Formidling
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2024)
Estetiske perspektiver i samtaler om litteratur – et første steg .
8. seminar i Netværk for litteraturdidaktisk forskning i Norden ;
2024-03-19 - 2024-03-20.
Berge, Ingeborg Margrete;
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe
(2024)
Små ting i 7A.
Skriv!Les! 2024, "Lesing og skriving i en omskiftelig tid";
2024-05-06 - 2024-05-08.
Sønneland, Margrethe
(2024)
Exploring Ethical and Moral Perspectives in Teaching Open and Ambiguous Literary Texts.
ECER - European Conference of Educational Research;
2024-08-27 - 2024-08-30.
Sønneland, Margrethe
(2024)
Exploring Ethical and Moral Perspectives in Teaching Open and Ambiguous Literary Texts.
Forskerkonferanse;
2024-08-27 - 2024-08-29.
Sønneland, Margrethe;
Skaftun, Atle
(2024)
Erfaringer fra arbeidet i norsk på ungdomstrinnet.
Forskerkonferanse;
2024-05-06 - 2024-05-08.
Berge, Ingeborg Margrete;
Sønneland, Margrethe
(2023)
I god litteraturundervisning lytter man til elevene..
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
Sønneland, Margrethe;
Gourvennec, Aslaug Fodstad
(2023)
Literary conversations in Norwegian Secondary Schools.
ELIT from Lab to Life;
2023-05-03.
Sønneland, Margrethe
(2023)
Å skape rom for samtale om litteratur.
MuMo:Netværk for Mundtlighedsdidaktik i Modersmålsfaget;
2023-05-15.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Höglund, Heidi;
Johansson, Maritha;
Kabel, Kristine;
Sønneland, Margrethe
(2023)
Literature education and ethical responsibility: Identity development and personal growth in Nordic L1 curricula.
Literary Development Reconsidered: Perceiving Literary Education in an Ethical Frame;
2023-09-20 - 2023-09-22.
Sønneland, Margrethe
(2023)
The open work and the closing text.
Forskerseminar;
2023-09-20 - 2023-09-22.
Sønneland, Margrethe
(2023)
Bør staten gi nasjonale leseråd på linje med kostholdsråd?.
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe;
Berge, Ingeborg Margrete;
Michelsen, Per Arne
(2023)
Little things in 7A.
Literary development reconsidered: Perceiving literary education in an ethical frame;
2023-09-20 - 2023-09-22.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2022)
Litterære samtaler i Skandinavia - en systematisk kartlegging.
Skriv! Les! – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;
2022-05-10 - 2022-05-11.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2022)
Literature conversations in Scandinavia – a systematic scoping review.
13th ARLE Conference;
2022-06-15 - 2022-06-17.
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe;
Wagner, Åse Kari H.
(2022)
Partners in Practice:
Establishing a System for
Educational Development towards Student Participation .
ARLE-konferansen 2022;
2022-06-15 - 2022-06-17.
Skaftun, Atle;
Berge, Ingeborg Margrete;
Jensen, Ingeborg Marie;
Nygard, Arne Olav;
Rangnes, Hege;
Sønneland, Margrethe;
Wagner, Åse Kari H.
(2022)
Partners in Practice: Establishing a system for educational development.
MUMO, Muntlighedsdidaktik i modersmålsfaget;
2022-11-29 - 2022-11-30.
Jensen, Ingeborg Marie;
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe
(2022)
The text as a problem in year six.
13th ARLE Conference. Transformation in L1 Education: Current Challenges and Future Possibilities.;
2022-06-15 - 2022-06-17.
Jensen, Ingeborg Marie;
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe
(2022)
Teksten som problem i sjette klasse.
Skriv! Les!;
2022-05-09 - 2022-05-11.
Mangen, Anne;
Sønneland, Margrethe
(2021)
Den litterære langlesingens muligheter og utfordringer i digitaliseringens tidsalder.
Viden om Literacy.
ISSN 2246-6517.
Hefte 29.
s.108-113.
Sønneland, Margrethe
(2021)
Elevene trekkes mot litteratur som forstyrrer og byr på motstand.
Periskop (Oslo).
ISSN 2535-7034.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2021)
En kartlegging av forskning på litterære samtaler i Norden.
NNMF8 2021 Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning ;
2021-11-24 - 2021-11-25.
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe
(2021)
Kritisk literacy i litteraturundervisningen .
NNMF 2021;
2021-11-24 - 2021-11-25.
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe
(2021)
Cool kids' carnival: Flerstemt diskurs i elevers samtaler om litteratur
.
NNMF 2021;
2021-11-24 - 2021-11-25.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Höglund, Heidi;
Johansson, Maritha;
Kabel, Kristine;
Sønneland, Margrethe
(2020)
Literature in the Nordic L1: A study of national lower-secondary curricula in Denmark, Finland, Norway and Sweden.
NERA 2020;
2020-03-04 - 2020-03-06.
Sønneland, Margrethe
(2020)
Ungdom og lesing.
Kapittel;
2020-10-16.
Sønneland, Margrethe
(2020)
Teksten som problem.
Kunnskapstørst;
2020-02-17.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Höglund, Heidi;
Johansson, Maritha;
Kabel, Kristine;
Sønneland, Margrethe
(2019)
Forestillinger om litteratur og litteraturarbeid i nordiske læreplaner.
Skriv! Les! Nordisk forskerkonferanse om lesing,s kriving og literacy;
2019-05-07 - 2019-05-09.
Sønneland, Margrethe
(2019)
The text as a problem. A study of literary conversations in lower secondary school..
ARLE - forskerkonferanse;
2019-06-28 - .
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe;
Kabel, Kristine;
Johansson, Maritha;
Höglund, Heidi
(2019)
Literature in the Nordic Curricula: A study of the concept of literature and purposes for literary education for lower secondary education.
ARLE - forskerkonferanse;
2019-06-26 - .
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2019)
Muntlige ferdigheter på ny.
Fagnettverksdag;
2019-11-14.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Kur mot kjedsomhet.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Friksjoner - foreløpige analyser av elevenes respons på teksters adressivitet.
Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;
2018-05-31 - 2018-06-01.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Tror elevene trekkes mot krevende litteratur.
Sønneland, Margrethe
(2018)
Kur mot kjedsomhet.
Sønneland, Margrethe
(2018)
– Det er trist hvis litteratur blir redusert til liksomoppgaver.
Sønneland, Margrethe;
Rongved, Elisabeth
(2018)
Tror elevene trekkes mot krevende litteratur
.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2018)
Litteraturen i norskfagets kjerneelementer.
Nettverk for litteraturdidaktisk forskning i Norden;
2018-05-31 - 2018-06-01.
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe
(2017)
Fag og faglighet i norsk 1: Literacy som forståelsesramme for litteraturarbeid i skolen.
Veier til dybdelæring: Nasjonal konferanse om lesing;
2017-03-04.
Sønneland, Margrethe;
Skaftun, Atle
(2017)
Fag og faglighet i norsk 2: Samtaler om "Brønnen" i 8A.
Veier til dybdelæring: Nasjonal konferanse om lesing;
2017-03-04.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Michelsen, Per Arne;
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe
(2017)
Litterære samtaler i lærerutdanningen: Forholdet mellom den litterære teksten og samtalen som representasjon av teksten
.
Skriv! Les! 2017 Nordisk forskerkonferanse om skriving, lesing og literacy;
2017-05-09 - 2017-05-11.
Sønneland, Margrethe
(2017)
Possibilities of joint exploration - Pupils’ Conversations on Literature in a Scandinavian Perspective.
CEDiR - Cambridge Educational Dialogue Research Group, seminar;
2017-06-01.
Sønneland, Margrethe;
Rasmussen, Marie
(2017)
Elevsamtaler om litteratur i skandinavisk perspektiv.
Konferanse;
2017-03-09.
Michelsen, Per Arne;
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Skaftun, Atle;
Sønneland, Margrethe
(2017)
Litteratursamtaler i lærerutdanningen.
NNMF 6;
2017-11-29 - 2017-12-01.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Sønneland, Margrethe
(2016)
The Importance of Literature in Education - in a Digital Age.
The Sedona Meeting: Reimagining Learning And Literacy in a Digital Age;
2016-05-04 - 2016-05-05.