Grunnskolelærer 1.–7. trinn – master

Som lærer for de yngste elevene får du oppleve gleden av å se unge lære noe nytt hver dag. Du kan bli en viktig rollemodell for mange, og være med på å inspirere til livslang læring.

Sist oppdatert
Fakta
Varighet

5 år / 10 semestre

Studiepoeng

300

Antall studieplasser

75

Poenggrense

2024: Alle kvalifiserte mottok tilbud om studieplass

Søknadsfrist

15. april via Samordna opptak.

Du er Batman og fredsmekler, og alt innimellom. Du løfter og du heier, du lærer og du lærer fra deg. Er du klar for å bli noen sin helt?

Aha-opplevelsen elevene fikk når de endelig forstod hva jeg forklarte ga virkelig mersmak. Da skjønte jeg at jeg måtte bli lærer.

Andreas Lye , andreårsstudent ved grunnskolelærer 1-7

"Spillpedagog" kommer til å bli et vanlig yrke i årene som kommer. Det er stor etterspørsel etter kunnskap om hvordan spill kan brukes på en god måte i undervisning, og her er læreren en nøkkelperson.

Paolo Scarbocci Haaland , prosjektleder Didaktisk digitalt verksted
Allerede student på dette programmet? Her finner du hele studieprogrambeskrivelsen
  • Obligatoriske emner, 1. - 3. år

    • Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom

      Første år, semester 1

      Pedagogikk og elevkunnskap 1. Lærerens undervisning i det mangfoldige klasserom (MGL1100)

      Studiepoeng: 15

    • Norsk trinn 1-4

      Første år, semester 1

      Norsk trinn 1-4 (MGL1120)

      Studiepoeng: 15

    • Praksis 1.-7., 1. og 2. semester (5 dager observasjonspraksis + 20 dager)

      Første år, semester 1

      Praksis 1.-7., 1. og 2. semester (5 dager observasjonspraksis + 20 dager) (MGL1P10)

      Studiepoeng: 0

    • Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold.

      Første år, semester 2

      Pedagogikk og elevkunnskap 2. Det inkluderende klasserom i en skole preget av mangfold. (MGL1200)

      Studiepoeng: 15

    • Psykososialt læringsmiljø

      Første år, semester 2

      Psykososialt læringsmiljø (MGLT01)

      Studiepoeng: 0

    • Matematikk 1 emne 1

      Første år, semester 2

      Matematikk 1 emne 1 (MGL1110)

      Studiepoeng: 15

    • Estetiske læringsprosesser

      Første år, semester 2

      Estetiske læringsprosesser (MGLA100)

      Studiepoeng: 0

    • Norsk trinn 5-7

      Andre år, semester 3

      Norsk trinn 5-7 (MGL1220)

      Studiepoeng: 15

    • Matematikk 1 emne 2

      Andre år, semester 3

      Matematikk 1 emne 2 (MGL1111)

      Studiepoeng: 15

    • Praksis 1.-7., 2. år, 3. semester (15 dager)

      Andre år, semester 3

      Praksis 1.-7., 2. år, 3. semester (15 dager) (MGL1P20)

      Studiepoeng: 0

    • Praksis 1.-7., 2. år 4. semester (15 dager)

      Andre år, semester 4

      Praksis 1.-7., 2. år 4. semester (15 dager) (MGL1P25)

      Studiepoeng: 0

    • Demokrati og medborgerskap

      Andre år, semester 4

      Demokrati og medborgerskap (MGLT02)

      Studiepoeng: 0

    • Praksis 1.-7., 3. år 5. semester (15 dager)

      Tredje år, semester 5

      Praksis 1.-7., 3. år 5. semester (15 dager) (MGL1P30)

      Studiepoeng: 0

    • Praksis 1.-7., 3. år 6. semester (15 dager)

      Tredje år, semester 6

      Praksis 1.-7., 3. år 6. semester (15 dager) (MGL1P35)

      Studiepoeng: 0

    • Bærekraftig utvikling og folkehelse

      Tredje år, semester 6

      Bærekraftig utvikling og folkehelse (MGLT03)

      Studiepoeng: 0

  • Fagvalg vår 2027

    • Engelsk 1

      • Engelsk lingvistikk for lærere. Trinn 1. - 7.

        Andre år, semester 4

        Engelsk lingvistikk for lærere. Trinn 1. - 7. (MGL1032)

        Studiepoeng: 15

      • English 1 - Teaching Methodology for Young Learners (1-7)

        Andre år, semester 4

        English 1 - Teaching Methodology for Young Learners (1-7) (MGL1033)

        Studiepoeng: 15

    • Samfunnsfag A

      • Samfunnsfag 1 (1.-7. trinn)

        Andre år, semester 4

        Samfunnsfag 1 (1.-7. trinn) (MGL1050)

        Studiepoeng: 30

    • Drama B

      • Drama- og teaterkommunikasjon i interkulturell kontekst

        Andre år, semester 4

        Drama- og teaterkommunikasjon i interkulturell kontekst (MGL0083)

        Studiepoeng: 30

    • Kunst og håndverk B

      • Kunst og håndverk 2, Emne 1: Bærekraftig design og håndverk

        Andre år, semester 4

        Kunst og håndverk 2, Emne 1: Bærekraftig design og håndverk (MGL1005)

        Studiepoeng: 15

      • Kunst og håndverk 2; Emne 2: Forskning og utviklingsarbeid (1.-7. trinn)

        Andre år, semester 4

        Kunst og håndverk 2; Emne 2: Forskning og utviklingsarbeid (1.-7. trinn) (MGL1006)

        Studiepoeng: 15

    • Kroppsøving 1

      • Kroppsøving 1 (1.-7.trinn)

        Andre år, semester 4

        Kroppsøving 1 (1.-7.trinn) (MGL1060)

        Studiepoeng: 30

    • Naturfag A

      • Naturfag 1 (1.-7. trinn)

        Andre år, semester 4

        Naturfag 1 (1.-7. trinn) (MGL1080)

        Studiepoeng: 30

    • KRLE B

      • Kristendom, religion, livssyn og etikk B (trinn 1-7)

        Andre år, semester 4

        Kristendom, religion, livssyn og etikk B (trinn 1-7) (MGL1044)

        Studiepoeng: 30

    • Musikkopplæring

      • Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans

        Andre år, semester 4

        Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans (ÅMUS102)

        Studiepoeng: 15

      • Musikk B, del 2: Skape og utøve i musikk og dans

        Andre år, semester 4

        Musikk B, del 2: Skape og utøve i musikk og dans (ÅMUS103)

        Studiepoeng: 15

  • Fagvalg høst 2027 eller utveksling

    • Engelsk 2 (forutsetter engelsk 1)

      • English 2. English teaching methodology: Language, literature and culture (1-7)

        Tredje år, semester 5

        English 2. English teaching methodology: Language, literature and culture (1-7) (MGL1036)

        Studiepoeng: 30

    • Kroppsøving 2 (forutsetter kroppsøving 1)

      • Kroppsøving 2 (1.-7.trinn)

        Tredje år, semester 5

        Kroppsøving 2 (1.-7.trinn) (MGL1061)

        Studiepoeng: 30

    • Naturfag B

    • Kunst og håndverk A

      • Kunst og håndverk 1: Analoge og digitale kunst- og designprosesser ( 1.-7. trinn)

        Tredje år, semester 5

        Kunst og håndverk 1: Analoge og digitale kunst- og designprosesser ( 1.-7. trinn) (MGL1002)

        Studiepoeng: 30

    • Samfunnsfag B

    • Mat og helse

      • Mat og helse (1.-7. trinn)

        Tredje år, semester 5

        Mat og helse (1.-7. trinn) (MGL1090)

        Studiepoeng: 30

    • Drama A

      • Drama- og teaterkommunikasjon

        Tredje år, semester 5

        Drama- og teaterkommunikasjon (MGL0080)

        Studiepoeng: 30

    • Spesialpedagogikk

      • Spesialpedagogikk (1.-7. trinn)

        Tredje år, semester 5

        Spesialpedagogikk (1.-7. trinn) (MGL1500)

        Studiepoeng: 30

    • KRLE A

      • Kristendom, religion, livssyn og etikk A (trinn 1-7)

        Tredje år, semester 5

        Kristendom, religion, livssyn og etikk A (trinn 1-7) (MGL1043)

        Studiepoeng: 30

    • Musikkopplæring

      • Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn

        Tredje år, semester 5

        Musikk A, del 1: Musikkopplæring på 1-10 trinn (ÅMUS100)

        Studiepoeng: 15

      • Musikk A, del 2: Inn i musikken

        Tredje år, semester 5

        Musikk A, del 2: Inn i musikken (ÅMUS101)

        Studiepoeng: 15

  • Fagvalg vår 2028

    • Engelsk 1

      • Engelsk lingvistikk for lærere. Trinn 1. - 7.

        Tredje år, semester 6

        Engelsk lingvistikk for lærere. Trinn 1. - 7. (MGL1032)

        Studiepoeng: 15

      • English 1 - Teaching Methodology for Young Learners (1-7)

        Tredje år, semester 6

        English 1 - Teaching Methodology for Young Learners (1-7) (MGL1033)

        Studiepoeng: 15

    • Samfunnsfag A

      • Samfunnsfag 1 (1.-7. trinn)

        Tredje år, semester 6

        Samfunnsfag 1 (1.-7. trinn) (MGL1050)

        Studiepoeng: 30

    • Drama B

      • Drama- og teaterkommunikasjon i interkulturell kontekst

        Tredje år, semester 6

        Drama- og teaterkommunikasjon i interkulturell kontekst (MGL0083)

        Studiepoeng: 30

    • Kunst og håndverk B

      • Kunst og håndverk 2, Emne 1: Bærekraftig design og håndverk

        Tredje år, semester 6

        Kunst og håndverk 2, Emne 1: Bærekraftig design og håndverk (MGL1005)

        Studiepoeng: 15

      • Kunst og håndverk 2; Emne 2: Forskning og utviklingsarbeid (1.-7. trinn)

        Tredje år, semester 6

        Kunst og håndverk 2; Emne 2: Forskning og utviklingsarbeid (1.-7. trinn) (MGL1006)

        Studiepoeng: 15

    • Kroppsøving 1

      • Kroppsøving 1 (1.-7.trinn)

        Tredje år, semester 6

        Kroppsøving 1 (1.-7.trinn) (MGL1060)

        Studiepoeng: 30

    • Naturfag A

      • Naturfag 1 (1.-7. trinn)

        Tredje år, semester 6

        Naturfag 1 (1.-7. trinn) (MGL1080)

        Studiepoeng: 30

    • Norsk 2

    • Matematikk 2

      • Matematikk 2 (1.-7. trinn)

        Tredje år, semester 6

        Matematikk 2 (1.-7. trinn) (MGL1112)

        Studiepoeng: 30

    • KRLE B

      • Kristendom, religion, livssyn og etikk B (trinn 1-7)

        Tredje år, semester 6

        Kristendom, religion, livssyn og etikk B (trinn 1-7) (MGL1044)

        Studiepoeng: 30

    • Musikkopplæring

      • Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans

        Tredje år, semester 6

        Musikk B, del 1: Erfare og formidle i musikk og dans (ÅMUS102)

        Studiepoeng: 15

      • Musikk B, del 2: Skape og utøve i musikk og dans

        Tredje år, semester 6

        Musikk B, del 2: Skape og utøve i musikk og dans (ÅMUS103)

        Studiepoeng: 15

  • Masterfag

    • Obligatoriske emner

      • Erfaring og fortolkning – Metode 1

        Fjerde år, semester 7

        Erfaring og fortolkning – Metode 1 (MGLT41)

        Studiepoeng: 0

      • Praksis 1.-7., 4. år 7. semester (15 dager)

        Fjerde år, semester 7

        Praksis 1.-7., 4. år 7. semester (15 dager) (MGL1P40)

        Studiepoeng: 0

      • Pedagogikk og elevkunnskap 3

        Fjerde år, semester 7

        Pedagogikk og elevkunnskap 3 (MGL3300)

        Studiepoeng: 15

      • Praksis 1.-7., 4. år 8. semester (15 dager)

        Fjerde år, semester 8

        Praksis 1.-7., 4. år 8. semester (15 dager) (MGL1P45)

        Studiepoeng: 0

      • Pedagogikk og elevkunnskap 4

        Fjerde år, semester 8

        Pedagogikk og elevkunnskap 4 (MGL3400)

        Studiepoeng: 15

      • Kvalitative metoder – Metode 2

        Fjerde år, semester 8

        Kvalitative metoder – Metode 2 (MGLT42)

        Studiepoeng: 0

      • Kvantitative metoder – Metode 3

        Femte år, semester 9

        Kvantitative metoder – Metode 3 (MGLT43)

        Studiepoeng: 0

    • Velg fag

      • Norsk

        • Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder

          Fjerde år, semester 7

          Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder (MGL3125)

          Studiepoeng: 15

        • Saktekster (1.-10.)

          Fjerde år, semester 8

          Saktekster (1.-10.) (MGL3126)

          Studiepoeng: 15

        • Kritisk kulturell literacy

          Femte år, semester 9

          Kritisk kulturell literacy (MGL3127)

          Studiepoeng: 15

        • Masteroppgave i norsk, grunnskolelærerutdanning 1-7

          Femte år, semester 9

          Masteroppgave i norsk, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL320M)

          Studiepoeng: 45

      • Matematikk

        • Matematiske metoder (1.-7.trinn)

          Fjerde år, semester 7

          Matematiske metoder (1.-7.trinn) (MGL3120)

          Studiepoeng: 15

        • Problemløsning i matematikkundervisningen

          Fjerde år, semester 8

          Problemløsning i matematikkundervisningen (MGL3121)

          Studiepoeng: 15

        • Masteroppgave i matematikk, grunnskolelærerutdanning

          Femte år, semester 9

          Masteroppgave i matematikk, grunnskolelærerutdanning (MGL310M)

          Studiepoeng: 45

        • Studere matematikkundervisning

          Femte år, semester 9

          Studere matematikkundervisning (MGL3122)

          Studiepoeng: 15

      • Kroppsøving

        • Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving

          Fjerde år, semester 7

          Lærerens undervisningskunnskap i kroppsøving (MGL3065)

          Studiepoeng: 15

        • Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget

          Fjerde år, semester 8

          Aktivitetsanalyser og fagdidaktiske vurderinger i kroppsøvingsfaget (MGL3066)

          Studiepoeng: 15

        • Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget

          Femte år, semester 9

          Forskning og profesjonsutvikling i kroppsøvingsfaget (MGL3067)

          Studiepoeng: 15

        • Masteroppgave i kroppsøving, grunnskolelærerutdanning 1-7

          Femte år, semester 9

          Masteroppgave i kroppsøving, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL360M)

          Studiepoeng: 45

      • Samfunnsfag

        • Menneskerettigheter for lærere

          Fjerde år, semester 7

          Menneskerettigheter for lærere (MGL3052)

          Studiepoeng: 15

        • Fellesskap: Samfunnsfaglige perspektiv

          Fjerde år, semester 8

          Fellesskap: Samfunnsfaglige perspektiv (MGL3054)

          Studiepoeng: 15

        • Mikrohistorie og historieforståelse

          Femte år, semester 9

          Mikrohistorie og historieforståelse (MGL3053)

          Studiepoeng: 15

        • Masteroppgave i samfunnsfag, grunnskolelærerutdanning 1-7

          Femte år, semester 9

          Masteroppgave i samfunnsfag, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL350M)

          Studiepoeng: 45

      • Engelsk

        • Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever

          Fjerde år, semester 7

          Inkluderende forskning og andrespråkspragmatikk: Et fokus på unge elever (MGL3037)

          Studiepoeng: 15

        • Critical literacies pedagogy in the ELL classroom

          Fjerde år, semester 8

          Critical literacies pedagogy in the ELL classroom (MGL3036)

          Studiepoeng: 15

        • Syllabus and material design in English language teaching

          Femte år, semester 9

          Syllabus and material design in English language teaching (MGL3038)

          Studiepoeng: 15

        • Masteroppgave i engelsk, grunnskolelærerutdanning 1-7

          Femte år, semester 9

          Masteroppgave i engelsk, grunnskolelærerutdanning 1-7 (MGL330M)

          Studiepoeng: 45

      • Naturfag

      • Spesialpedagogikk

        • Velg fordypningsfag

          • Fordypning spesialpedagogikk: Matematikk

            • Matematiske metoder (1.-7.trinn)

              Fjerde år, semester 7

              Matematiske metoder (1.-7.trinn) (MGL3120)

              Studiepoeng: 15

            • Problemløsning i matematikkundervisningen

              Fjerde år, semester 8

              Problemløsning i matematikkundervisningen (MGL3121)

              Studiepoeng: 15

          • Fordypning spesialpedagogikk: norsk

            • Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder

              Fjerde år, semester 7

              Norskfaget i utvikling - faghistorie, teorier og metoder (MGL3125)

              Studiepoeng: 15

            • Saktekster (1.-10.)

              Fjerde år, semester 8

              Saktekster (1.-10.) (MGL3126)

              Studiepoeng: 15

        • Spesialpedagogikk - obligatoriske emner

          • Forskningsmetode og vitenskapsteori

            Femte år, semester 9

            Forskningsmetode og vitenskapsteori (MSP300)

            Studiepoeng: 15

          • Spesialpedagogikk, en introduksjon

            Femte år, semester 9

            Spesialpedagogikk, en introduksjon (MSP303)

            Studiepoeng: 15

Grunnskolelærerutdanningen er en kombinasjon av obligatoriske emner og valgbare emner knyttet til undervisningsfag eller undervisningsrelevante emner.

De obligatoriske emnene i 1. - 3. studieår er følgende:

  • Pedagogikk og elevkunnskap, 30 sp
  • Matematikk, 30 sp
  • Norsk, 30 sp
  • 5 dager observasjonspraksis
  • 80 dager praksis, veiledet og vurdert
  • Temauker om psykososialt læringsmiljø (1. år), demokrati og medborgerskap (2. år) og bærekraftig utvikling og folkehelse (3. år)

De obligatoriske emnene i 4. - 5. studieår er følgende:

  • Pedagogikk og elevkunnskap, 30 sp
  • 30 dager praksis, veiledet og vurdert
  • Temauker om hermeneutikk (høst 4. år), kvalitativ metode (vår 4. år) og kvantitativ metode (høst 5. år)

De valgbare emnene som tilbys ved UiS er undervisningsfagene:

  • Engelsk, 30 eller 60 sp
  • Kroppsøving, 30 eller 60 sp
  • Kunst og håndverk, 30 eller 60 sp
  • Samfunnsfag, 30 eller 60 sp
  • Naturfag, 30 eller 60 sp
  • Mat og helse, 30 sp
  • KRLE, 30 eller 60 sp

I tillegg kan følgende skolerelevante emner velges:

  • Spesialpedagogikk, 30 sp
  • Drama 30 sp

Masterfag (fag 1) som tilbys ved UiS er følgende undervisningsfag:

  • Matematikk
  • Norsk
  • Kroppsøving
  • Engelsk
  • Samfunnsfag
  • Naturfag
  • Spesialpedagogikk (skolerelevant)

Opptaksgrunnlag for alle masterløp utenom spesialpedagogikk er 60 sp i fag 1 fra år 1-3,
opptaksgrunnlag for spesialpedagogikk er 30 sp PEL og 30 sp spesialpedagogikk fra år 1-3.

De valgbare emnene må velges etter regler gitt i nasjonal forskrift om rammeplan for grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7.

Valgbare emner i 1. - 3. år må settes sammen på følgende måte:

  • Fag 1 (masterfag), 60 sp
  • Fag 2 (undervisningsfag), 30 eller 60 sp
  • Fag 3 (undervisningsfag), 30 sp
  • Fag 4 (valgfritt, nytt undervisningsfag, fordypning i undervisningsfag eller skolerelevant fag), 30 sp

Valgbare emner i 4. - 5. år må settes sammen på følgende måte:

  • Fag 1 (undervisningsfag som masterfag, inkl. MA-oppgave), 90 sp

eller

  • Fag 1 (spesialpedagogikk som masterfag inkl. MA-oppgave), 60 sp, og fag 2 eller 3, 30 sp som bygger på 60 sp i 1. - 3. år.
  • Nettsider
  • Programplan
  • Emnebeskrivelse
  • Semesterplan
  • På informasjonsmøter, spesielt i 1. studieår

Spørsmål? Ta kontakt med studiekoordinator for ditt studieprogram. 

Her finner du utfyllende informasjon om fraværs- og progresjonsregler for grunnskolelærer 1-7.

Det er krav om generell studiekompetanse, politiattest og medisinsk testing

Dette studiet har krav om politiattest. Politiattest søkes gjennom Studentweb etter du har takket ja til studieplass og fått studierett på studieprogrammet. Følg instruksjonene i Studentweb.

Søknad: via Samordna opptak.

Søknadsfrist: 15. april

Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.

Kandidaten skal etter fullført grunnskolelærerutdanning ha følgende samlede læringsutbytte:

Kunnskap

Kandidaten

  • har avansert kunnskap enten i et valgt undervisningsfag og fagets didaktikk eller i profesjonsrettet pedagogikk/spesialpedagogikk
  • har spesialisert innsikt i et avgrenset fagområde (masteroppgaven)
  • har bred profesjonsrettet kunnskap i øvrige fag som inngår i utdanningen
  • har inngående kunnskap om relevant forskning og teori, samt vitenskapelige tenkemåter, forskningsmetoder og etikk
  • har inngående kunnskap om gjeldende lov- og planverk for grunnopplæringen, om sammenhengen i utdanningsløpet barnehage-skole og om overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • har inngående kunnskap om begynneropplæring, grunnleggende ferdigheter, vurderings- og kartleggingsverktøy, klasseledelse og vurdering av elevers læring og hva som fremmer læring i fagene
  • har inngående kunnskap om læringsteori og barns utvikling, danning og læring i ulike sosiale, språklige og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om barn i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om mobbing, vold og seksuelle overgrep mot barn, gjeldende lovverk og barns rettigheter i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • har bred kunnskap om lærerprofesjonen, fagenes egenart og historie, og forståelse av skolens utvikling som organisasjon, dens mandat, verdigrunnlag og plass i samfunnet.

Ferdigheter

Kandidaten

  • kan undervise basert på forskning og erfaringskunnskap, alene og sammen med andre
  • kan analysere, tilpasse og bruke gjeldende læreplaner
  • kan iverksette tidlig innsats og sikre progresjon i elevens utvikling av grunnleggende ferdigheter og fagkompetanse, med særskilt vekt på begynneropplæring i lesing, skriving og regning
  • kan skape inkluderende og helsefremmende læringsmiljøer som bidrar til gode faglige, sosiale og estetiske læringsprosesser
  • kan analysere, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger, tilpasse opplæringen til elevenes forutsetninger og behov, bruke varierte undervisningsmetoder og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og utvikling
  • kan vurdere og bruke relevante læremidler, digitale verktøy og ressurser i opplæringen, og gi elevene opplæring i digitale ferdigheter
  • kan analysere og forholde seg kritisk til nasjonal og internasjonal forskning og anvende denne kunnskapen i profesjonsutøvelsen
  • kan alene og i samarbeid med andre bruke relevante metoder fra forsknings- og utviklingsarbeid, for kontinuerlig utvikling av egen og skolens kollektive praksis, samt gjennomføre avgrensede forskningsprosjekter under veiledning
  • kan identifisere tegn på mobbing, vold og seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten raskt kunne iverksette nødvendige tiltak, og kunne etablere samarbeid med relevante faginstanser.

Generell kompetanse

Kandidaten

  • kan styrke internasjonale og flerkulturelle perspektiver ved skolens arbeid, bidra til forståelse av samenes status som urfolk og stimulere til demokratisk deltakelse og bærekraftig utvikling
  • kan initiere og ivareta et godt skole-hjem-samarbeid, og samarbeide med andre aktører relevante for skolens virksomhet
  • behersker norsk muntlig og skriftlig, både bokmål og nynorsk, og kan bruke språket på en kvalifisert måte i profesjonssammenheng
  • kan på et avansert nivå formidle og kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til profesjonsutøvelsen, og har profesjonsfaglig digital kompetanse
  • kan analysere og vurdere relevante faglige og etiske problemstillinger og bidra til utvikling av faglig felleskap på den enkelte skole
  • kan bidra i innovasjonsprosesser knyttet til skolens virksomhet og legge til rette for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.

Ved å reise til en av våre partnerinstitusjoner i utlandet som en del av studiet har du mulighet til å få en unik utdanning. I tillegg til økte karrieremuligheter, vokser du som person og får se faget ditt fra en ny vinkel.

Utvekslingssemester

5. og/eller 6. semester: Reis på utveksling ett helt semester. Søk gjennom SøknadsWeb.

5. semester: Mulighet for fire ukers praksis i utlandet. Informasjon om ordningen og søknad i Canvas.


Hvorfor et utenlandsopphold?

Den norske skolen er i høyeste grad internasjonal med behov for lærere med interkulturell kompetanse som kan møte et mangfold av elever. Ved å ta deler av studiet ditt i utlandet, vil du få personlig erfaring med hvordan det er å bo og leve i et annet land, i tillegg til å utvide din faglige horisont. Kanskje er tenkningen rundt det å være lærer og pedagogikken man benytter ikke den samme overalt?

Opplegg for utvekslingen

Generelt: Emnene man tar i utvekslingssemesteret må ikke overlappe innholdsmessig med andre emner i utdanningsplanen din.

Ta undervisningsemner under utenlandsoppholdet
Alle studenter må ha minst ett undervisningsfag på 60 studiepoeng i løpet av studiet. Når man velger undervisningsemner i utlandet, kan man enten bygge på et undervisningsfag man allerede har tatt (deler av) eller ta et helt nytt fag. Husk at emnene bør være et undervisningsfag i den norske skolen.

Viktig å tenke på i forhold til utveksling og fagvalg/masterfag
Masterløpene i GLU på UiS krever at du har 60 studiepoeng i masterfaget i løpet av de første tre studieårene. Dersom du drar på utveksling og velger å ta et undervisningsfag du ønsker skal inkluderes som masterfaget ditt, er det viktig å være nøye på at disse forhåndsgodkjennes. Endringer i løpet av oppholdet må i disse tilfellene klareres med studiekoordinator.

Ta skolerelevante emner under utenlandsoppholdet
Alle studenter kan ta ett semester med såkalte skolerelevante emner. Det vil si at emner som tilbys innenfor rammene av en lærerutdanning kan inngå - her er mulighetene mange. I motsetning til undervisningsemner, trenger ikke den pakken man velger bare bestå av én type emner innen et spesifikt fagområde. Skolerelevante emner kan også kombineres med undervisningsemner (som du har tatt tidligere eller har planer om å ta).

Det er viktig å huske at det kun er mulig å ha 30 skolerelevante studiepoeng i sin utdanningsplan, og dersom studenter allerede har skolerelevante studiepoeng i utdanningsplanen, må undervisningsfag tas i løpet av utvekslingsoppholdet.

For studenter med engelsk eller kroppsøving som fag 2
Dersom du ønsker å reise på utveksling i 5. semester, og velger å ta engelsk eller kroppsøving 1 i 4. semester, og skal ha dette som ditt fag 2, må du velge emner som kan godkjennes som engelsk 2/kroppsøving 2 i løpet av utvekslingssemesteret.

Dersom du ønsker å reise på utveksling i 6. semester, og har et fag med 60 studiepoeng, kan faget som velges i 6. semester enten være et undervisningsfag eller et skolerelevant fag. Dersom du reiser i 6. semester, og har hatt kroppsøving eller engelsk, må disse fagene ikke tas under utvekslingsoppholdet.

Det er mulig å ta både praksis i utlandet, og utveksling i 6. semester.


Praksis under utvekslingsopphold
Det varierer fra lærested til lærested vi har utvekslingsavtale med, hvorvidt de tilbyr praksis og i hvilket omfang. Hvis du ønsker å ta praksis som en del av utvekslingsoppholdet, må du finne et faglig opplegg som har minimum 15 dager med skolepraksis per semester. Det stilles ikke krav til hvordan de 15 dagene er fordelt i løpet av oppholdet.

Dersom dette ikke lar seg gjennomføre, kan praksis tas etter hjemkomst. Dette er en spesialordning kun for studenter som reiser på utveksling.

Aktuelle utvekslingsavtaler

På de universitetene i utlandet som er anbefalt for grunnskolelærerstudenter, vil det variere hvilke fag og emner som tilbys eller er omfattet av utvekslingsavtalen som er inngått. Avtal gjerne veiledning for å finne ut hvilke steder som kan være aktuelle for akkurat deg.

I tillegg til de faglig anbefalte stedene som er listet opp under, har UiS en rekke utvekslingsavtaler med universiteter i utlandet som er åpne for alle som kan finne relevant fagtilbud. Dette gjelder særlig avtaler utenfor Europa og det nordiske Nordlys-nettverket. Finn ut mer.

Kontaktperson
Veiledning og forhåndsgodkjenning av emner:
Studiekoordinator Ida Margrethe Eikaas, Hulda Garborgs hus

Praksisopphold i utlandet:
Praksiskoordinator Kitty Garborg, Hulda Garborgs hus

Generelle spørsmål om utveksling: Utvekslingsveilederen i Digital studentekspedisjon

Alt om utveksling

‒ Religionsstudiene har gitt meg ny innsikt og forståelse for hvordan folk tenker

Han er først og fremst opptatt av å utgjøre en positiv forskjell for dem han blir lærer for og ønsker å finne den rette ...

Blir lektor med fordypning i historie

Johann Odd Solheim Hamre lot historieinteressen styre valget inn mot lektor 8-13. Hamre er snart ferdig utdannet og klar...

‒ Glad jeg valgte denne retningen innenfor historiefaget

Karine Eieland har satt pris på valgfriheten innenfor lektorutdanning 8-13. Nå kan hun snart levere inn masteroppgaven i...

Seniorrådgiver
51833072
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS
Kontorsjef
51833085
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS