Finn Martinsen

Assistant Professor

Finn Martinsen

Contact

Telephone: 51831906

Email: finn.martinsen@uis.no

Department

Faculty of Arts and Education

Department of Education and Sports Science

About me

Jeg underviser ved grunnskolelærerutdanningen og master spesialpedagogikk. Hovedområdene mine er inkludering og deltakelse i mangfoldige læringsfellesskap, samt profesjonsutvikling og veiledning.

Med 19 års erfaring som lærer i den videregående skolen bidrar jeg med kjennskap til utfordringer og dilemma i læreryrket. Med kompetanse i inkluderende pedagogikk, ledelse i skolen, profesjonsutvikling og veiledning har jeg i fokus hvordan lærerutdanningen kan forberede til aktiv deltakelse i profesjonsfellesskapets arbeid med skoleutvikling.

Jeg er involvert i gjennomføring av skolebasert praksislærerutdanning på Grødem skole som er ny universitetsskole. Formålet er å styrke samarbeidet om kvalitet i lærerutdanning og praksisopplæring. Som faglig koordinator har jeg ansvar for kontakten mellom universitetsskolen og fagmiljø ved instituttet i arbeid med fagdidaktiske prosjekter som kan styrke praksisnær undervisning, samt koordinering av felles FoU-prosjekter for praksisnær forskning og utvikling.

Jeg har forskningsmetodisk kompetanse med fordypning i aksjonsforskning, og med forskningsprosjektet «Utvikling av inkluderende praksis i skolen gjennom læreres analyse og refleksjon i profesjonsfellesskapet» utforsker jeg sammen med lærere i grunnskolen hvordan teoretiske perspektiv og analytiske modeller kan være nyttige verktøy i felles refleksjoner rundt tiltak for å møte utfordringer knyttet til elevers deltakelse i det felles læringsmiljøet. Prosjektet er knyttet til forsknings- og utviklingsarbeid for langsiktig kompetanseutvikling gjennom likeverdig partnerskap med skoler i Stavanger og Sola kommuner gjennom tilskuddsordningen for lokal kompetanseutvikling. Forankret i lokalt definerte behov og tilpasset den lokale kontekst, er formålet med utviklingsarbeidet å styrke skolenes kollektive kapasitet til å møte mangfoldet hos elevene i det felles læringsmiljøet. Samtidig har det tilknyttede prosjektet som formål å utvikle og løfte frem profesjonsrettet kunnskap som kan styrke praksisrelevansen til undervisningen i pedagogikk og spesialpedagogikk ved universitetet, samt styrke veiledningspraksis i skole og lærerutdanning. 

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Martinsen, Finn

(2021)

Hvordan forstås begrepet deltakelse i forskning på det inkluderende klasserommet? En litteraturstudie.

Norsk pedagogisk tidsskrift.

ISSN 0029-2052.

Volum 105.

Hefte 2.

s.185-198.

DOI: 10.18261/issn.1504-2987-2021-02-07