Marthe Lønnum
Universitetslektor
Kontakt
E-post: marthe.lonnum@uis.no
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Universitetslektor
E-post: marthe.lonnum@uis.no
Organisasjonsenhet
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe
(2021)
Hvilke forhold påvirker lærerspesialistens arbeid? En nærstudie av 25 logger skrevet av lærere på videreutdanning for lærerspesialister i norsk.Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis.
ISSN 2535-7697.
Volum 15.
Hefte 2.
s.19-35.
DOI: 10.23865/up.v15.2549
Lønnum, Marthe; Mørk, Peter
(2020)
ETOS-modellen for kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet.Acta Didactica Norden (ADNO).
ISSN 2535-8219.
Volum 14.
Hefte 1.
DOI: 10.5617/adno.7898
Lønnum, Marthe; Kvithyld, Trygve
(2017)
Litterære samtaler som utøvelse av faglighet i norsk: en studie av 8. trinnselever som leser, skriver og samtaler om rap-låten "Styggen på ryggen.
Lorentzen, Vibeke; Lønnum, Marthe
(2014)
Linjerespons - veiledning før punktum er satt. I: Vurdering av skriving.
Fagbokforlaget.
ISBN 9788245017243.
s.65-76.
Lønnum, Marthe; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Staberg, Ragnhild Lyngved
(2024)
Et lokalt bærekraftsdilemma som utgangspunkt for skriving av nyhetsartikler på 7. trinn.
Skriv!Les!2024 – Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving, og literacy;
2024-05-06 - 2024-05-08.
Fredagsvik, Maren Skjelstad; Lønnum, Marthe; Staberg, Ragnhild Lyngved
(2024)
Symposiumtittel: THE ROLE OF BIOLOGY EDUCATION IN PREPARING FOR A WARMING WORLD Tittel på presentasjon: A case study of Norwegian primary school students’ decision-making related to a local and authentic sustainability dilemma.
ERIDOB 2024 - 14th Conference of European Researchers in Didactics of Biology -“Biology education to bridge the gap between science and society“;
2024-07-01 - 2024-07-05.
Lie, Tove Grete; Lykknes, Annette; Lønnum, Marthe
(2023)
Grade 5-7 teachers’ understanding of, and experiences with source criticism.
ESERA 2023;
2023-08-28 - 2023-09-01.
Lønnum, Marthe
(2023)
Intervensjonen i CriThiSE (Critical Thinking in Sustainability Education) og noen sentrale resultater.
Kick off for prosjektet "TASTE didactics - Food and critical thinking";
2023-09-20 - 2023-11-20.
Lønnum, Marthe
(2023)
CriThiSE - Critical Thinking in Sustainability Education.
Sentermøte;
2023-06-23.
Staberg, Ragnhild Lyngved; Lønnum, Marthe; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Scheie, Eldri; Lykknes, Annette; Lie, Tove Grete; Felix, Sonia Martins; Daus, Stephan; Gericke, Niklas
(2022)
Biology and science teachers view on critical thinking in sustainability education – The need for a multidisciplinary approach for action competence.
13th Conference of European Researchers in Didactics of Biology;
2022-08-29 - 2022-09-02.
Staberg, Ragnhild Lyngved; Lykknes, Annette; Berglund, Teresa; Munkebye, Eli; Scheie, Eldri; Fredagsvik, Maren Skjelstad; Lie, Tove; Lønnum, Marthe; Felix, Sonia Martins; Daus, Stephan; Gericke, Niklas
(2022)
Biology and science teachers view on critical thinking in sustainability education – The need for a multidisciplinary approach for action competence.
ERIDOB conference 2022;
2022-08-29 - 2022-09-02.
Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe
(2019)
Lærerspesialisten som positiv bidragsyter i skolebasert kompetanseutvikling.
Forskningskonferanse om Literacy I opplæringa";
2019-03-11 - 2019-03-13.
Lønnum, Marthe; Mørk, Peter
(2019)
«Ja, da er det jo sant, da! I ei lærebok skriver de jo ikke bullshit!» Kildearbeid i samfunnsfag på ungdomstrinnet. .
Forskningskonferanse om Literacy I opplæringa";
2019-03-11 - 2019-03-13.
Angvik, Stine Aarønes; Lønnum, Marthe
(2017)
God skriveopplæring og funksjonell respons på elevtekster. Ungdomstrinn i utvikling, UiU..
Seminar;
2017-03-27 - 2017-03-28.
Angvik, Stine Aarønes; Lønnum, Marthe
(2017)
Et løft for språk, lesing og skriving. Alle lærere er språklærere! For lærere i vgo..
Seminar;
2017-03-13.
Lønnum, Marthe
(2017)
Med Styggen på ryggen i klasserommet: Litterær gruppesamtale som empatiøvelse. .
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Volum 1.
s.144-155.
Lønnum, Marthe
(2017)
Med «Styggen på ryggen» som utgangspunkt for litterært arbeid i klasserommet.
Forskningsseminar: "Literacy og dybdelæring";
2017-03-27 - 2017-03-29.
Fuglestad, Unni ; Lønnum, Marthe
(2016)
God lese- og skriveopplæring i Drammen.
Fagdag for Drammen kommune;
2016-10-19.
Berge, Ingeborg Margrete; Lønnum, Marthe
(2016)
"Å arbeide med språk" - Språkkommuner,ungdomstrinn og videregående skole.
Nasjonale samling for Språkkommuner;
2016-09-20 - 2016-09-21.
Angvik, Stine Aarønes; Lønnum, Marthe
(2016)
Skriving som grunnleggende ferdighet - respons og vurdering. Ungdomstrinn i utvikling, UiU..
Seminar;
2016-11-07 - 2016-11-08.
Angvik, Stine Aarønes; Lønnum, Marthe
(2016)
Skriving som grunnleggende ferdighet - respons og vurdering. Ungdomstrinn i utvikling, UiU. .
Seminar;
2016-10-31 - 2016-11-01.
Berge, Ingeborg Margrete; Njå, Morten; Hoem, Toril Frafjord; Fuglestad, Unni ; Aasen, Marit; Mørk, Peter; Lorentzen, Vibeke; Kringstad, Trude; Lønnum, Marthe
(2016)
Å være lese- og skrivelærer - Introduksjonspakke i Språkløyper.no.