Joachim Kolnes

Associate Professor

Joachim Kolnes

Contact

Telephone: 51831750

Email: joachim.kolnes@uis.no

Location: Læringsmiljøsenteret, avd. Porsgrunn

Department

Faculty of Arts and Education

Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education

Avdeling Porsgrunn

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Kolnes, Joachim

(2022)

Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste - en første utprøving.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Hefte 3.

s.54-69.

Kolnes, Joachim; Midthassel, Unni Vere

(2021)

Capturing students' needs through collaboration - exploring challenges experienced by Norwegian educational-psychological advisers.

European Journal of Special Needs Education.

ISSN 0885-6257.

DOI: 10.1080/08856257.2021.1885175

Kolnes, Joachim; Øverland, Klara; Midthassel, Unni Vere

(2020)

A system-based approach to expert assessment work - exploring experiences among professionals in the Norwegian Educational Psychological Service and schools.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

DOI: 10.1080/00313831.2020.1754904

Bøker og kapitler

Kolnes, Joachim

(2023)

Systemrettet sakkyndighetsarbeid i pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) - en eksplorerende studie av samarbeidsutfordringer.

ISBN 978-82-8439-205-9.

Kolnes, Joachim

(2009)

Fremst blant likemenn? En undersøkelse av skolelederrollens betydning for inkludering i det spesialpedagogiske arbeidet.

Universitetet i Oslo.

Formidling

Kolnes, Joachim; Midthassel, Unni Vere; Øverland, Klara

(2024)

System-based expert assessment work in the Norwegian Educational-Psychological Service (EPS) - an exploratory study of collaborative challenges.

Q-metodologisk konferanse;

2024-10-10 - 2024-10-14.

Kolnes, Joachim

(2024)

Medvirkning som redskap i PP-tjenestens sakkyndighetsarbeid! .

UH-konferanse kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis;

2024-03-19.

Kolnes, Joachim

(2024)

Utvikling av kompetanse for inkluderende praksis (UKIP)!.

Fagdag for PP-tjeneste i Bergen;

2024-10-31.

Kolnes, Joachim

(2024)

Den gode lærer!.

Fagdag 1, del 2 for lærere i Sandefjord - LMP 8;

2024-11-06.

Kolnes, Joachim

(2024)

Negative handlinger i skolen!.

Fagdag 1, del 1 for lærere i Sandefjord - LMP 8;

2024-08-14.

Kolnes, Joachim

(2024)

Presentasjon av pilot for utvikling og kartlegging av inkluderende praksis i PPT (UKIP-PPT)!.

Nettverk PP-tjenester Midt-Rogaland;

2024-10-25 - 2025-08-25.

Kolnes, Joachim

(2024)

Systemrettet sakkyndighetsarbeid i PP-tjenesten – en eksplorerende undersøkelse av samarbeidsutfordringer!.

fagsamling PP-tjenesten i Sandefjord;

2024-05-23.

Kolnes, Joachim

(2024)

Systemrettet sakkyndighetsarbeid i PP-tjenesten – en eksplorerende undersøkelse av samarbeidsutfordringer!.

Fagsamling Hamar PPT;

2024-09-10.

Kolnes, Joachim

(2024)

PP-rådgiveren som inkluderingsagent. Realisering av en systemrettet sakkyndighetspraksis!.

Fagdag PPT Midt-Rogaland;

2024-04-23.

Kolnes, Joachim

(2024)

Ny opplæringslov, PP-tjenestens rolle og kompetansebehov!.

Fagsamling PPT Sør-Østerdal;

2024-08-22.

Kolnes, Joachim

(2024)

Pilot for utvikling og kartlegging av inkluderende praksis i PP-tjenesten (UKIP-PPT)!.

Intern fagsamling Nasjonalt Senter for Læringsmiljø og Atferdsforskning (Læringsmiljøsenteret);

2024-09-25.

Kolnes, Joachim

(2023)

PP-rådgiveren som inkluderingsagent.

NAFO-konferanse;

2023-03-24.

Kolnes, Joachim

(2023)

Et trygt og godt læringsmiljø - for alle!.

Læringsmiljøprosjektet (LMP), pulje 7;

2023-08-15.

Kolnes, Joachim

(2023)

Systemrettet sakkyndighetsarbeid i PP-tjenesten (PPT).

Innlegg;

2023-08-22.

Kolnes, Joachim

(2022)

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.

Regionalt nettverk for ledere i Sør-Østerdalregionen;

2022-02-17.

Kolnes, Joachim

(2022)

Systemarbeid i PP-tjenesten. Realisering av en holistisk tilnærming til sakkyndighetsarbeidet .

Fagsamling;

2022-03-16.

Kolnes, Joachim

(2022)

Systemarbeid i PP-tjenesten. Realisering av en holistisk tilnærming til sakkyndighetsarbeidet .

Fagsamling UIS avdeling Stavanger;

2022-03-24.

Kolnes, Joachim

(2022)

Systemarbeid i PP-tjenesten. Realisering av en holistisk tilnærming til sakkyndighetsarbeidet .

Fagsamling UIS avdeling Porsgrunn;

2022-03-30.

Kolnes, Joachim

(2022)

Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. Forståelse og kompetansebehov.

Kompetansenettverk for ledere i Sør-Østerdalregionen;

2022-05-31.

Kolnes, Joachim

(2022)

PP-rådgiveren som inkluderingsagent. Realisering av en systemrettet sakkyndighetspraksis.

Fagsamling;

2022-08-25.

Kolnes, Joachim

(2022)

PP-rådgiveren som inkluderingsagent. Realisering av en systemrettet sakkyndighetspraksis .

Presentasjon for interkommunal PP-tjeneste, Midt-Finnmark;

2022-09-07.

Kolnes, Joachim

(2022)

PP-rådgiveren som inkluderingsagent. Realisering av en systemrettet sakkyndighetspraksis .

Kompetansenettverk for ledere i Sør-Østerdalregionen;

2022-09-30.

Kolnes, Joachim

(2022)

PP-rådgiveren som inkluderingsagent. Realisering av en systemrettet sakkyndighetspraksis .

Sammen om oppdraget!;

2022-10-25.

Kolnes, Joachim

(2022)

Introduksjon til kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis .

Fagsamling;

2022-11-02.

Kolnes, Joachim

(2022)

PP-rådgiveren som inkluderingsagent. Realisering av en systemrettet sakkyndighetspraksis .

Læringsmiljøkonferansen 2022;

2022-11-08.

Kolnes, Joachim

(2022)

PP-rådgiveren som inkluderingsagent. Realisering av en systemrettet sakkyndighetspraksis .

Fagsamling;

2022-11-10.

Kolnes, Joachim

(2022)

PP-rådgiveren som inkluderingsagent. Realisering av en systemrettet sakkyndighetspraksis .

Kompetansenettverk for ledere i Sør-Østerdalregionen;

2022-11-23.

Kolnes, Joachim

(2021)

Systemarbeid i PP-tjenesten. Realisering av en holistisk tilnærming til sakkyndighetsarbeidet.

PPT- lederkonferanse 2021;

2021-05-11 - 2021-05-12.

Kolnes, Joachim

(2021)

PP-tjenesten må jobbe annerledes.

Grenlandskonferansen;

2021-11-11 - 2021-11-12.

Kolnes, Joachim

(2021)

Ny arbeidsmodell for PP-tjenesten.

Fagsamling;

2021-09-07.

Kolnes, Joachim

(2021)

Ny arbeidsmodell for PP-tjenesten.

Fagsamling;

2021-09-23.

Kolnes, Joachim; Øverland, Klara; Midthassel, Unni Vere

(2019)

System based expert assessment work in the Norwegian Educational Psychological Service.

ICSEI Congress 2019;

2019-01-08 - 2019-01-12.

Kolnes, Joachim

(2019)

Systemrettet sakkyndighetsarbeid i den Norske PP-tjenesten.

Etterutdanningsseminar;

2019-01-31.

Kolnes, Joachim

(2018)

Systemarbeid i PP-tjenesten. En eksplorerende studie av nye arbeidsmåter .

Prosjektpresentasjon for kommuneadministrasjon, Porsgrunn;

2018-06-04.

Kolnes, Joachim

(2018)

Systemarbeid i PP-tjenesten. En eksplorerende studie av nye arbeidsmåter .

Prosjektpresentasjon for PP-tjenesten i Porsgrunn;

2018-06-21.

Kolnes, Joachim

(2018)

Systemarbeid i PP-tjenesten. En eksplorerende studie av nye arbeidsmåter .

Fylkesmannen i Telemark, kontaktmøte;

2018-10-02.

Kolnes, Joachim

(2017)

System work in the School Psychology Service. Competencies, legitimacy and working methods.

Workshop, Andy Hargreaves & Dennis Shirley;

2017-06-02.

Kolnes, Joachim

(2017)

Systemarbeid i PP-tjenesten. En eksplorerende studie av nye arbeidsmåter .

Statped & PP-tjenester i Telemark fylke;

2017-11-09 - 2020-11-09.

Kolnes, Joachim

(2016)

Kompetente hjelpere? En teoretisk undersøkelse av systemrettet kompetanse i PP-tjenesters sakkyndighetsarbeid.

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Volum 01/2016.

s.44-57.