Dans - bachelorstudium
Dette er studieprogrambeskrivelsen for studieåret 2024-2025
Vekting (stp)
180
Studieprogramkode
B-UTØVDANS
Studienivå
Bachelor studium
Fører til grad
Bachelor i dans
Heltid/deltid
Heltid
Varighet
6 Semestre
Grunnstudium
Ja
Undervisningsspråk
Studiet Bachelor i utøvende dans er et 3-årig utdanningsprogram (180 studiepoeng).
Studiet er rettet mot søkere med bakgrunn i dans fra 3-årig videregående opplæring, eller tilsvarende, som vil arbeide som utøvende og medskapende dansekunstner.
Studieprogrammet har hovedfokus på samtidsdans, og omfatter både praktiske og teoretiske emner som gir deg et helhetlig læringsutbytte. Et høyt kunstnerisk nivå er målet for utdanningen. Som student møter du et bredt spekter av arbeidsformer fra daglig trening i danseteknikk til forelesning, prosjekt- og forestillingsarbeid. Du får fordype deg i repertoar, improvisasjon og koreografi, samt bevegelsevitenskap og alternativ trening med lærere både fra Norge og utlandet. I teknikk har ulike tilnærminger innen samtidsdans hovedvekt, mens klassisk ballet er et viktig støttefag. I tillegg tilbys det kurs i andre relevante genre innenfor scenisk dans.
Refleksjon og det å være undersøkende er gjennomgående for studiet. Kjennskap til forskjellige utøverpraksiser i samtidsdansfeltet er med på å utvikle studenten til å bli en selvstendig dansekunstner. Du vil utfordres på evnen til refleksjon og analyse i alle emner, både utøvende, skapende og teoretiske. Du får lære om den sceniske dansen i en kulturell og samfunnsmessig kontekst, tilegne deg kunnskap om koreografisk og estetisk analyse, treningslære, skadeforebygging, og arbeidslivskunnskap, samt få en innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid.
Studiemiljøet er tverrkunstnerisk sammensatt og det åpner for samarbeid med musikkstudenter innenfor flere sjangre.
Studentens eget undersøkende arbeid er kontinuerlig gjennom studiet, både alene, men også i samspill med medstudenter. Veiledning og vurdering er gjennomgående i alle emner i 3 år.
Studieprogrammet tilbys ved fakultet for utøvende kunstfag som holder til i Bjergsted i lokaler spesielt tilrettelagt for den type virksomhet som programmet legger opp til og krever. Studenter og lærere har tilgang til flere dansestudio, garderober med dusj og sauna, forelesnings- og møtelokaler, black box, konsertsal, universitetsbibliotek med filial spesialisert på musikk og dans, og kantine med student lounge.
Læringsutbytte
Etter fullført og bestått studium skal kandidaten ha tilegnet seg de kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse som setter vedkommende i stand til å
Kunnskap
ha utøverkunnskap som gjør kandidaten i stand til å undersøke, utøve, skape og formidle dans på et profesjonelt nivå
kunne kommunisere muntlig og skriftlig omkring dansekunst, både overfor fagmiljø, publikum og samfunnet for øvrig
kunne delta i diskurser som fører til forandring og nyutvikling i fagfeltet
ha kunnskap om aktuelle forsknings- og utviklingsarbeid av relevans for dansefeltet
Ferdigheter
arbeide med dans innen ulike kontekster som har relevans i samtiden, dette gjelder både det utøvende og medskapende
kunne materialisere og formidle sine kunstneriske intensjoner på et profesjonelt nivå
kunne ta ansvar for sin profesjonelle karriere ved å ha innsikt i og evne til å møte sitt fremtidige arbeidsfelt
Generell kompetanse
møte de krav som stilles til selvstendig tenkning og refleksjon i fagfeltet
arbeide målrettet og selvstendig, alene og sammen med andre
formidle den sceniske dansekunsten med en bevissthet om de krav som stilles til etikk og miljøhensyn.
Fagplan
OPPBYGGING og INNHOLD
Studiet organiseres som fulltidsstudium over 3 år (180 studiepoeng) delt inn studieenheter:
- Fysisk praksis: 55 studiepoeng
- Kunstnerisk praksis: 65 studiepoeng
- Dans i kontekst: 35 studiepoeng
- Valgemner: 30 studiepoeng selvstendig arbeid/ internasjonalt semester.
Studiet baserer sitt innhold seg på den kunnskap og erfaring som er om dansefeltet slik vi forstår det, men tar også inn over seg at dansen knyttet til det frie feltet er i en stadig omveltning. Studiets innhold skal kunne sees i samsvar med utøveren sin rolle i dagens samtidsdans og gi studenten den kunnskap og de erfaringer som kreves i et fremtidig møte med yrkeslivet.
Et høyt kunstnerisk nivå er målet for utdanningen. Dette må forstås utover det dansetekniske, og knyttes til det skapende og medskapende. Det innebærer også evnen til å artikulere seg selv i en videre betydning, og kunne se seg selv og sitt fag i en større samfunnsmessig kontekst. Selvstendig refleksjon og det å være undersøkende er gjennomgående for studiet. Det er summen av emnene i studiet som utgjør studiet sin styrke.
Ulike tilnærminger innen samtidsdans har en hovedvekt i studieenheten Fysisk praksis, men klassisk ballet, alternative treningsformer og bevegelsesvitenskap er viktige støttefag. Teknikkfagene er gjennomgående for studiet og danner base for det utøverskapet som vi utdanner til. I tillegg til de teknikker som undervises i det daglige, får studentene trening i andre relevante genre innenfor scenisk dans, som, for eksempel, hip hop og Afro-Cuban.
Det dansetekniske kan ikke alene utvikle en utøvende og medskapende danser. Kravene i dag er mangfoldige og en danser har ofte oppgaven som medskapende i produksjonsarbeid, i tillegg til at det kreves en klar kunstnerisk signatur for å nå frem. Studiet ved UiS tar dette til følge i studieenheten Kunstnerisk praksis som omfatter arbeid med improvisasjon og komposisjon, koreografi, og formidling, samt en innføring i kunstnerisk utviklingsarbeid.
Formidlingsarbeid har fokus i alle 3 studieår, både som reelt scenisk arbeid, og presentasjoner av kontinuerlige undersøkelser knyttet til det individuelle utøverskapet/ å koreografere seg selv og ikke minst i møtet med relevant repertoar. I løpet av studietiden vil studenten få utforske et bred spekter av repertoar, og på den måten få utvikle dynamiske uttrykk, musikalitet, rollegestalting.
Evnen til kritisk refleksjon og analyse utfordres i alle emner, både utøvende, skapende og teoretiske. I studieenheten Dans i kontekst vektlegges dansens historiske, kulturelle, samfunnsmessige og estetiske aspekter, kunnskap som er viktig for en helhetlig forståelse og som danner grunnlaget for å se seg selv i en større sammenheng. I tillegg gir emnet Arbeidslivskunnskap nødvendig kunnskap og ferdigheter i overgang til en profesjonell karriere etter endt studie.
Hva kan du bli?
Studiet forbereder deg til et yrkesliv som dansekunstner eller til videre studier innen dans eller relaterte fag. Med et tilleggsår i Praktisk- pedagogisk utdanning (PPU) er du kvalifisert til å arbeide som dansepedagog.
Etter fullført studium tildeles kandidatene graden Bachelor i dans, som gir adgang til utøvende masterstudier i Norge eller i utlandet.
Emneevaluering
Studiet blir kvalitetssikret gjennom UiS sitt kvalitetssystem, og standarder og kriteria i Kunnskapsdepartementets og NOKUTs forskrifter. Emnene, og studiet i sin helhet, er revidert i den årlige studieprogramrevisjonen. Det brukes elektronisk spørreskjema i studentevaluering av emner. Studentene får tett oppfølging av de faglige ansatte og får også tilbud om veiledning fra studiekoordinator. Ledelsen ved fakultet har jevnlig kontakt med studentrepresentanter. Studenter er også representert i jevnlige faggruppemøter.
Studieplan og emner
Oppstartssemester:
-
Utøvende hovedområde - Obligatoriske emner
-
BDA732: Kunstnerisk praksis III
Tredje år, semester 6
-
BDA840: Arbeidslivskunnskap
Tredje år, semester 6
-
-
Valgemner
-
BDA850: Egendefinert prosjekt
Tredje år, semester 5
-
BDA910: Internasjonalt semester
Tredje år, semester 5
-
-
Utøvende hovedområde - Obligatoriske emner
-
BDA721: Fysisk praksis II
Andre år, semester 3
-
BDA722: Kunstnerisk praksis II
Andre år, semester 3
-
BDA871: Dans i kontekst II
Andre år, semester 3
-
BDA732: Kunstnerisk praksis III
Tredje år, semester 6
-
BDA840: Arbeidslivskunnskap
Tredje år, semester 6
-
-
Valgemner
-
BDA850: Egendefinert prosjekt
Tredje år, semester 5
-
BDA910: Internasjonalt semester
Tredje år, semester 5
-
-
Utøvende hovedområde - Obligatoriske emner
-
BDA711: Fysisk praksis I
Første år, semester 1
-
BDA712: Kunstnerisk praksis I
Første år, semester 1
-
BDA810: Dans i kontekst I
Første år, semester 1
-
BDA721: Fysisk praksis II
Andre år, semester 3
-
BDA722: Kunstnerisk praksis II
Andre år, semester 3
-
BDA871: Dans i kontekst II
Andre år, semester 3
-
BDA732: Kunstnerisk praksis III
Tredje år, semester 6
-
BDA840: Arbeidslivskunnskap
Tredje år, semester 6
-
BDA830: Musikk
Første år, semester 1
-
-
Valgemner
-
BDA850: Egendefinert prosjekt
Tredje år, semester 5
-
BDA910: Internasjonalt semester
Tredje år, semester 5
-