Elin Ødegård

Ekstern tilknyttet UiS

Elin Ødegård

Contact

Telephone: 51833601

Email: elin.odegard@uis.no

Location: Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn

Department

Faculty of Arts and Education

Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education

Avdeling Porsgrunn

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin

(2020)

Fra intensjon til handling i barnehagen : Dilemmaer som omdreiningspunkt for kompetansebygging.

Fagbokforlaget.

ISBN 9788245022605.

Ødegård, Elin; Nordahl, Julie; Røys, Helge

(2017)

Alle skal med! Veiledning i den lærende barnehage.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-52301-5.

Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin

(2016)

Barnehagelæreres profesjonslæring.

Fagbokforlaget.

ISBN 978-82-450-1692-5.

Ødegård, Elin

(2014)

Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak?. I: FoU i praksis 2013. Artikkelsamling fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning.

Akademika forlag.

ISBN 978-82-321-04215.

Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Søndenå, Kari; Hjardemaal, Finn R.

(2014)

Hvordan kan veiledningssamtaler åpne for kritisk tenkning?.

UNIPED.

ISSN 1500-4538.

Volum 37.

Hefte 4.

s.19-31.

DOI: 10.3402/uniped.v37.23814

Ødegård, Elin

(2013)

Nyutdannede førskolelæreres særskilte ledelsesutfordringer. I: Proceedings of FoU i praksis 2012 : conference proceedings. Trondheim, 23. og 24. april 2012.

Akademika forlag.

ISBN 978-82-321-0086-6.

s.279-286.

Ødegård, Elin; Røys, Helge

(2013)

Å dra lasset sammen. Samhandling som strategi for pedagogisk ledelse i barnehagen.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202330972.

Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

(2008)

Kompetansebygging i hetrogene veiledningsgrupper. I: Det store spranget - ny som lærer i skole og barnehage.

Tapir Akademisk Forlag.

ISBN 978-82-519-2282-1.

s.137-146.

Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

(2007)

Mangfold gir muligheter : om mangfold som ressurs for kompetansebygging. I: Når starten er god : en artikkelsamling om veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring.

s.45-56.

Bøker og kapitler

Ødegård, Elin

(2021)

Helhet og sammenheng på SFO.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202687366.

Ødegård, Elin

(2011)

Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper. En kvalitativ studie av nyutdannede førskolelæreres kompetansebygging det første året i yrket.

Hefte 145.

Karlsen, Thorbjørn J.; Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Olsen, Knut Rune; Ødegård, Elin

(2005)

Veiledning av nyutdannede lærere i barnehage og skole Forankring i lokal arbeidsgiverpolitikk, med fokus på kvalitet.

Hefte 5.

Løkka, Niri; Ødegård, Elin

(2004)

Praksis som læringsarena : FOU-rapport 2001-2003.

Formidling

Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

(2022)

Kompetansebygging i barnehagen.

Fagseminar Utdanningsforbundet;

2022-04-04.

Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi

(2020)

Interaktiv forskning som omdreiningspunkt for kompetansebygging i barnehagen..

Norsk barnehageforskningskonferanse;

2020-09-28 - 2020-09-30.

Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

(2020)

Webinar "Fra intensjon til handling i barnehagen. Dilemma som omdreiningspunkt for kompetansebygging".

Webinar;

2020-11-24.

Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

(2019)

Dilemmaer som omdreiningspunkt i kompetansebygging​ .

Nasjonal forskningskonferanse;

2019-10-16 - 2019-10-17.

Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Steinnes, Gerd Sylvi

(2019)

Dilemmaer som omdreiningspunkt for kompetansebygging.

Nordisk barnehageforskningskonferanse;

2019-10-16 - 2019-10-17.

Ødegård, Elin

(2019)

Ledere som kan og vil.

Styrersamling;

2019-03-27.

Ødegård, Elin

(2019)

Interaktivforskning - redskap for komeptansebygging.

Nasjonalt nettverk for kompetanseutvikling;

2019-02-11 - 2019-02-12.

Ødegård, Elin

(2017)

Tochange and improvequality in kindergarten. Developing professional learning communities through leadership..

Internasjonal barnehagekonferanse;

2017-08-29 - 2017-09-01.

Ødegård, Elin

(2017)

Alle skal med i utviklingen av den lærende barnehage.

Fagdag;

2017-11-14 - .

Ødegård, Elin

(2017)

Hvordan skape et godt og tryggt læringsmiljø i barnehager?.

Barnehagekonferanse;

2017-11-10 - .

Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Bjerkholt, Eva

(2016)

Utforsking av barnehagelæreres kompetansebygging. Ulike teoretiske perspektiver som kilde til dypere forståelse og nye muligheter?.

Nordpro-konferanse;

2016-10-27 - 2016-10-28.

Ødegård, Elin; Martinsen Torve, Marianne

(2016)

Helhetlig arbeid med gode barnehagemiljøer i norsk kontekst.

Statlig konferanse;

2016-11-14 - 2016-11-15.

Ødegård, Elin; Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn

(2016)

Exploring the complexity of competence building. Mixed theoretical perspectives, a source for deeper understanding and New answers..

Earli konferanse;

2016-06-29 - 2016-07-01.

Ødegård, Elin

(2016)

Bridging different competencies - aleadership perspective.

Earli konferanse;

2016-06-29 - 2016-07-01.

Ødegård, Elin

(2016)

Veiledning og ledelse som ild og vann eller hånd i hanske.

Styrerkonferansen;

2016-11-07 - 2016-11-08.

Ødegård, Elin

(2015)

Pedagogisk ledelse i barnehager.

Bamble kommune;

2015-02-12 - .

Nordahl, J.; Ødegård, Elin

(2015)

Competence development through mentoring: Pedagogical leaders’ follow up of academic concepts while mentoring their assistants.

EECERA Conference 2015;

2015-09-05 - .

Ødegård, Elin

(2015)

Promoting quality through interactive research.

Ledelseskonferanse, ILRF ;

2015-06-15 - 2015-06-17.

Ødegård, Elin

(2015)

Promoting leadership through staff training.

EECERA Conference 2015;

2015-09-02 - 2015-09-05.

Ødegård, Elin; Røys, Helge

(2015)

Pedagogisk ledelse i barnehager.

Fylkesmannen i Telemark;

2015-03-16 - 2015-03-17.

Ødegård, Elin

(2015)

Promoting quality in kindergarten through staff training. How can mentoring create opportunities for professional leadership?.

ILRF konferanse;

2015-12-08 - 2015-12-11.

Ødegård, Elin

(2014)

Professions under pressure. Interactive research possiblities and challengers.

EECERA conference;

2014-09-08 - 2014-09-10.

Ødegård, Elin

(2014)

Veiledning og kritisk tenkning.

NORDPRO;

2014-10-24 - 2014-10-25.

Ødegård, Elin

(2014)

Professional practice under pressure. Promoting quality in leadership through interactive research.

International leadership research forum early childhood;

2014-06-10 - 2014-06-12.

Steinnes, Gerd Sylvi; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin

(2014)

Professional practice under pressure? Views on challenges and possibilities of kindergarten teachers`professional development.

Symposium at EECERA conference;

2014-09-07 - 2014-09-10.

Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

(2014)

Are there footprints of critical thinking in mentoring sessions?.

Teacher Matters - But How?;

2014-10-23 - 2014-10-24.

Ødegård, Elin

(2014)

Pedagogisk ledelse i barnehager.

Seljord kommune;

2014-10-28 - .

Ødegård, Elin

(2013)

Legitimitet og lojalitet - lederens utfordring.

Konferanse;

2013-04-22 - 2013-04-23.

Ødegård, Elin

(2013)

Legitimacy alnd loyalty as tools for pedagogical leadership in kindergarten.

Konferanse;

2013-09-28 - 2013-09-30.

Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

(2013)

Danning i lys av kritisk tenkning.

Workshop om danning, Senter for profesjonalisering;

2013-12-02 - .

Bjerkholt, Eva; Hjardemaal, Finn R.; Søndenå, Kari; Ødegård, Elin; Jordell, Karl Øyvind

(2013)

How to understand the phenomenon of a common metaphore for two different fields as supervision and life word research interview.

NFPF-NERA Conference 2013;

2013-03-06 - 2013-03-09.

Ødegård, Elin

(2012)

System of mentoring of newly qualified teachers in Norway.

ViT conference ;

2012-02-17 - .

Ødegård, Elin

(2012)

Competence building of Newly Qualified Kindergarten Teachers.

CSU conference;

2012-02-22 - .

Ødegård, Elin

(2012)

Newly Qualified Kindergarten Teachers and leadership.

CSU conference;

2012-02-27 - .

Ødegård, Elin

(2012)

Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper.

Kontaktmøte;

2012-03-16 - .

Ødegård, Elin

(2012)

Mentoring new teachers at the University College.

ATEE 2012 Winter Conference;

2012-04-03 - .

Ødegård, Elin

(2012)

Bridging diverse competencies – a leadership perspective.

EECERA 2012;

2012-08-31 - .

Ødegård, Elin

(2012)

Nyutdannede førskolelæreres utfordringer.

FoU i praksis;

2012-04-24 - .

Ødegård, Elin

(2012)

Nyutdannede førskolelæreres utfordringer.

Sammen om lærerutdanning : praksislærerkonferanse HiT;

2012-10-04 - .

Ødegård, Elin

(2012)

Nyutdannede førskolelæreres største utfordring.

Barnehagefolk.

ISSN 1500-6905.

Hefte 1.

s.61-65.

Steinnes, Gerd Sylvi; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn

(2011)

Kindergarten Teachers. Experts in a Field of Lay(women) Symposia.

EECERA conference;

2011-09-14 - 2011-09-18.

Bjerkholt, Eva ; Ødegård, Elin

(2011)

Et komparativt perspektiv på veiledning av nyutdannede førskolelærere og lærere.

Becoming a professional teacher: The New Teacher in schools and kindergartens;

2011-03-31 - .

Ødegård, Elin

(2010)

Hjelpetrengende eller en ressurs.

Barnehagefolk.

ISSN 1500-6905.

Hefte 2.

s.67-73.

Hjortdal, Gry; Ødegård, Elin

(2010)

From leadership to management.

20th EECERA Annual Conference;

2010-09-06 - 2010-09-08.

Ødegård, Elin

(2010)

Newly qualified kindergarten techers and leadership - Do we need an alternative way of framing and constructing leadership in kindergarten?.

20th EECERA Annual Conference;

2010-09-06 - 2010-09-08.

Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

(2009)

Mangfold i veiledningspraksis, hvor står vi og hvor går vi?.

Fagtreff i programmet "Ny som lærer";

2009-12-03 - 2009-12-04.

Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Ødegård, Elin

(2008)

Mentoring of Newly Qualified pre-school Teachers; Adaptation to Their Actual Workplace or Support for Further Competence Building?.

18th EECERA Annual Conference Reconsidering the Basics in Early Childhood Education.;

2008-09-03 - 2008-09-06.

Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

(2008)

New teacher induction in the North of Europe.

10th national Symposium on Teacher Induction;

2008-02-03 - 2008-02-05.

Ødegård, Elin; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn

(2007)

Diversity as a Positive Asset for Professional Competence.

17th EECERA Annual conference;

2007-08-30.

Bjerkholt, Eva; Bjerkholt, Eva; Eik, Liv Torunn; Ødegård, Elin; Ødegård, Elin

(2007)

Mangfold som ressurs i veiledningen.

Når starten er god... Veiledning av nyutdannede lærere i barnehagen, grunnskolen og videregående opplæring;

2007-09-24.

Ødegård, Elin

(2007)

Feltarbeid og etiske utfordringer. Hvilke etiske utfordringer må jeg som forsker på nyutdannede førskolelærere være forberedt på?.

FoU i praksis 2007;

2007-04-19.

Ødegård, Elin; Hansson, Eidbjørg; Samuelsen, Arne Marius; Hjortdal, Gry; Gjemmestad Nilsen, Anne; Hofstad Dahl, Anne

(2006)

Veiledning og det estetiske blikket på praksisbarnehagen.

Universitetet i Sørøst-Norge/Universitetet i Søraust-Noreg.

Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin

(2005)

Veiledning en investering i stabilitet.

Kunstnerisk produksjon

Karlsen, Thorbjørn J.; Pihlstrøm, Jon T.; Bjerkholt, Eva; Ødegård, Elin; Eik, Liv Torunn; Olsen, Knut Rune

(2006)

Ny i Yrket Et tiltak om veiledning av nyutdannede.