Hege Rangnes

Førsteamanuensis i utdanningsvitenskap/spesialpedagogikk

Hege Rangnes

Kontakt

Telefon: 51831153

E-post: hege.rangnes@uis.no

Rom: OD B-24131

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking

Kort om meg

Jeg er førsteamanuensis i utdanningsvitenskap ved Lesesenteret. Jeg disputerte i september 2021 med en  avhandling hvor jeg undersøkte mellomtrinnlæreres forståelse av undervisning som støtter elevenes utvikling av akademisk språk i samtaler om tekster. Mine interesser er knyttet til språkopplæring som en integrert del av leseopplæringen - både for elever med norsk som  førstespråk og for elever med norsk som andrespråk. Jeg deltar i en forskergruppe hvor vi arbeider med å utvikle modeller for språktrening ved bruk av språkteknologi. I tillegg er jeg prosjektleder for et tre-årig skoleutviklingsprosjekt ved en skole med hovedvekt av elever med norsk som andrespråk. Jeg deltar også i forskningsprosjektet  Partners in practice. I dette prosjektet samarbeider forskere, skoler og lærerutdanninger om å utvikle skolens praksis med fokus på dialogisk undervisning og elevmedvirkning. Jeg er også involvert i det NRF-finansierte innovasjonsprosjektet DigUp som har som mål å utvikle et digitalt didaktisk planleggingsverktøy for lærere. I prosjektet AdaptVurder er jeg involvert i utvikling av ressurser for pedagogisk oppfølging av prøveresultater fra en adaptiv leseprøve for 3. trinn. Jeg har utviklet flere ressurser for læreres kompetanseutvikling, blant annet en  kompetansepakke i Språkløyper.

Jeg har emneansvar for den samlingsbaserte videreutdanningen Andrespråkspedagogikk (30 studiepoeng) ved Lesesenteret, og jeg veileder studenter både på bachelor- og masternivå. 

Jeg har bakgrunn som lærer i mange år på en flerkulturell skole.

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Rangnes, Hege

(2021)

Læreres oppfølging av elevytringer i samtaler om ord og fagtekster i språkheterogene klasserom på 6. trinn.

Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning.

ISSN 0809-9227.

Volum 16.

Hefte 2.

s.157-172.

DOI: 10.18261/issn.2535-3381-2021-02-04

Rangnes, Hege

(2019)

Facilitating Second-language Learners’ Access to Expository Texts: Teachers’ Understanding of the Challenges Involved .

L1-Educational Studies in Language and Literature.

ISSN 1567-6617.

Volum 19.

s.1-27.

DOI: 10.17239/L1ESLL-2019.19.01.16

Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

(2018)

Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.

Acta Didactica Norge.

ISSN 1504-9922.

Volum 12.

Hefte 4.

s.1-22.

DOI: 10.5617/adno.6282

Bøker og kapitler

Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Rangnes, Hege; Sæbø, Johanne Ur

(2023)

Læringsaktiviteter. I: God undervisningsplanlegging - med det digitale verktøyet DigUp.

Cappelen Damm Akademisk.

ISBN 9788202773816.

s.63-107.

Rangnes, Hege

(2021)

"Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet". En studie av læreres forståelse av undervisning som støtter utvikling av akademisk språk i språkheterogene klasserom på 5.-7. trinn.

Universitetet i Stavanger.

ISBN 978-82-8439-016-1.

Formidling

Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari H.; Hoem, Toril Frafjord

(2024)

«Det ble veldig sånn tekstnært»: Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen Veiledet lesing i samtale om tekst .

Skriv! Les! 2024;

2024-05-06 - 2024-05-08.

Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari H.; Hultin, Eva Margareta

(2024)

Partners in Practice: Dialogisk litteraturundervisning på mellomtrinnet.

Skriv! Les! 2024;

2024-05-06 - 2024-05-08.

Hoem, Toril Frafjord; Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari Hansen

(2024)

Veiledet lesing, webinar 2, Arbeid utover tekst.

Tid for lesing, Nasjonalt legesenters nettside;

2024-10-01.

Hoem, Toril Frafjord; Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari Hansen

(2024)

Veiledet lesing, webinar 3, Kritisk arbeid med tekst.

Tid for lesing, Nasjonalt lesesenters nettside;

2024-10-15.

Rangnes, Hege; Bakken, Arild Michel

(2023)

Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster.

Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

Veiledet lesing i samtale om tekst. Fire læreres erfaringer med en læringsressurs i språkheterogene klasserom på ungdomstrinnet.

NOA 2023: Den 10. nasjonale forskingskonferansen om norsk som andrespråk;

2023-05-25.

Rangnes, Hege

(2023)

: Arbeid med tekster. To læringsressurser. Innlegg på planleggingsdag Breidablik læringssenter.

Foredrag;

2023-02-01 - .

Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord

(2023)

Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster. Innlegg på Nasjonal lesekonferanse .

Foredrag;

2023-03-28 - .

Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord

(2023)

Veiledet lesing i samtale om tekst. Fire læreres erfaringer med en læringsressurs i språkheterogene klasserom. Innlegg på NOA-konferansen .

Foredrag;

2023-05-25 - .

Rangnes, Hege

(2023)

Å pakke ut språk og innhald i sakprosatekster og veiledet lesing. To læringsressurser for å støtte elevenes utvikling av språk- og leseferdigheter. Innlegg på planleggingsdag Breidablik læringssenter .

Foredrag;

2023-09-25 - .

Rangnes, Hege; Hoem, Toril Frafjord; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

«Det ble veldig sånn tekstnært». Fire ungdomsskolelæreres erfaringer med å bruke læringsressursen. Veiledet lesing i samtale om tekst. Innlegg på MuMo, Muntlighetsdidaktik i modersmålsfaget-seminar .

Foredrag;

2023-11-14 - .

Hoem, Toril Frafjord; Rangnes, Hege; Wagner, Åse Kari H.

(2023)

Veiledet lesing i samtale om tekst. .

Rangnes, Hege; Aasen, Marit

(2023)

Eksplisitt undervisning i leseforståelse: smarte grep for å utvikle elevenes leseferdigheter.

Rangnes, Hege

(2022)

Læreres forståelse av støtte til flerspråklige elevers tekstforståelse på 5.–7. trinn.

Nordand 15 Conference 2022;

2022-05-24 - 2022-05-26.

Rangnes, Hege

(2022)

“Vi vet at vi skal jobbe med begrep, men ikke så mye annet” Læreres arbeid med fagtekster i språkheterogene klasserom .

Nasjonal konferanse om lesing 2022;

2022-04-04 - 2022-04-05.

Skaftun, Atle; Berge, Ingeborg Margrete; Jensen, Ingeborg Marie; Nygard, Arne Olav; Rangnes, Hege; Sønneland, Margrethe; Wagner, Åse Kari H.

(2022)

Partners in Practice: Establishing a system for educational development.

MUMO, Muntlighedsdidaktik i modersmålsfaget;

2022-11-29 - 2022-11-30.

Wagner, Åse Kari H.; Rangnes, Hege; Jensen, Ingeborg Marie

(2022)

Lærere og elevers forståelse av praksis og roller i norskfaget.

Skriv! Les!;

2022-05-09 - 2022-05-11.

Rangnes, Hege; Bakken, Arild Michel

(2022)

Å pakke ut språk og innhold i sakprosatekster. En pedagogisk ressurs for å støtte elevers språk- og leseutvikling i samtaler om tekster (under arbeid).

Nettverkssamling Mundtlighedsdidaktik i Modersmålsfaget;

2022-11-29 - 2022-11-30.

Rangnes, Hege

(2021)

Språksnakk.

Ofstad, Sissel; Rangnes, Hege

(2021)

Lærere står i et dilemma i flerspråklige klasserom.

Rongved, Elisabeth; Rangnes, Hege

(2021)

Lærere står i et dilemma i flerspråklige klasserom.

Rangnes, Hege; Sædberg, Leif Tore

(2018)

Korleis arbeider lærarar med fagtekster i undervising for fleirspråklege elevar?.

Rangnes, Hege

(2018)

Å lese fagtekster. Læreres identifiserte utfordringer for flerspråklige elevers tilgang til fagtekster i samfunnsfag på mellomtrinnet.

Multilingualism and Education: Interdisciplinary and International Perspectives;

2018-05-07 - 2018-05-08.

Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

(2018)

A Study of Norwegian Teachers' Conversation About the Use of Test Results for Instructional Purposes.

The 19th Annual AEA-Europa Conference;

2018-11-07 - 2018-11-10.

Rangnes, Hege; Gourvennec, Aslaug Fodstad

(2018)

Læreres samtale om pedagogisk bruk av flerspråklige elevers prøveresultater.

NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring;

2018-10-11 - 2018-10-12.

Rangnes, Hege

(2018)

Flerspråklige elevers tekstforståelse i samtale om fagtekster.

Muntlighet i Vest;

2018-10-25 - 2018-10-26.

Rangnes, Hege

(2017)

How do teachers engage second language learners in challenging dialogues about expository texts?.

Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;

2017-05-09 - 2017-05-11.

Rangnes, Hege; Aasen, Marit

(2016)

Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1.

Nasjonal lesekonferanse;

2016-03-14 - 2016-03-15.

Rangnes, Hege

(2016)

Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1.

Introduksjonsamling Språkløyper;

2016-04-25 - 2016-04-28.

Rangnes, Hege

(2015)

Å velge ut nyttige ord fra en tekst.

Nettbasert kompetanseutviklingsprogram;

2015-10-29 - .

Rangnes, Hege

(2015)

Å tilrettelegge leseopplæringen til elever med norsk som andrespråk.

Kompetanse for kvalitet - videreutdanning for lærere;

2015-11-26.

Rangnes, Hege; Karlsen, Anne Mette Færøyvik

(2015)

Arbeid med ord.

Introduksjonssamling for Språkløyper;

2015-10-29.

Kunstnerisk produksjon

Rangnes, Hege; Aasen, Marit

(2017)

Arbeid med språk og vokabular.

Rangnes, Hege

(2016)

Arbeid med ord i førlesingsfasen - del 1, Språkløyper.