Emnet «Lese- og skrivevansker i sakkyndighetsarbeid» knytter sammen problemstillinger og erfaringer fra sakkyndighetsarbeid med ny kunnskap om lese- og skrivevansker. Emnet går våren 2025. Les mer og søk nå!
1 semester, våren 2025.
Samlings- og nettbasert.
Gratis, med unntak av en generell studieavgift til UiS. Eventuelt reise og opphold må også dekkes av deltakeren. Søknadsfrist Søknadsperioden er over. Følg med på våre nettsider for kommende studietilbud.
Minst 1 års erfaring som pedagogisk-psykologisk rådgiver eller spesialpedagog i PPT. Studenten må være ansatt i PPT.
15 (Masternivå)
Våren 2025. Vi tar forbehold om at det må være tilstrekkelig antall søkere for at emnet skal startes opp.
Emnet har 20 studieplasser. Ved flere søkere, vil de første 20 kvalifiserte søkerne få plass. Det tas forbehold i tilfeller der mange av søkerne er fra samme arbeidssted.
PP-rådgivere skal innfri forventinger fra flere hold. Det todelte mandatet til PP-tjenesten innebærer ofte at balansegangen mellom sakkyndighetsarbeid og systemarbeid kan bli utfordrende. Perspektivet i dette studiet er at sakkyndighetsarbeid og systemarbeid kan være to sider av samme sak. Utredningen i sakkyndighetsarbeidet handler om mer enn testing. Samarbeid og dialog rundt tester og tiltak, kan bidra til økt kvalitet både for enkeltelever og i skolens kvalitetsarbeid med lese- og skrivevansker. Studiet vektlegger samarbeid mellom skole og PPT i sakkyndighetsarbeidet og elevmedvirkning.
Videreutdanningen lese- og skrivevansker i sakkyndighetsarbeid har oppstart i januar 2025. Emnet gir 15 studiepoeng på masternivå, og undervisningen er samlingsbasert. Det vil bli tre samlinger. Den første blir i Stavanger, og de to andre blir digitale. I tillegg vil det blir arrangert nettmøter mellom samlingene. Hensikten med nettmøtene er at de skal bidra til sammenheng mellom innhold i forelesninger og pensumlitteratur og arbeidskrav. En god del av pensumlitteraturen er på engelsk. Det må påregnes tid til lesing og bearbeiding av pensumlitteratur både før og etter samlinger og nettmøter, i tillegg til arbeid med arbeidskrav.
I undervisningen vil dere møte fagfolk med lang erfaring fra sakkyndighetsarbeid, forskere fra Nasjonalt lesesenter, samt eksterne forskere. Innhold i forelesninger og pensumlitteratur setter sakkyndighetsarbeidet i et individ og systemperspektiv. Et spesielt fokus vil være tiltak basert på utredningsresultat og i dialog med eleven. Både arbeidskrav og eksamensformen er sentrert rundt dette. Det forutsettes derfor at studentene har tilgang til en elev som kan benyttes som case i arbeidskrav og eksamensøyemed. Videre vektlegges hvordan samarbeid rundt tilpasset opplæring og individuelt tilrettelagt opplæring kan bidra til kunnskapsoverføring og kvalitet i skolens arbeid med elever som har lese- og skrivevansker. Les mer om emnet og pensumlitteraturen i emnebeskrivelsen under.
For studenter som ikke har logos-sertifisering vil dette inngå i studiet. Emnet egner seg best for deg som jobber med barn på grunnskolenivå. Emnet avsluttes med en skriftlig hjemmeeksamen over to uker.
Informasjon om studiet:
Samlingsdatoer våren 2025:
14. - 15. januar (i Stavanger)
11. - 12. februar (digital)
04. - 05. mars (digital)
Mellom samlingene blir det nettmøter.
Emneansvarlig og studiekoordinatorer:
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon SLF