Har du fag- eller yrkesutdanning og har lyst til å bli lærer? Ta praktisk-pedagogisk utdanning ved Universitetet i Stavanger og få undervisningskompetanse! Vi tilbyr både allmennfaglig og yrkesfaglig PPU.
1 år / 2 semestre
60
Heltid
Norsk
155
Timeplan
Høstemner oppdateres medio juni og våremner primo desember.
August hvert år.
1. mars.
Om studiet
PPU retter seg mot deg som fra før av har en fag- eller yrkesutdanning.
Du lærer om hvordan skolen fungerer, hva det vil si å skape et godt læringsmiljø og hvordan interesse og engasjement for faglige spørsmål vekkes hos elevene.
Studiet består av en kombinasjon av pedagogiske- og fagdidaktiske emner, i tillegg til praksis. Det er som regel ikke obligatorisk frammøte på studiet. Et unntak er de to praksisperiodene.
Når du har fullført PPU, skal du kunne planlegge samt gjennomføre undervisning. Samtidig skal du være bevisst ditt faglige ståsted og dine personlige holdninger til lærerarbeidet.
Praksis
Det er 12 ukers obligatorisk praksis i studiet, 6 uker i høstsemesteret og 6 uker i vårsemesteret. Praksis er på heltid og krever 100 % tilstedeværelse.
Du får tett oppfølging og veiledning av erfarne praksislærere i skolen. Gjennom ukene følger du praksislærer i alle fag og gjøremål, for å få god innsikt i skolehverdagen.
Du får praksis både på ungdomstrinn og videregående skole. For å bidra til god sammenheng mellom teori og praksis må en praksisperiode være gjennomført og bestått før eksamen i pedagogikkfaget i første semester kan avlegges.
Studiet har løpende skikkethetsvurdering og krav om politiattest.
Finn alt du trenger vite om praksis,
Fagtilbud på PPU heltid
UiS tilbyr fagdidaktikk i følgende fag på heltidsstudium for studieåret 2024/2025.
Allmennfaglig PPU
- Engelsk
- Fremmedspråk (tysk, fransk, spansk)
- Historie og samfunnsfag
- Kroppsøving
- Matematikk
- Naturfag
- Norsk
- Religion
Yrkesfaglig PPU
- Bygg- og anleggsteknikk
- Helse- og oppvekstfag
- Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
- Håndverk, design og produktutvikling
- Naturbruk
- Restaurant- og matfag
- Elektro og datateknologi
- Teknologi- og industrifag
Tilbudet gis under forutsetning at det er nok kvalifiserte søkere på det enkelte faget. Fagtilbudet og antall studieplasser avhenger også av tilgjengelige praksislærere på de ulike studieprogrammene.
Hva kan du bli?
Med fullført PPU kan du jobbe på mellom- og ungdomstrinn, i tillegg til videregående skole.
Du vil ha undervisningskompetanse i alle skolefag du har nok studiepoeng i, uavhengig av hvilket, eller hvilke, fag du har tatt fagdidaktikk innen. Dette vil også gjelde for skolefag du eventuelt velger å ta studiepoeng i etter bestått PPU.
Praktisk-pedagogisk utdanning gir deg en innføring i pedagogikk, didaktikk, klasseledelse og undervisning.
Med praktisk-pedagogisk utdanning spiller du en viktig rolle for barn og unges trygghet, læring og utvikling i skolen. Som lærer vil du ha varierte og meningsfulle arbeidsdager.
Sletting av studielån
Du kan få slettet studielån dersom du tar en lærerutdanning og jobber tre år i skolen etter studiene. Dette gjelder i en del tilfeller også deg som tar PPU.
Det finnes særskilte ordninger for deg som bor i Finnmark eller Nord-Troms, for lærere som jobber i Nord-Norge og for deg som tar lærerutdanning innen realfag eller fremmedspråk.
Sjekk med Lånekassen hvilke ordninger som kan være relevante for deg!
Jeg har bakgrunn som sveiser og er i dag lærer på Sola videregående skole
Læringsutbytte
Alle studieprogram ved UiS har definerte mål for hva du skal lære gjennom studieløpet. Les mer om læringsutbyttet for dette studieprogrammet.
Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning (allmennfag):
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående fagdidaktisk og pedagogisk kunnskap for relevante trinn
- har bred forståelse for skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og opplæringsløpet
- har inngående kunnskap om og evne til å holde seg oppdatert på gjeldende lov- og planverk for profesjonsutøvelsen
- har bred kunnskap om barne- og ungdomskultur og barns og ungdoms utvikling og læring i ulike sosiale og kulturelle kontekster
- har bred kunnskap om læringsstrategier, læringsarenaer og arbeidsmetoder generelt og særlig i respektive fag
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap om vold og seksuelle overgrep, og om barn og unges rettigheter i et nasjonal og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige tiltak etter gjeldende lovverk.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan planlegge, gjennomføre og reflektere over undervisning basert på forsknings- og utviklingsarbeid og erfaringsbasert kunnskap
- kan lede og legge til rette for undervisningsforløp som fører til gode faglige og sosiale læringsprosesser
- kan bruke varierte arbeidsmetoder, differensiere og tilpasse opplæring i samsvar med gjeldende læreplanverk, og skape motiverende og inkluderende læringsmiljø
- kan beskrive kjennetegn på kompetanse, vurdere og dokumentere elevers læring, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og bidra til at elevene kan reflektere over egen læring og egen faglige utvikling
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, herunder identifisere tegn på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige samarbeidspartnere til barnets beste.
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan formidle pedagogiske og fagdidaktiske problemstillinger på et avansert nivå
- innehar en profesjonell holdning og kan kritisk reflektere over faglige, profesjonsetiske og fag- og utdanningspolitiske spørsmål
- kan med stor grad av selvstendighet videreutvikle egen kompetanse og bidra til både kollegers og skolens utvikling
- kan bygge relasjoner til elever og foresatte, og samarbeide med aktører som er relevante for skoleverket
Rammeplan for praktisk-pedagogisk utdanning for yrkesfag for trinn 8-13
Kunnskap
Kandidaten
- har kunnskap om gjeldende lovverk og styringsdokumenter som er relevante
for profesjons- og yrkesutøvelsen.
- har bred kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk,
arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons-
og yrkesutøvelsen, og kan vurdere behov for HMS-tiltak.
- kan se yrkesopplæringen og yrkesutøvelsen i et historisk og kulturelt perspektiv
- har kunnskap om skolens mandat, opplæringens verdigrunnlag og det
helhetlige opplæringsløpet fra ungdomstrinnet til endt fag- og
yrkesopplæring (8. - 13. trinn)
- har bred kunnskap om ungdomskultur og ungdoms utvikling og læring i ulike
sosiale og flerkulturelle kontekster.
- har kunnskap om barn og unge i vanskelige livssituasjoner, herunder kunnskap
om vold og seksuelle overgrep mot barn og unge, om deres rettigheter i et
nasjonalt og internasjonalt perspektiv, og om hvordan sette i gang nødvendige
tiltak etter gjeldende regelverk.
- kjenner til nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med
relevans for lærerprofesjonen innenfor det yrkespedagogiske og det yrkes-
faglige området, og kan oppdatere sin kunnskap innenfor fagområdet.
Ferdigheter
Kandidaten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske
kunnskaper.
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere
relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov.
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter,
herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy
- kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, gi læringsfokuserte
tilbakemeldinger og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen
læring.
- kan orientere seg i faglitteraturen og forholde seg kritisk til informasjonskilder
og eksisterende teorier knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring
(8. - 13. trinn)
- behersker relevante arbeidsprosesser, verktøy, teknikker og uttrykksformer, og
kan reflektere over egen yreksutøvelse og justere denne under veiledning.
- kan bruke og henvise til relevante forskningsresultater for å treffe begrunnede
valg og gjennomføre systematisk yrkesfaglig og pedagogisk utviklingsarbeid.
- kan identifisere særskilte behov hos barn og unge, inkludert identifisere tegn
på vold eller seksuelle overgrep. På bakgrunn av faglige vurderinger skal
kandidaten kunne etablere samarbeid med aktuelle tverrfaglige og tverretatlige
samarbeidspartnere til barnets beste.
Generell kompetanse
Kandidaten
har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle
sentralt fagstoff på norsk både skriftlig, muntlig og gjennom andre
dokumentasjonsformer.
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for
elevens/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.
-kan analysere egne behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklings-
kompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
- kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og at lokalt
arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen
- kan bygge gode relasjoner til eleverlærlinger og skape konstruktive og
inkluderende læringsmiljø
- kan bygge gode relasjoner til og samarbeid med foresatte og andre aktuelle
samarbeidspartnere.
Studieplan og emner
Oppstartssemester: 2024
-
Veivalg: Allmennfaglig eller yrkesfaglig retning
-
Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid, allmenne fag
-
Obligatoriske emner
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Første år, semester 1
-
Praksis del 1 - 6 uker
Første år, semester 1
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Første år, semester 2
-
Praksis del 2 - 6 uker
Første år, semester 2
-
-
Fagdidaktikk 2 x 15 SP (legges inn på basis av tidligere utdanning)
-
Matematikk fagdidaktikk del 1
Første år, semester 1
-
Norsk fagdidaktikk del 1
Første år, semester 1
-
Naturfag fagdidaktikk del 1
Første år, semester 1
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 1
Første år, semester 1
-
Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid
Første år, semester 1
Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid (PPU211)
Studiepoeng: 15
-
Fremmedspråk fagdidaktikk del 1
Første år, semester 1
-
Religion fagdidaktikk del 1
Første år, semester 1
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 1
Første år, semester 1
-
Kroppsøving fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Engelsk fagdidaktikk del 1
Første år, semester 1
-
Historie og samfunnsfag fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Norsk fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Fremmedspråk fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Matematikk fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Naturfag fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Engelsk fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
Religion fagdidaktikk del 2
Første år, semester 2
-
-
-
Praktisk-pedagogisk utdanning, heltid, yrkesfag
-
Obligatoriske emner
-
Skolens og lærerens verdier og oppgaver
Første år, semester 1
-
Praksis del 1 - 6 uker
Første år, semester 1
-
Læring og pedagogisk virksomhet
Første år, semester 2
-
Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid
Første år, semester 1
Felles fag- og yrkesdidaktikk. Skolen i samfunnet - ledelse av lærings- og utviklingsarbeid (PPU211)
Studiepoeng: 15
-
Praksis del 2 - 6 uker
Første år, semester 2
-
-
Yrkesdidaktikk- 15 SP
-
Fagspesifikk yrkesdidaktikk
Første år, semester 2
-
Yrkesdidaktikk - helse- og oppvekstfag
Første år, semester 2
-
-
-
Kontakt oss
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IKS
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IGIS