Linda Horne Mæland

Associate Professor

Linda Horne Mæland

Contact

Telephone: 51832727

Email: linda.h.meland@uis.no

Department

Faculty of Health Sciences

Department of Public Health

About me

Mitt forsknings område knyttes til sykepleier som fortsetter i praksis, mer konkret betydningen av det å realisere seg for helsesykepleiere i skolehelsetjenesten for å fortsette i praksis.

Forskningsinteresse: helsesykepleie; helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid; å fortsette i praksis; relasjons arbeid; profesjonelle relasjoner; profesjonell utvikling; omsorg; omsorgsetikk; kvalitative metoder; tverrfaglig forskning

My research area relates to nurses remaining in practice, in particular, public health nurses working in the field of school nursing and the significance of self-realization for their remaining in practice.
Research areas of interest: public health nursing; health promotion and disease preventive work; remaining in practice; relational work; professional relations; professional development; care; ethics of care; qualitative methods; interdisciplinary research

 

 

 

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Mæland, Linda Horne; Oftedal, Bjørg Synnøve Frøysland; Kristoffersen, Margareth

(2023)

What school nurses receive for themselves that influences their remaining in practice: A qualitative study.

BMC Nursing.

ISSN 1472-6955.

Volum 22.

Hefte 1.

DOI: 10.1186/s12912-023-01229-5

Løvik, Anne Marte; Mæland, Linda Horne; Kristoffersen, Margareth

(2023)

Leders grep for å beholde sykepleiere i sykehjem.

Nordisk sygeplejeforskning.

ISSN 1892-2678.

Volum 13.

Hefte 2.

DOI: 10.18261/nsf.13.2.3

Mæland, Linda Horne; Oftedal, Bjørg Synnøve Frøysland; Kristoffersen, Margareth

(2022)

What school nurses strive to achieve for themselves in order to remain in practice: A qualitative study.

Nursing Open.

ISSN 2054-1058.

DOI: 10.1002/nop2.1333

Mæland, Linda Horne; Oftedal, Bjørg Synnøve Frøysland; Kristoffersen, Margareth

(2020)

Self-realisation - What does this mean for school nurses to remain in nursing practice?.

Journal of Clinical Nursing (JCN).

ISSN 0962-1067.

s.1-9.

DOI: 10.1111/jocn.15585

Bøker og kapitler

Mæland, Linda Horne

(2024)

Self-realization and its significance for school nurses remaining in practice. A qualitative study .

ISBN 978-82-8439-233-2.

Hefte 756.

Formidling

Løvik, Anne Marte; Mæland, Linda Horne; Kristoffersen, Margareth

(2023)

Grep for å holde på folk.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Løvik, Anne Marte; Kristoffersen, Margareth; Mæland, Linda Horne

(2023)

Ledere tar grep for å beholde sykepleiere.

Sykepleien.

ISSN 0802-9768.

Mæland, Linda Horne; Oftedal, Bjørg Synnøve Frøysland; Kristoffersen, Margareth

(2022)

Helsesykepleiere i skolehelsetjenesten strekker seg etter gode for egen del, som gjør at de fortsetter i yrket.

Helsesykepleierkongressen 2022;

2022-09-13 - 2022-09-15.

Mæland, Linda Horne

(2021)

Sykepleiere som realiserer seg selv, blir værende i jobben sin.

Sykepleien.

ISSN 0802-9768.

Øen, Kirsten Gudbjørg; Mæland, Linda Horne

(2021)

Veiing og måling bør fortsette - på riktig måte.

Aftenbladet.

Løvik, Anne Marte; Mæland, Linda Horne; Kristoffersen, Margareth

(2020)

Grep ledere tar for å beholde sykepleiere i somatiske institusjoner i primærhelsetjenesten – sykehjem.

Helsetjenesteforskningskonferansen 2020;

2020-03-10 - .

Mæland, Linda Horne; Oftedal, Bjørg Synnøve Frøysland; Kristoffersen, Margareth

(2019)

Nurses' reflections on self-realization in the daily performance of their profession.

Qualitative Health Research Conferense;

2019-10-25 - 2019-10-29.

Mæland, Linda Horne

(2018)

Å realisere sin selvforståelse.

Seminar i Programområdet;

2018-10-25.

Mæland, Linda Horne; Aas, Randi Wågø

(2017)

Relasjonene som satte dype spor. Narrativ analyse av historier fra oppveksten til ungdom som har avbrutt videregående skole.

Helsesøsterkongress;

2017-09-19 - 2017-09-21.