Lars Yngve Rosell

Førsteamanuensis i pedagogikk

Lars Yngve Rosell

Kontakt

Telefon: 51833432

E-post: lars.y.rosell@uis.no

Rom: HL K-262

Organisasjonsenhet

Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Institutt for barnehagelærerutdanning

Publikasjoner

Vitenskapelige publikasjoner

Eidsvåg, Gunnar Magnus; Rosell, Lars Yngve

(2021)

The Power of Belonging: Interactions and Values in Children's Group Play in Early Childhood Programs.

International Journal of Early Childhood.

ISSN 0020-7187.

DOI: 10.1007/s13158-021-00284-w

Johansson, Eva Marianne; Rosell, Lars Yngve

(2021)

Social sustainability through children’s expressions of belonging in peer communities.

Sustainability.

ISSN 2071-1050.

Volum 13.

Hefte 7.

s.1-17.

DOI: 10.3390/su13073839

Johansson, Eva Marianne; Rosell, Lars Yngve

(2020)

Livsvärdsfenomenologi - att studera männniskors levda erfarenheter. I: Metodologi för studier i om och med förskolan.

Gleerups Utbildning AB.

ISBN 9789151103167.

s.73-88.

Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna

(2018)

Expressions in play. I: Supporting toddlers´wellbeing in early years settings : strategies and Tools for practitioners and teacher.

Jessica Kingsley Publishers.

ISBN 9781785922626.

s.132-160.

Bøker og kapitler

Rosell, Lars Yngve; Johansson, Eva Marianne

(2019)

Små barns kommunikation : en dialektik mellan flöde och brott. I: Fenomenologiska sammanflätningar.

Daidalos.

ISBN 9789171735621.

s.183-206.

Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna

(2018)

TOWE Case Study Report Enhancing Opportunities for Toddlers' Wellbeing .

Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna

(2018)

Små barns stemme og uttrykksmåter.

ISBN 0000000000000.

Formidling

Skjei Bjørnsen, Linn; Rosell, Lars Yngve; van Trijp, Catharina Petronella Johanna

(2024)

Forskningsprosjekt skal bidra til innsikt i hvordan vi kan forberede barnehager på framtidige pandemier.

Rosell, Lars Yngve; Belland, Tove Erna

(2024)

Tilhørighet i overgangen fra hjem til barnehage.

Personalmøte;

2024-11-15.

Esmaeeli, Sara; Tina, Tellefsen; Rosell, Lars Yngve

(2023)

Transition in Early Childhood Education and Care: Parents experiences and their expectations.

European Early Childhood Education Reserch Association (EECERA);

2023-08-30 - 2023-09-02.

Tellefsen, Tina; Rosell, Lars Yngve; Esmaeeli, Sara

(2022)

Pedagogisk ledelse og barnehagelærerrollen i overgangen innad i barnehagen.

Norsk barnehageforskningskonferanse;

2022-10-26 - 2022-10-28.

Roland, Pål; Rosell, Lars Yngve; Rongved, Elisabeth Emilie Sefranek

(2021)

Læring for livet - mobbing i barnehagen.

Rosell, Lars Yngve; Eidsvåg, Gunnar Magnus

(2021)

Power of Belonging.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2021;

2021-10-26 - 2021-10-28.

Rosell, Lars Yngve

(2021)

Tilhørighet - Å Skape fellesskap i barnehagen.

Norsk barnehageforskningskonferanse 2021;

2021-10-26 - 2021-10-28.

Rosell, Lars Yngve

(2021)

Tilhørighet og inkludering i barnehagen.

Samling kompetanseløftet;

2021-10-07.

Fugelsnes, Kristin; Rosell, Lars Yngve; Johansson, Eva Marianne; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Zachrisen, Berit; Ree, Marianne; Iversen, Lisbeth

(2021)

Tilhørighet i barnehagen.

Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

(2020)

Barnehagehverdagen – Hvilke fellesskap og hvem deltar? .

Seminar i forskningsbarnehage;

2020-02-06 - .

Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

(2020)

Arbeid med fellesskap og tilhørighet i en kohort organisert barnehagehverdag .

Seminar i forskningsbarnehage;

2020-06-04 - .

Rosell, Lars Yngve

(2020)

Avslutningskonferanse i Politics of Belonging - Tilhørighet og barn-barn relasjonen.

Avslutningskonferanse Politics of Belonging;

2020-08-14.

Zachrisen, Berit; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Eidsvåg, Gunnar Magnus; Johansson, Eva Marianne; Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna; Tofteland, Berit

(2019)

Politics of Belonging. Collectivities in Norwegian Preschools .

ICSEI 20019;

2019-01-09 - 2019-01-12.

Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

(2019)

Systematiske tiltak for å støtte opp under barns tilhørighet i leken..

Seminar i forskningsbarnehage;

2019-06-06 - .

Berge, Anita; Rosell, Lars Yngve

(2019)

Tilhørighet i barnehagefellesskapet .

Seminar i forskningsbarnehage;

2019-09-05 - .

Fugelsnes, Kristin; Rosell, Lars Yngve

(2019)

Tilhørighet i barnehagen. Politics of belonging: Promoting children`s inclusion in educational settings across borders. Kontekstualisering og operasjonalisering med vekt på sentrale metodiske innfallsvinkler i den norske delen av prosjektet .

Norsk barnehagekonferanse 2019;

2019-10-16.

Johansson, Eva Marianne; Tofteland, Berit; Röthle, Monika; Fugelsnes, Kristin; Berge, Anita; Zachrisen, Berit; Rosell, Lars Yngve; Eidsvåg, Gunnar Magnus

(2018)

Tilhørighet i barnehagen er et eksistensielt behov.

Stavanger Aftenblad.

ISSN 0804-8991.

Røthle, Monika Anna; Rosell, Lars Yngve

(2017)

Listening to toddlers' voice and expressions.

27.th Annual EECERA Conference;

2017-08-29 - 2017-09-01.

Rosell, Lars Yngve; Røthle, Monika Anna

(2017)

Småbarns trivsel, kompetanseheving for barnehagepersonale.

Delingskonferanse TOWE;

2017-12-07.

Jernes, Margrethe; Rosell, Lars Yngve; Tungland, Inger Benny Espedal

(2016)

Fra inspirasjon til uttrykk i barnehagelærerutdanningen - læring og danning gjennom digital animasjon..

Nasjonal nettverkskonferanse i universitet- og høyskolepedagogikk;

2016-05-02 - 2016-05-04.

Røthle, Monika Anna; Rosell, Lars Yngve

(2016)

Toddlers voice and expressions.

Toddler Wellbeing Training Event;

2016-03-15.

Rosell, Lars Yngve

(2012)

Encounter between peers – continuity, dissonance and alteration in the children’s communication..

EECERA 2012;

2012-08-30 - 2012-09-01.

Rosell, Lars Yngve

(2011)

Children’s participation in the community - continuity and alteration. Values expressed in children’s communication..

EECERA 2011;

2011-09-14 - 2011-09-17.

Rosell, Lars Yngve

(2010)

Ethical questions using video observation in a study of 1-3 years old children. Paper Presentation inside the Symposium CARING, DISCIPLINED AND DEMOCRATIC GIRLS AND BOYS IN PRE-SCHOOL.

XXVI World Congress of OMEP, World Organization for Early Childhood Education;

2010-08-11 - 2010-08-13.