Nemnd for studentsaker ved Universitetet i Stavanger skal sikre studentene en saklig og upartisk klagebehandling, der prinsippene om likebehandling og forholdsmessighet står sentralt.
Universiteter og høyskoler skal ha en nemnd for studentsaker som behandler klager over enkeltvedtak og, etter styrets bestemmelse, andre klagesaker for studentene. Dette går frem av lov om universiteter og høyskoler (uhl. § 5-1 (1)).
Nemnd for studentsaker ved Universitetet i Stavanger skal sikre studentene en saklig og upartisk klagebehandling, der prinsippene om likebehandling og forholdsmessighet står sentralt.
Det er i hovedsak klager over formelle feil, klager over avslag på søknad om opptak og saker vedrørende fusk det behandles mest av i nemnda.
Nemndas møtevirksomhet kan følges på OpenGov.
Representanter i nemnd for studentsaker fra høst 2023
Leder: Mette Thorsen
Nestleder/vara for leder: Alexander Schønemann
Vitenskapelige representanter:
Fast representant: Dag Osmundsen
Personlig vararepresentant: Atle Mjåtveit
Fast representant: Kjersti Melhus
Personlig vararepresentant: Ingrid M. Leiknes
Studentrepresentanter:
Fast representant: Thomas Kleppa Hanssen
Personlig vararepresentant: Luke Ibrahim Hodali-Nieber
Fast representant: Marie Haga
Personlig vararepresentant: Malin Gudvangen
Sekretær for nemnd for studentsaker: Miriam Thea Josefin Svenaeus Bakken Wallenborg
Sakstyper
Nemnd for studentsaker behandler klager over enkeltvedtak i følgende saker:
- Opptak til studium, fag eller emner som ikke klagebehandles av Samordna Opptak eller Nasjonal Klagenemnd
- Opptak til praksis, laboratoriekurs, feltkurs og liknende
- Dispensasjon eller fritak for eksamen eller prøve
- Nektelse av oppmelding/adgang til eksamen
- Formelle feil ved eksamen- eller prøveavvikling, gjennomføring av sensur, godkjenning av kurs eller praksis som er obligatorisk del av studiet, samt avslag på søknad om selvvalgt bachelorgrad og andre frie grader
- Tap av studierett
I tillegg behandles saker etter:
- uhl § 4-7 om forsøk på fusk, eller forsettelig eller grovt uaktsomt fusk
- uhl § 4-8 om utestengning og bortvisning
- uhl § 4-9 om utestengning grunnet straffbare forhold
- uhl § 4-10 om utestengning etter skikkethetsvurdering fra skikkethetsnemnda
- henvisning fra styret
Saksgangen
Fristen for å klage er 3 uker fra det tidspunkt underretning om vedtaket er kommet frem til vedkommende part, jf. forvaltningsloven § 29. I klagen må det gå frem hvem som klager, hva det klages over og hva en ønsker å oppnå. Det bør også fremgå de grunner klagen støtter seg til. Klagen skal signeres og sendes til den instansen som har truffet vedtaket (underinstansen).
Underinstansen behandler klagen, og tas den helt eller delvis til følge sendes den ikke til nemnd for studentsaker for behandling. I de tilfellene der underinstansen opprettholder vedtaket det klages over, sendes klagen og fakultetets uttalelse til nemnd for studentsaker.
Nemndas medlemmer tar stilling til klagen og fatter et vedtak som sendes til både studenten og det aktuelle fakultet/institutt.
Nemnd for studentsaker sine vedtak kan ikke påklages, foruten vedtak vedrørende saker angående lov om universiteter og høyskoler §§ 4-7 til 4-10. Departementet eller Felles klagenemnd er da klageinstans.
Årsmelding for 2023 (pdf)
Årsmelding for 2022 (pdf)
Årsmelding for 2021 (pdf)
Årsmelding for 2020 (pdf)
Årsmelding for 2019 (pdf)
Årsmelding for 2018 (pdf)
Årsmelding for 2017 (pdf)
Årsmelding for 2016 (pdf)