Lene Vestad

Associate Professor

Lene Vestad

Contact

Telephone: 51834568

Email: lene.vestad@uis.no

Room: HG Q-350

Location: Læringsmiljøsenteret, avd. Stavanger

Department

Faculty of Arts and Education

Norwegian Centre for Learning Environment and Behavioral Research in Education

Publications

Vitenskapelige publikasjoner

Eriksen, Eli Vibeke; Vestad, Lene; Bru, Lars Edvin; Caravita, Simona Carla Silvia

(2023)

Social competencies, classroom relationships, and academic engagement: A latent change score modeling approach among lower secondary school students.

Social Psychology of Education.

ISSN 1381-2890.

Volum 1-25.

DOI: 10.1007/s11218-023-09841-8

Vestad, Lene; Bru, Lars Edvin

(2023)

Lærende tankesett, motivasjon og mestring i skolen. I: Sosial og emosjonell kompetanse i skolen.

Gyldendal Norsk Forlag A/S.

ISBN 9788205577930.

s.108-123.

Vestad, Lene; Bru, Lars Edvin; Virtanen, Tuomo Erkki

(2022)

Changes in academic efficacy beliefs in the first year of lower secondary school. Is it related to changes in social and emotional competencies?.

Educational Psychology.

ISSN 0144-3410.

Volum 42.

Hefte 7.

s.838-856.

DOI: 10.1080/01443410.2022.2093333

Vestad, Lene; Bru, Lars Edvin; Virtanen, Tuomo Erkki; Stallard, Paul Nigel

(2021)

Associations of social and emotional competencies, academic efficacy beliefs, and emotional distress among students in lower secondary school.

Social Psychology of Education.

ISSN 1381-2890.

DOI: 10.1007/s11218-021-09624-z

Vestad, Lene; Tharaldsen, Kjersti Balle

(2021)

Building Social and Emotional Competencies for Coping with Academic Stress among Students in Lower Secondary School.

Scandinavian Journal of Educational Research.

ISSN 0031-3831.

DOI: 10.1080/00313831.2021.1939145

Vestad, Lene

(2018)

Barnehagen - en arena for flerkulturelt mangfold. I: Livsmestring og livsglede i barnehagen.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 978-82-02-58640-9.

s.148-172.

Vestad, Lene

(2015)

Vestad, L. & Fandrem, H. (2015). Selvregulering, språk og relasjon til pedagogen hos minoritetsspråklige og majoritetsspråklige førskolebarn. Spesialpedagogikk, 1, 2015. s 45-56..

Spesialpedagogikk.

ISSN 0332-8457.

Hefte 1.

Bøker og kapitler

Vestad, Lene; Tharaldsen, Kjersti Balle; Håland, Monica; Framnes, Sonja; Bråtveit, Kjell Inge

(2024)

Partnerskap mellom forskning og praksis: Motivasjon og mestring i videregående opplæring (Move-P) .

Universitetet i Stavanger.

ISBN 9788284392547.

(2022)

«Så det går liksom hånd i hånd det der faglige og sosiale»: En kvalitativ masteroppgave om læreres arbeid for inkludering og integrering av minoritetsspråklige elever på ungdomstrinnet.

Universitetet i Stavanger.

(2022)

Korleis trygge eit uroleg sinn? Ein kvalitativ studie om lærarar sine erfaringar om å redusere skulerelatert stress, og fremje meistring blant elevar på ungdomstrinnet.

Universitetet i Stavanger.

(2022)

Lærarars opplevingar av elevars stress knytt til munnleg prestasjon.

Universitetet i Stavanger.

Vestad, Lene

(2022)

The Role of Social and Emotional Competencies in Academic Efficacy Beliefs, Emotional Distress, and Academic Stress.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-8439-074-1.

Tharaldsen, Kjersti Balle; Bru, Lars Edvin; Vestad, Lene; Grini, Nina; Vangsnes, Elin Nesvoll; Auestad, May Linn; Ogden, Terje; Ertesvåg, Sigrun K.; Roland, Pål; Stallard, Paul Nigel; Rege, Mari

(2021)

ROBUST. Undervisning i sosial og emosjonell kompetanse på ungdomstrinnet.

GAN forlag.

ISBN 978-82-492-2133-2.

Leira, Eline Brandal

(2018)

Inkludering av barn med flerkulturell bakgrunn i barnehagen.

Johansen, Anne Marit

(2018)

Relasjonens betydning for de stille elevenes læring.

Tveitereid, Kirsti; Vestad, Lene; Sævik, Stine; Fandrem, Hildegunn

(2017)

Flyktningkompetent barnehage.

Pedlex Norsk Skoleinformasjon.

ISBN 9788283720198.

Egeland, Wenche

(2017)

Barnehagelærernes erfaring med lekbaserte læringsaktiviteter innen sosial kompetanse i Agderprosjektet.

Universitetet i Stavanger.

Berge, Tove

(2017)

Barnehagelæreres læring på pedagogisk ledermøte.

Universitetet i Stavanger.

Ølberg, Gry Marlen Soldal

(2017)

Inkluderingsarbeid med flerkulturelle barn i barnehagen - Erfaringer og tanker fra pedagogene.

Universitetet i Stavanger.

Formidling

Fandrem, Hildegunn; Johannessen, Øystein Lund; Vestad, Lene; Berntsen, Cathrine

(2024)

Inclusion of Newly Arrived Migrant Students in Norwegian Schools: Students’ and teachers’ experiences of inclusion of newly arrived migrant students. .

ISSBD 2024;

2024-06-16 - 2024-06-20.

Vestad, Lene

(2024)

Motivasjon, mestring, læring og utvikling i ungdomstrinnet.

Presentasjon for Stortingets utdannings- og forskningskomiet;

2024-09-23.

Vestad, Lene; Caravita, Simona Carla Silvia; Bru, Edvin

(2024)

The Rol of Social Support for the Wellbeing of Vulnerable Adolescent. Contributions from Two Continents. Presenting the paper: Subgroup Trajectories of Loneliness and its Links with Individual and Contextual Factors in Lower Secondary School.

European Association of Research on Adolescence;

2024-09-25 - 2024-09-28.

Rege, Mari; Bru, Lars Edvin; Solli, Ingeborg Foldøy; Thijssen, Maximiliaan Willem Pierre; Tharaldsen, Kjersti Balle; Vestad, Lene; Ertesvåg, Sigrun K.

(2024)

The Causal Impact of Teaching Youth's Coping Skills on Mental Health and Academic Achievement.

Seminar, Aarhus University;

2024-08-29.

Rege, Mari; Bru, Lars Edvin; Solli, Ingeborg Foldøy; Thijssen, Maximiliaan Willem Pierre; Tharaldsen, Kjersti Balle; Vestad, Lene; Ertesvåg, Sigrun K.

(2024)

The Causal Impact of Teaching Youths Coping Skills on Mental Health and Academic Achievement.

Labor group seminar;

2024-09-30.

Brevik, Lisbeth M.; Sundgot-Borgen, Christine; Pedersen, Cathrine; Daus, Stephan; Gjerustad, Cay; Vestad, Lene; Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Nygaard, Egil

(2024)

Folkehelse og livsmestring - Hvordan få best mulig effekt for elevene.

Skolelederen.

ISSN 0802-2062.

Volum 3.

Brevik, Lisbeth M.; Sundgot-Borgen, Christine; Pedersen, Cathrine; Daus, Stephan; Gjerustad, Cay; Vestad, Lene; Skeie, Geir; Fandrem, Hildegunn; Nygaard, Egil

(2024)

Folkehelse og livsmestring – Hvordan få best mulig effekt for elevene.

Skolelederen.

ISSN 0802-2062.

Volum 3.

s.52-55.

Vestad, Lene

(2023)

Læringsmiljø og læringsfremmende relasjoner.

Skoleutviklingsarbeid;

2023-01-02.

Vestad, Lene

(2023)

Helhetlig vurdering i videregående opplæring; et empirisk grunnlag.

Dekomp;

2023-01-13.

Vestad, Lene

(2023)

Move-P: Motivasjon og mestring i videregående opplæring.

Forum for lokal kompetanseutvikling;

2023-02-24.

Vestad, Lene

(2023)

Presentasjon for Kunnskapsdepartementet.

Besøk av Kunnskapsdepartementet;

2023-05-22.

Evertsen, Cecilie; Vestad, Lene; Øverland, Klara

(2023)

Tvinger vi fortsatt fisker til å klatre i trær?.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Vestad, Lene; Tharaldsen, Kjersti Balle

(2023)

Har livsmestring plass i skolen?.

Dagsavisen.

ISSN 1503-2892.

Vestad, Lene

(2023)

Er det plass til sosial og emosjonell kompetanse i skolen?.

Arendalsuka;

2023-08-15.

Vestad, Lene; Tharaldsen, Kjersti

(2023)

Innspill til stortingsmelding om 5.-10. trinn.

Samling hos Kunnskapsdepartementet;

2023-08-31.

Vestad, Lene

(2023)

Helhetlig vurderingspraksis og elevvurdering i videregående opplæring.

Fagdag Dekom;

2023-09-29.

Vestad, Lene; Tharaldsen, Kjersti Balle

(2023)

MOVE-P. Et prosjekt om motivasjon og mestring i videregående opplæring..

Forum for lokal kompetanseutvikling;

2023-02-24.

Tharaldsen, Kjersti Balle; Vestad, Lene

(2023)

Teaser til arrangementet: Er det plass til sosial og emosjonell kompetanse i skolen?.

Vestad, Lene; Tharaldsen, Kjersti Balle

(2023)

Innspill til arbeid med stortingsmelding om 5.-10. trinn.

Innspillsseminar mellom Kunnskapsdepartementet og nasjonale sentre;

2023-08-31.

Tharaldsen, Kjersti Balle; Vestad, Lene

(2023)

Læringsmiljø som fremmer psykisk helse, motivasjon og tilstedeværelse?.

Møte mellom Kunnskapsdepartementet og Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning;

2023-05-22.

Vestad, Lene

(2022)

Temaet lærende tankesett i ROBUST i Resilient.

Lærerutdannelse for ROBUST i Resilient;

2022-01-10.

Vestad, Lene

(2022)

Undervisning i Lærende tankesett, ROBUST, Resilient.

Lærerutdannelse for ROBUST i Resilient;

2022-01-12 - 2022-01-13.

Vestad, Lene

(2022)

MOVE-P Gjennomgang av motivasjonsfremmende strategier utviklet av skolen.

Dekomp;

2022-02-03.

Vestad, Lene

(2022)

Presentasjon av prosjektarbeidet MOVE-P.

Dekomp;

2022-06-16.

Tharaldsen, Kjersti Balle; Vestad, Lene

(2022)

MOVE-P: et pilotprosjekt om motivasjon og mestring i videregående skole.

Samling for oppfølgingsansvarlige og sosialrådgivere;

2022-09-29.

Vestad, Lene

(2022)

Deltakelse i paneldebatt om Sosial og emosjonell lærings betydning for samhandling og inkludering.

Læringsmiljøkonferansen;

2022-11-08.

Vestad, Lene

(2021)

Motivasjon i læringsmiljøet og implementering av rammeverket TARGET.

DEKOMP;

2021-01-05.

Vestad, Lene

(2021)

Changes in Social and Emotional Competencies and Academic Efficacy Beliefs Among Lower Secondary School Students.

Society for Research on Child Development- Biennial meeting;

2021-04-08.

Vestad, Lene

(2021)

Selvregulert læring, vurdering for læring og lærende tankesett.

Presentasjon;

2021-06-15.

Vestad, Lene

(2021)

Elevaktive motivasjonsfremmende strategier og deres relasjon til to av de tverrfaglige temaene i læreplanverket.

Dekomp;

2021-08-12.

Vestad, Lene

(2021)

Vurdering for læring og skolefaglig motivasjon.

Dekomp;

2021-11-03.

Vestad, Lene

(2021)

Temaet følelser i ROBUST.

Lærerutdannelse for ROBUST i Resilient;

2021-11-22 - 2021-11-25.

Vestad, Lene

(2021)

Innspilling filmer i Dekomp-MOVE-P.

Dekomp;

2021-10-01.

Vestad, Lene

(2020)

Motivasjon og mestring i skolen.

Foredrag DEKOMP;

2020-11-11.

Vestad, Lene

(2018)

Den voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd i den flerkulturelle barnehagen.

Fagsamling;

2018-01-10.

Vestad, Lene

(2018)

Undervisning av lærere i ROBUST-piloten.

Kursing av lærere i forbindelse med pilotering av ROBUST;

2018-06-18 - .

Vestad, Lene

(2018)

Undervisning av lærere i forbindelse med pilotering av ROBUST-intervensjonen.

Kurs;

2018-12-07.

Vestad, Lene

(2017)

Voksnes ansvar ved begynnende mobbeatferd - i et flerkulturelt perspektiv.

Vi i Sola;

2017-01-11.

Vestad, Lene

(2017)

Foreldrenes ansvar ved begynnende mobbeatferd.

Foreldremøte;

2017-04-27.

Vestad, Lene

(2017)

Tidlig identifisering av begynnende mobbeatferd i barnehagen.

Fagdag;

2017-08-14.

Vestad, Lene

(2017)

Sosial kompetanse hos barn og betydningen av den voksnes relasjonskompetanse.

Foredrag;

2017-10-05.

Vestad, Lene

(2017)

Tilrettelegging av læringsmiljøet for barn med flerkulturell bakgrunn.

Foredrag;

2017-10-04.

Vestad, Lene

(2017)

Ledelse av barn og unge med flerkulturell bakgrunn.

Foredrag hos PPT i Stavnger kommune;

2017-10-23.

Vestad, Lene

(2017)

Forebygging av mobbeatferd i barnehagen.

Vi i Sola;

2017-11-09.

Vestad, Lene

(2017)

Læringsmiljøet i barnehagen.

Fylkessamling;

2017-11-14.

Kunstnerisk produksjon

Lomsdalen, Christian; Vestad, Lene

(2022)

Sosiale og emosjonelle kompetansers betydning for elever i skolen.

Vestad, Lene

(2021)

En film om Følelser.

Vestad, Lene

(2021)

En oversikt over timene i Følelser.