching Open and Ambiguous Literary Texts.

ECER - European Conference of Educational Research;

2024-08-27 - 2024-08-30.

Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe

(2023)

I god litteraturundervisning lytter man til elevene..

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Sønneland, Margrethe; Gourvennec, Aslaug Fodstad

(2023)

Literary conversations in Norwegian Secondary Schools.

ELIT from Lab to Life;

2023-05-03.

Sønneland, Margrethe

(2023)

Å skape rom for samtale om litteratur.

MuMo:Netværk for Mundtlighedsdidaktik i Modersmålsfaget;

2023-05-15.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

(2023)

Literature education and ethical responsibility: Identity development and personal growth in Nordic L1 curricula.

Literary Development Reconsidered: Perceiving Literary Education in an Ethical Frame;

2023-09-20 - 2023-09-22.

Sønneland, Margrethe

(2023)

The open work and the closing text.

Forskerseminar;

2023-09-20 - 2023-09-22.

Sønneland, Margrethe

(2023)

Bør staten gi nasjonale leseråd på linje med kostholdsråd?.

Morgenbladet.

ISSN 0805-3847.

Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe; Berge, Ingeborg Margrete; Michelsen, Per Arne

(2023)

Little things in 7A.

Literary development reconsidered: Perceiving literary education in an ethical frame;

2023-09-20 - 2023-09-22.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

(2022)

Litterære samtaler i Skandinavia - en systematisk kartlegging.

Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

2022-05-10 - 2022-05-11.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

(2022)

Literature conversations in ​Scandinavia – a systematic scoping review​.

13th ARLE Conference;

2022-06-15 - 2022-06-17.

Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

(2022)

Partners in Practice: Establishing a System for Educational Development towards Student Participation .

ARLE-konferansen 2022;

2022-06-15 - 2022-06-17.

Skaftun, Atle; Berge, Ingeborg Margrete; Jensen, Ingeborg Marie; Nygard, Arne Olav; Rangnes, Hege; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

(2022)

Partners in Practice: Establishing a system for educational development.

MUMO, Muntlighedsdidaktik i modersmålsfaget;

2022-11-29 - 2022-11-30.

Jensen, Ingeborg Marie; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2022)

The text as a problem in year six.

13th ARLE Conference. Transformation in L1 Education: Current Challenges and Future Possibilities.;

2022-06-15 - 2022-06-17.

Jensen, Ingeborg Marie; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2022)

Teksten som problem i sjette klasse.

Skriv! Les!;

2022-05-09 - 2022-05-11.

Mangen, Anne; Sønneland, Margrethe

(2021)

Den litterære langlesingens muligheter og utfordringer i digitaliseringens tidsalder.

Viden om Literacy.

ISSN 2246-6517.

Hefte 29.

s.108-113.

Sønneland, Margrethe

(2021)

Tatjana Kielland Samoilow og Per Esben Myren-Svelstad: Kritisk teori i litteraturundervisningen.

Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning.

ISSN 0013-0818.

Volum 108.

Hefte 1.

s.71-75.

DOI: 10.18261

Sønneland, Margrethe

(2021)

Elevene trekkes mot litteratur som forstyrrer og byr på motstand.

Periskop (Oslo).

ISSN 2535-7034.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

(2021)

En kartlegging av forskning på litterære samtaler i Norden.

NNMF8 2021 Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning ;

2021-11-24 - 2021-11-25.

Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2021)

Kritisk literacy i litteraturundervisningen .

NNMF 2021;

2021-11-24 - 2021-11-25.

Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2021)

Cool kids' carnival: Flerstemt diskurs i elevers samtaler om litteratur .

NNMF 2021;

2021-11-24 - 2021-11-25.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

(2021)

Introduction to the Special Issue Working with Literature in Nordic Secondary Education.

L1-Educational Studies in Language and Literature.

ISSN 1567-6617.

Volum 21.

s.1-8.

DOI: 10.17239/L1ESLL-2021.21.02.01

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

(2020)

Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.

NERA 2020;

2020-03-04 - 2020-03-06.

Sønneland, Margrethe

(2020)

Ungdom og lesing.

Kapittel;

2020-10-16.

Sønneland, Margrethe

(2020)

Teksten som problem.

Kunnskapstørst;

2020-02-17.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Höglund, Heidi; Johansson, Maritha; Kabel, Kristine; Sønneland, Margrethe

(2019)

Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner.

Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing,s kriving og literacy;

2019-05-07 - 2019-05-09.

Sønneland, Margrethe

(2019)

The text as a problem. A study of literary conversations in lower secondary school..

ARLE - forskerkonferanse;

2019-06-28 - .

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe; Kabel, Kristine; Johansson, Maritha; Höglund, Heidi

(2019)

Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education.

ARLE - forskerkonferanse;

2019-06-26 - .

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

(2019)

Muntlige ferdigheter på ny.

Fagnettverksdag;

2019-11-14.

Sønneland, Margrethe

(2018)

Kur mot kjedsomhet.

Sønneland, Margrethe

(2018)

Friksjoner - foreløpige analyser av elevenes respons på teksters adressivitet.

Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;

2018-05-31 - 2018-06-01.

Sønneland, Margrethe

(2018)

Tror elevene trekkes mot krevende litteratur.

Sønneland, Margrethe

(2018)

Kur mot kjedsomhet.

Sønneland, Margrethe

(2018)

– Det er trist hvis litteratur blir redusert til liksomoppgaver.

Sønneland, Margrethe; Rongved, Elisabeth

(2018)

Tror elevene trekkes mot krevende litteratur .

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

(2018)

Litteraturen i norskfagets kjerneelementer.

Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;

2018-05-31 - 2018-06-01.

Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2017)

Fag og faglighet i norsk 1: Literacy som forståelsesramme for litteraturarbeid i skolen.

Veier til dybdelæring: Nasjonal konferanse om lesing;

2017-03-04.

Sønneland, Margrethe; Skaftun, Atle

(2017)

Fag og faglighet i norsk 2: Samtaler om "Brønnen" i 8A.

Veier til dybdelæring: Nasjonal konferanse om lesing;

2017-03-04.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Michelsen, Per Arne; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2017)

Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten .

Skriv! Les! 2017 Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Sønneland, Margrethe

(2017)

Possibilities of joint exploration - Pupils’ Conversations on Literature in a Scandinavian Perspective.

CEDiR - Cambridge Educational Dialogue Research Group, seminar;

2017-06-01.

Sønneland, Margrethe; Rasmussen, Marie

(2017)

Elevsamtaler om litteratur i skandinavisk perspektiv.

Konferanse;

2017-03-09.

Michelsen, Per Arne; Gourvennec, Aslaug Fodstad; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2017)

Litteratursamtaler i lærerutdanningen.

NNMF 6;

2017-11-29 - 2017-12-01.

Gourvennec, Aslaug Fodstad; Sønneland, Margrethe

(2016)

The Importance of Literature in Education - in a Digital Age.

The Sedona Meeting: Reimagining Learning And Literacy in a Digital Age;

2016-05-04 - 2016-05-05.

Kunstnerisk produksjon

Berge, Ingeborg Margrete; Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe

(2024)

Teksten som norskfagleg problem.

Samoilow, Tatjana Kielland; Myren-Svelstad, Per Esben; Sønneland, Margrethe

(2021)

Litteraturen som faglig problem. Samtale med Margrethe Sønneland om litterære samtaler på ungdomstrinnet.

Nygard, Arne Olav; Njå, Morten; Sønneland, Margrethe

(2016)

Bruk av digitale verktøy i responsarbeidet.

Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

(2016)

Introduksjon til digitale ferdigheter.

Østrem, Siv Ellen; Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

(2016)

Google Dokumenter i responsarbeidet.

Berge, Ingeborg Margrete; Sønneland, Margrethe

(2016)

"Å være leselærer i teknikk og industriell produksjon".

Njå, Morten; Nygard, Arne Olav; Sønneland, Margrethe

(2015)

Introduksjon til digital teknologi i skolen.