Dieuwer Ten Braak
Associate Professor
Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education
Associate Professor
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd
(2024)
The Effects of a Structured Curriculum on Preschool effectiveness - A Field Experiment.The Journal of human resources.
ISSN 0022-166X.
Volum 59.
Hefte 2.
s.576-603.
Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer
(2024)
Betydningen av mors og fars inntekt og utdanning for kognitiv, sosial og akademisk utvikling i barnehagen og videre læring.Nordisk barnehageforskning.
ISSN 1890-9167.
Volum 21.
Hefte 3.
s.267-287.
DOI: 10.23865/nbf.v21.607
Størksen, Ingunn; Rege, Mari; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Geldhof, John
(2023)
The playful learning curriculum: A randomized controlled trial.Early Childhood Research Quarterly.
ISSN 0885-2006.
Volum 64.
s.36-46.
Ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Backer-Grøndahl, Agathe
(2023)
Måleegenskaper ved den norske versjonen av Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP).PsykTestBarn.
ISSN 1893-9910.
Volum 13.
Hefte 1.
s.2-16.
DOI: 10.21337/0081
Munthe, Elaine; Bergene, Ann Cecilie; ten Braak, Dieuwer; Furenes, May Irene; Gilje, Trine Mathiesen; Keles, Serap; Ruud, Erik; Wollscheid, Sabine
(2022)
Systematisk kunnskapsoppsummering utdanningssektoren.Norsk pedagogisk tidsskrift.
ISSN 0029-2052.
Volum 106.
Hefte 2.
s.131-144.
DOI: 10.18261/npt.106.2.5
Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer; Munthe, Elaine
(2022)
Inclusion of students with special education needs in Nordic countries: a systematic scoping review.Scandinavian Journal of Educational Research.
ISSN 0031-3831.
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn
(2021)
Psychometric properties of the Ani Banani Math Test.European Journal of Developmental Psychology.
ISSN 1740-5629.
Volum 18.
Hefte 4.
s.610-628.
ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Purpura, David J.; Schmitt, Sara A.; Størksen, Ingunn
(2021)
Why do early mathematics skills predict later mathematics and reading achievement? The role of executive function.Journal of Experimental Child Psychology.
ISSN 0022-0965.
Volum 214.
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; Megan M., McClelland; Ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd
(2021)
The Effects of a Structured Curriculum on Preschool Effectiveness A Field Experiment.The Journal of human resources.
ISSN 0022-166X.
Volum 59.
Hefte 2.
s.576-603.
Lenes, Ragnhild; McClelland, Megan M.; ten Braak, Dieuwer; Idsøe, Thormod; Størksen, Ingunn
(2020)
Direct and indirect pathways from children’s early self-regulation to academic achievement in fifth grade in Norway.Early Childhood Research Quarterly.
ISSN 0885-2006.
Volum 53.
s.612-624.
Gunnerud, Hilde Lowell; ten Braak, Dieuwer; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Donolato, Enrica; Melby-Lervåg, Monica
(2020)
Is bilingualism related to a cognitive advantage in children? A systematic review and meta-analysis.Psychological bulletin.
ISSN 0033-2909.
Volum 146.
Hefte 12.
s.1059-1083.
DOI: 10.1037/bul0000301
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; Idsøe, Thormod; McClelland, Megan
(2019)
Bidirectionality in self-regulation and academic skills in play-based early childhood education.Journal of Applied Developmental Psychology.
ISSN 0193-3973.
Volum 65.
s.1-11.
Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild
(2018)
Mestring, lek og læring. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-58640-9.
s.192-212.
ten Braak, Dieuwer; Kleemans, Tijs; Størksen, Ingunn; Verhoeven, Ludo; Segers, Eliane
(2018)
Domain-specific effects of attentional and behavioral control in early literacy and numeracy development.Learning and Individual Differences.
ISSN 1041-6080.
Volum 68.
s.61-71.
Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari
(2024)
Lekbasert læring - ressursbok for barnehage, skole og SFO.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-83376-3.
Gromstad, Margrete Hamre
(2024)
Validering av måleinstrumentet Lamer Social Competence in Pre-school Scale, og en undersøkelse av relasjonen mellom sosial kompetanse og språk..
Hammersland, Lena Heen
(2024)
Validering av Academic Orientations Scale i en norsk barnehagekontekst..
ten Braak, Dieuwer
(2020)
Early Childhood Executive Function, Literacy, and Mathematics: Direction of Effects and Domain-Specificity Across the Transition to School.
Universitetet i Stavanger.
ISBN 978-82-7644-950-1.
Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari
(2020)
Legebaseret læring: et forskningsbaseret førskoleoplæg.
ISBN 9788723541338.
Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari
(2019)
Lekbaserat Lärande.
ISBN 9789178230594.
Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari
(2018)
Lekbasert læring - et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet.
Aschehoug & Co.
ISBN 978-82-492-1963-6.
Størksen, Ingunn; Ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd; Rege, Mari
(2016)
Lekbasert læring i barnehagen - Et forskningsbasert førskoleopplegg fra Agderprosjektet.
Aschehoug & Co.
ISBN 9788249218523.
Klint, Lola; ten Braak, Dieuwer
(2024)
Én særlig evne gør forskellen mellem succes og sammenbrud. Men vi har misforstået den. Hvorfor noget så usexet som selvregulering er nøglen til at få succes – og trives..
ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn
(2024)
Social-Emotional School Readiness: The Role of Executive Function in Children’s Grit, Social Skills, and Well-being in ECEC .
ISSBD 2024;
2024-06-16 - 2024-06-20.
Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica
(2024)
A Meta Analysis of Validity and Effectiveness of Screening Assessment Tools within Three Tier Model.
EARLI SIG15 (Special Educational Needs) Conference;
2024-09-02 - 2024-09-04.
ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn
(2023)
From Kindergarten to Secondary School: differential relations between Executive Function and Academic skills.
EARLI Conference 2023;
2023-08-22 - 2023-08-26.
Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica
(2023)
A meta-analysis of teacher screening and progress monitoring assessments: Preliminary findings .
EARLI Conference 2023 ;
2023-08-22 - 2023-08-26.
Størksen, Ingunn; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug
(2023)
Effekter av familiebakgrunn på sosial og kognitiv utvikling i barnehage og 1. trinn, og på lesing og matematikk fra barnehage fram til 8. klasse.
Forskningsseminaret Brown Bag;
2023-11-08.
ten Braak, Dieuwer; Gilje Strand, Maria; Lenes, Ragnhild
(2023)
Hvorfor trenger barn selvregulering?.
Gilje Strand, Maria; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild
(2023)
God selvregulering hos barn kan avgjøre hvilke liv de får.
Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer
(2023)
The role of student-teacher relationships for girls- and boys` self-regulation, classroom adjustment and academic achievement in elementary school. Direct and indirect pathways..
EARLI Conference 2023 - paper presentation;
2023-08-21 - 2023-08-26.
Humberset, Kathrine; ten Braak, Dieuwer
(2023)
Selvregulering er viktigere enn intelligens.
Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild
(2022)
I-poster: The Playful Learning Curriculum for 5-year-olds: a Randomised Controlled Trial (doi: 10.3102/IP.22.1881843) .
AERA 2022;
2022-04-21 - 2022-04-26.
Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild
(2022)
Paper presentation: The Playful Learning Curriculum for 5-Year-Olds: A Randomized Controlled Trial.
AERA 2022;
2022-04-21 - 2022-04-26.
Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer
(2022)
Systematic maps in evidence ecologies: How can we ensure their use?.
AERA Conference;
2022-04-21 - 2022-04-26.
Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer; Hagen, Åste Marie Mjelve; Melby-Lervåg, Monica
(2022)
Validity and effectiveness of screening assessments within the three-tier model: Protocol for a systematic review and meta-analysis.
EARLI SIG15 Conference;
2022-09-22 - 2022-09-23.
ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn
(2022)
Differential relations between executive function and academic achievement across development: a longitudinal study from kindergarten to secondary school.
EARLI SIG15 pre-conference symposium;
2022-09-21 - .
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn
(2021)
Ani Banani Math Test.
Webinar: Designs for researching mathematics learning in early childhood education and care;
2021-04-14 - .
Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer
(2021)
The Agder project - development and testing.
Designs for researching mathematics learning in early childhood education and care;
2021-04-14.
Wagner, Åse Kari H.; Lundetræ, Kjersti; ten Braak, Dieuwer; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek
(2021)
Læring for livet - Har vi egentlig et "gutteproblem"?.
Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer
(2021)
Små barn tester mattekunnskaper på nettbrett med apekatten Ani Banani.
Keles, Serap; Ten Braak, Dieuwer; Munthe, Elaine
(2021)
Inclusion of children with special education needs in Nordic countries: A scoping review.
NERA;
2021-11-03 - 2021-11-05.
ten Braak, Dieuwer
(2021)
Muligheter og utfordringer i datainnsamling med barn.
Fevik seminar SELMA;
2021-09-03 - .
ten Braak, Dieuwer; Wiken Sandgrind, Silje
(2020)
Finner sammenheng mellom selvregulering og matematiske ferdigheter.
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Caroline Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd
(2019)
Promoting Child Development in a Universal Preschool System: A Field Experiment.
CESifo Working Papers.
ISSN 1617-9595.
Hefte 7775.
s.1-41.
ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Størksen, Ingunn
(2019)
How self-regulation mediates the relation between early math and later academic achievement.
18th Biennial EARLI Conference;
2019-08-12 - 2019-08-16.
Gunnerud, Hilde Lowell; ten Braak, Dieuwer; Reikerås, Elin Kirsti Lie; Melby-Lervåg, Monica
(2019)
Har flerspråklighet en kognitiv fordel? Foreløpige resultater fra en meta-analyse..
Bedre sammen! Partnerskap og innovasjon i barnehage- og skoleforskning;
2019-10-30 - 2019-10-31.
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn
(2018)
Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet T3 - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.
Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet;
2018-02-15 - 2018-02-16.
ten Braak, Dieuwer; Kleemans, Tijs; Størksen, Ingunn; Verhoeven, Ludo; Segers, Eliane
(2018)
The Role of Attentional and Behavioral Control in Early Literacy and Numeracy Development .
EARLI SIG 5;
2018-08-29 - 2018-08-31.
ten Braak, Dieuwer
(2018)
Selvregulering i barnehagen.
Foredrag;
2018-08-23 - .
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn
(2018)
Opplæring i kartlegging i Lekbasert Læring T2 - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.
Opplæring i kartlegging i Lekbasert Læring T3;
2018-05-15 - 2018-05-28.
ten Braak, Dieuwer
(2018)
Selvregulering: utvikling i tidlig alder 2..
Videreutdanning i førskolepedagogikk;
2018-06-18 - .
ten Braak, Dieuwer
(2018)
Den viktige selvreguleringen.
Videreutdanning i Lekbasert læring ;
2018-09-26 - .
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd
(2018)
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .
CES Ifo Are Conference - Economics of Education;
2018-08-30 - 2018-08-31.
Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Lunde, Svanaug; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd
(2018)
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State.
Stavanger-Bergen Workshop on Child Development;
2018-06-04 - 2018-06-05.
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lunde, Svanaug; Carlsen, Martin; Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald
(2018)
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .
Seminar at VATT Institute for Economic Research;
2018-05-24 - .
Solli, Ingeborg Foldøy; Rege, Mari; Størksen, Ingunn; ten Braak, Dieuwer; Lenes, Ragnhild; Lunde, Svanaug; Hundeland, Per Sigurd; Erfjord, Ingvald; Carlsen, Martin; Kalil, Ariel; McClelland, Megan
(2018)
Effects of Childcare Quality on School Readiness Skills in a Generous Welfare State.
Kvantitativt Forum;
2018-03-21.
Rege, Mari; Størksen, Ingunn; Solli, Ingeborg Foldøy; Kalil, Ariel; McClelland, Megan; Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Breive, Svanhild; Carlsen, Martin; Erfjord, Ingvald; Hundeland, Per Sigurd
(2018)
Effects of Childcare Quality on Child Development in a Generous Welfare State .
Seminar på SOFI;
2018-02-01 - .
Reikerås, Elin Kirsti Lie; Alvestad, Marit; ten Braak, Dieuwer
(2018)
Fri lek eller læring i barnehagen?.
Paneldebatt Forskningsdagene;
2018-09-19 - .
Reikerås, Elin Kirsti Lie; ten Braak, Dieuwer
(2018)
Leke eller lære i barnehagen?.
Gunnerud, Hilde Lowell; ten Braak, Dieuwer; Melby-Lervåg, Monica
(2018)
Gir det en kognitiv fordel å være flerspråklig?.
Avslutningskonferanse Stavangerprosjektet- det lærende barnet;
2018-11-19.
ten Braak, Dieuwer
(2018)
Livsmestring og selvregulering: hvordan god selvregulering hjelper barn til å mestre hverdagen og livet.
Læringsmiljøkonferanse 2018;
2018-11-29 - 2018-11-30.
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; Idsøe, Thormod
(2017)
Examining developmental pathways between self-regulation and academic skills in Norway.
SRCD 2017 Biennial Meeting, Austin, Texas;
2017-04-06 - 2017-04-08.
Lenes, Ragnhild; ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn
(2017)
The Importance of Early Self-Regulation and Early School Adjustment Difficulty During Transition to School in Norway.
SRCD - conference 2017, paper presentation;
2017-04-06 - 2017-04-08.
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn
(2017)
Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring. .
Workshop i Agderprosjektet;
2017-05-15 - .
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn
(2017)
Opplæring i kartlegging i Lekbasert Læring prosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring. .
Workshop i Lekbasert Læring;
2017-08-14 - .
ten Braak, Dieuwer; Kleemans, Tijs; Størksen, Ingunn; Verhoeven, Ludo; Segers, Eliane
(2017)
Developmental Pathways to Reading and Math: the Role of Attentional and Behavioral Control.
17th Biennial EARLI Conference;
2017-08-29 - 2017-09-02.
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; Rege, Mari
(2017)
Agderprosjektet.
Forskningsmøte NUBU;
2017-03-14 - .
ten Braak, Dieuwer
(2017)
From Kindergarten to First Grade: Associations between the Development of Self-regulation and Academic Skills.
Forskningsmøte NUBU;
2017-02-07 - .
ten Braak, Dieuwer
(2017)
Selvregulering; utvikling i tidlig alder..
Videreutdanning i førskolepedagogikk;
2017-09-26 - .
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; Mosvold, Reidar
(2017)
Psychometric properties, reliability and validity of the Ani BananiMath Task.
Seminar om longitudinelle studier i Bodø;
2017-11-02.
Ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; McClelland, Megan
(2016)
From Kindergarten to First grade in Norway: Direction of the Developmental Pathways Between Self-regulation and Academic Skills.
Earli Sig5 Learning and Development in Early Childhood;
2016-06-29 - 2016-07-01.
Ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn
(2016)
Opplæring i kartlegging i Agderprosjektet - bakgrunn, forberedelse og gjennomføring.
Worshop i Agderprosjektet;
2016-06-06.
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn; McClelland, Megan
(2016)
From Kindergarten to First grade in Norway: Direction of the Developmental Pathways Between Self-regulation and Academic Skills.
Longitudinelle studier i barnehagen ;
2016-11-02 - .
ten Braak, Dieuwer
(2015)
Selvregulering; utvikling i tidlig alder.
Videreutdanning i førskolepedagogikk;
2015-09-21 - 2015-09-24.
ten Braak, Dieuwer
(2015)
Selvregulering: utvikling i tidlig alder 2.
Videreutdanning i førskolepedagogikk;
2015-11-02 - 2015-11-05.
Lenes, Ragnhild; Ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn
(2015)
Playful learning på norsk.
Første steg.
ISSN 1504-1891.
Hefte 4.
s.43-47.
ten Braak, Dieuwer; Størksen, Ingunn
(2012)
The Ani Banani Math Test and the Agder project.
EMELI webinar : Designs for researching mathematics learning in early childhood education and care;
2012-04-14 - 2021-04-14.