Eva Leibinger

Associate Professor

Eva Leibinger

Contact

Telephone: 51833563

Email: eva.leibinger@uis.no

Room: HG R-327

Department

Faculty of Arts and Education

Department of Education and Sports Science

About me

Eva Leibinger er Førsteamanuensis i kroppsøving og idrett, studieprogramleder for Bachelor i idrettsvitenskap og er medlem i forskningsgruppen Profesjonsutvikling i skolesystemet ved UiS. Hun har en PhD i "Educational and Sport Sciences" fra Semmelweis University, Faculty of Physical education and Sport Sciences, Budapest (Hungary), og i dag forsker Leibinger hovedsakelig på skoleintervansjoner med fysisk aktivitet og på ulike fagdidaktiske problemstillinger i kroppsøvingfaget.

Forskningsområder:

  • Læringsmiljø i kroppsøving
  • Undervisningsmetoder i kroppsøving
  • Fysisk aktivitet i skolen - School in Motion, Helhetlig skoledag

Undervisning:

  • Idrettsaktiviteter 1.
  • Treningslære
  • Teknikklæring og motorisk utvikling
  • Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget
  • Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget
  • Pedagogiske perspektiver i idrettsvitenskap
  • Kvantitativ metode uke for studenter på grunnskolelærerutdanning

Veiledning:

  • BA oppgaver
  • MA oppgaver
  • PhD

 

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Leibinger, Eva; Åvitsland, Andreas; Resaland, Geir Kåre; Solberg, Runar Barstad; Kolle, Elin; Dyrstad, Sindre Mikal

(2022)

Relationship between health-related quality of life and physical fitness in Norwegian adolescents.

Quality of Life Research.

ISSN 0962-9343.

DOI: 10.1007/s11136-022-03309-6

Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Kolle, Elin; Haugen, Tommy; Dyrstad, Sindre Mikal

(2021)

Associations between changes in physical fitness and psychological difficulties status among Norwegian adolescents.

Mental Health and Physical Activity.

ISSN 1755-2966.

Volum 21.

DOI: 10.1016/j.mhpa.2021.100411

Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Haugen, Tommy; Lerum, Øystein; Solberg, Runar Barstad; Kolle, Elin; Dyrstad, Sindre Mikal

(2020)

The association between physical fitness and mental health in Norwegian adolescents.

BMC Public Health.

ISSN 1471-2458.

Volum 20.

DOI: 10.1186/s12889-020-08936-7

Åvitsland, Andreas; Ohna, Stein Erik Solbø; Dyrstad, Sindre Mikal; Tjomsland, Hege Eikeland; Lerum, Øystein; Leibinger, Eva

(2020)

The process evaluation of a school-based physical activity intervention: influencing factors and potential consequences of implementation.

Health Education.

ISSN 0965-4283.

Volum 120.

Hefte 2.

s.121-139.

DOI: 10.1108/HE-01-2020-0004

Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Resaland, Geir Kåre; Solberg, Runar Barstad; Kolle, Elin; Dyrstad, Sindre Mikal

(2020)

Effects of school-based physical activity interventions on mental health in adolescents: The School in Motion cluster randomized controlled trial.

Mental Health and Physical Activity.

ISSN 1755-2966.

Volum 19.

s.1-10.

DOI: 10.1016/j.mhpa.2020.100348

Dyrstad, Sindre Mikal; Stråtveit, Ina; Thoresen, Eivind; Leibinger, Eva

(2020)

Daglig fysisk aktivitet i ungdomsskolen: elever og læreres erfaringer.

Norsk pedagogisk tidsskrift.

ISSN 0029-2052.

Volum 104.

Hefte 2.

s.95-109.

DOI: 10.18261/issn.1504-2987-2020-02-02

Laxdal, Aron Gauti; Mjåtveit, Atle; Leibinger, Eva; Haugen, Tommy; Giske, Rune

(2019)

Self-regulated Learning in Physical Education: An Analysis of Perceived Teacher Learning Support and Perceived Motivational Climate as Context Dependent Predictors in Upper Secondary School.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

DOI: 10.1080/00313831.2019.1689164

Bøker og kapitler

Kolle, Elin; Steene-Johannessen, Jostein; Säfvenbom, Reidar; Anderssen, Sigmund Alfred; Grydeland, May; Ekelund, Ulf; Andersen, Inge Dehli; Resaland, Geir Kåre; Lerum, Øystein; Tjomsland, Hege Eikeland; Berntsen, Sveinung; Malnes, Lena; Haugen, Tommy; Dyrstad, Sindre Mikal; Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Solberg, Runar Barstad

(2019)

Hovedrapport: School in motion.

Formidling

Leibinger, Eva; Dyrstad, Sindre Mikal; Bakken, Anja Kristin

(2020)

Elever trives bedre om de ikke sitter foran pulten hele dagen.

Fosdahl, Nora; Stråtveit, Ina; Leibinger, Eva; Thoresen, Eivind; Dyrstad, Sindre Mikal

(2020)

Elever mener fysisk aktivitet gir mer motivasjon og bedre skolemiljø.

Åvitsland, Andreas; Säfvenbom, Reidar; Tjomsland, Hege Eikeland; Kolle, Elin; Resaland, Geir Kåre; Berntsen, Sveinung; Leibinger, Eva; Dyrstad, Sindre Mikal; Solberg, Runar Barstad

(2019)

A new approach to school time physical activity: The "Don't worry, be happy" intervention model.

ICSEI - International Congress of School Effectiveness and Improvement;

2019-01-08 - 2019-01-12.

Åvitsland, Andreas; Dyrstad, Sindre Mikal; Lerum, Øystein; Leibinger, Eva; Solberg, Runar Barstad; Kolle, Elin; Haugen, Tommy

(2019)

Physical fitness and mental health in adolescents - What we know, and what we don't.

Nettverksmøte for Nasjonalt nettverk for livskvalitetsforskning (LIVSFORSK) ;

2019-09-17 - 2019-09-18.

Leibinger, Eva; Åvitsland, Andreas; Resaland, Geir Kåre; Solberg, Runar Barstad; Kolle, Elin; Dyrstad, Sindre Mikal

(2019)

Relationship between health-related quality of life, cardiorespiratory fitness and muscular fitness in adolescents​.

Nettverksmøte for Nasjonalt nettverk for livskvalitetsforskning (LIVSFORSK);

2019-09-17 - 2019-09-18.

Åvitsland, Andreas; Leibinger, Eva; Lerum, Øystein; Malnes, Lena; Solberg, Runar Barstad; Dyrstad, Sindre Mikal

(2018)

Sammenhengen mellom fysisk form og psykisk helse hos norske 13-14-åringer.

Idrettsmedisins høstkongress;

2018-11-09 - 2018-11-11.

Dyrstad, Sindre Mikal; Stråtveit, Ina; Eivind, Thoresen; Leibinger, Eva

(2018)

Daily physical activity in lower secondary school: reception of a three year intervention programme.

International Society for Physical Activity and Health Congress;

2018-10-15 - 2018-10-17.