Uniped er en vitenskapelig enhet ved Universitetet i Stavanger (UiS), med hovedmål å fremme kvaliteten på utdanningen. Dette skal vi bidra med ved å støtte faglig utvikling av det akademiske personalet i tråd med nasjonale retningslinjer og universitetets forpliktelse til fremragende undervisning.
Vår rolle
Unipeds arbeid er basert på et omfattende rammeverk av nasjonale forskrifter og interne retningslinjer.
Dette inkluderer blant annet Stortingsmelding 16 (2016-2017) "Kultur for kvalitet i høyere utdanning" som legger vekt på betydningen av undervisningskvalitet og kompetanse.
Vi følger universitetets retningslinjer for ansettelse og opprykk, med særlig fokus på punkt 2.2 (pdf), som stiller krav til pedagogisk og didaktisk kompetanse blant ansatte i undervisningsstillinger.
Videre etterlever vi de nasjonale forskriftene for ansettelse i undervisnings- og forskningsstillinger, som angitt i § 3-8 og § 3-9 i universitets- og høyskoleloven. (vennligst sjekk om jeg har lenket til rett sted) Disse forskriftene understreker behovet for formell pedagogisk utdanning og vesentlige bidrag til utdanningskvaliteten.
Våre mål
- Fremme forskningsbaserte undervisningsmetoder
- Støtte utviklingen av pedagogisk kompetanse blant det akademiske personalet
- Bidra til implementeringen av nasjonale kvalitetsstandarder for utdanning
Våre initiativer er utformet for å møte de stadig skiftende behovene i høyere utdanning, spesielt med hensyn til teknologisk utvikling og nye undervisningsformer.
Hva vi tilbyr
UniPed bidrar i samarbeid om pedagogisk forskning, vi tilbyr kurs, bidrar i internasjonalt samarbeid og bistår (?) i UiS' meritteringsordning for undervisningskvalitet.
UniPed tilbyr flere ulike programmer:
- Samarbeid om pedagogisk forskning: Vi samarbeider med ulike fagmiljøer ved UiS for å fremme forståelsen av effektive undervisnings- og læringsmetoder innen høyere utdanning.
- Basiskurs i universitetspedagogikk: Et obligatorisk 100-timers kurs for nyansatte i akademiske stillinger, som dekker grunnleggende konsepter og prinsipper for undervisning i høyere utdanning.
- Valgfrie moduler: Spesialiserte kurs på 25-50 timer som supplerer den grunnleggende pedagogiske opplæringen:
a. Veiledning i høyere utdanning: Utvikler effektive veiledningsstrategier for bachelor- og masterstudenter.
b. Challenge-Based Learning: Integrerer reelle problemstillinger i undervisningsopplegg og læreplanutvikling.
c. Interkulturell kompetanse for undervisere: Styrker inkludering og mangfold i undervisningen, med særlig fokus på flerkulturelle læringsmiljøer.
d. Kunstig intelligens i utdanning: Utforsker bruken av kunstig intelligens i undervisnings- og læringsprosesser.
e. Konstruktiv justering og kursdesign: Forbedrer sammenhengen mellom læringsmål, undervisningsaktiviteter og vurderingsmetoder.
Disse modulene er designet for å utfylle den grunnleggende pedagogiske opplæringen. De bidrar til kontinuerlig faglig utvikling og er også åpne for UiS-ansatte som allerede har fullført den obligatoriske opplæringen eller som ønsker å utvikle spesifikke pedagogiske ferdigheter.
Hvis du er ansatt ved UiS finner du utfyllende informasjon og påmeldingsmuligheter finner du på UiS sitt intranett (krever Feide-pålogging).
Meritteringsordning for undervisningskvalitet
I tråd med nasjonale føringer og universitetets interne retningslinjer, innførte UiS i 2019 en meritteringsordning for fremragende undervisning. Denne ordningen, som ble etablert gjennom V-sak US 85/19, er en del av universitetets helhetlige karrierestrategi, som anerkjenner og belønner fremragende undervisningskvalitet.
Målene med meritteringsordningen er å:
- Anerkjenne og belønne vesentlige bidrag til undervisningskvaliteten
- Motivere og belønne kontinuerlig forbedring i pedagogisk praksis
- Sikre balanse mellom anerkjennelse av undervisning og forskning i akademiske karrierer
Meritteringsordningen støtter universitetets fokus på pedagogisk kompetanse, som beskrevet i retningslinjene for ansettelse og opprykk. Søkere som innvilges merittering, tildeles tittelen "Merittert underviser" med tilhørende fordeler. Dette systemet representerer et viktig skritt i retning av å heve statusen til undervisning i høyere utdanning, i tråd med nasjonale krav og UiS' strategiske mål for utdanningskvalitet.
Internasjonalt samarbeid
Uniped deltar aktivt i flere internasjonale samarbeidsprosjekter, gjennom nettverk som fokuserer på pedagogikk, forskningsprosjekter og felles publikasjoner. Disse samarbeidene bidrar til utveksling av kunnskap og erfaringer innen undervisning og forskning. Gjennom deltakelse i felles prosjekter og publikasjoner opprettholder vi sterke bånd til det globale akademiske fellesskapet, noe som bidrar til å videreutvikle våre egne utdanningspraksiser.
FLeD - Learning design for flexible education (engelsk nettside) er et internasjonalt samarbeid som UniPed ved UiS deltar i.
ECIU
Uniped har en sentral rolle i European Consortium of Innovative Universities ( ), hvor vi bidrar til utvikling og implementering av challenge-based learning.
Dette skjer både på politisk nivå, gjennom universitetsomfattede initiativer, og direkte i undervisningspraksisene våre. Vi er også involvert i etableringen av ICCS Mikromodulen, som styrker vår tilknytning til og bidrar til å fremme innovative undervisningsmetoder.