Vitenskapelige publikasjoner
Husebø, Dag;
Rønneberg, Vibeke
(2014)
Lesing i RLE.
I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-40457-4.
s.131-143.
Rønneberg, Vibeke;
Støle, Hildegunn
(2014)
Lesing i engelsk.
I: Leseboka. Leseopplæring i alle fag på ungdomstrinnet.
Cappelen Damm Akademisk.
ISBN 978-82-02-40457-4.
s.167-179.
Formidling
Rønneberg, Vibeke
(2024)
Skriveutvikling forstyrres ikke av tastatur.
Rogne, Wenke Mork;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Rønneberg, Vibeke;
Fiskerstrand, Pernille;
Fitjar, Camilla;
Spilling, Eivor Finset;
Øvereng, Liv Kristin Bjørlykke ;
Kobberstad, Lina Rebekka
(2023)
Fra enten eller til både og - nettbrett og blyant i skriveopplæringen.
Utdanningsnytt.no.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Eriksen, Harald;
Rønneberg, Vibeke;
Blikstad-Balas, Marte
(2023)
Washback from written exams in the Norwegian L1 subject.
Writing Research Across Boarders (WRAB 2023);
2023-02-18 - 2023-02-22.
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Blikstad-Balas, Marte;
Rønneberg, Vibeke;
Eriksen, Harald
(2023)
Lærerstemmer om eksamens påvirkning på norskundervisningen.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.
Hefte 1.
s.22-27.
Rogne, Wenke Mork;
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Rønneberg, Vibeke;
Fiskerstrand, Pernille;
Fitjar, Camilla;
Spilling, Eivor Finset;
Øvereng, Liv Kristin Bjørlykke ;
Kobberstad, Lina Rebekka
(2023)
Fra enten eller til både og. Nerttbrett og blyant i skriveopplæringen.
Sunnmørsposten.
ISSN 1503-9056.
Spilling, Eivor Finset;
Rønneberg, Vibeke;
Rogne, Wenke Mork;
Roeser, Jens;
Torrance, Mark
(2023)
Skriveopplæring for hand eller tastatur – resultatet blir ganske likt.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
Volum 35.
Hefte 3.
s.48-51.
Fitjar, Camilla Lausund;
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark
(2023)
Assessing handwriting: A method for detailed analysis of letter-formation accuracy and fluency.
Writing Words Workshop;
2023-07-12 - 2023-07-14.
Fitjar, Camilla Lausund;
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark
(2022)
Children’s handwritten letters at the beginning of words.
SigWriting 2022;
2022-06-20 - 2022-06-22.
Rønneberg, Vibeke
(2022)
Flere velger denne skolen fordi elevene ikke får bruke datamaskin.
Rønneberg, Vibeke;
Spilling, Eivor Finset;
Rogne, Wenke Mork;
Roeser, Jens;
Torrance, Mark
(2022)
Beginning writing by hand or by keyboard.
Sig Writing;
2022-06-19 - 2022-06-22.
Mossige, Margunn;
Rønneberg, Vibeke;
Uppstad, Per Henning
(2021)
Skal teknologien styre? Eit kritisk blikk på skrivestøtte for elevar med dysleksi..
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
Hefte 1.
s.43-47.
Spilling, Eivor Finset;
Rogne, Wenke Mork;
Rønneberg, Vibeke;
Roeser, Jens;
Torrance, Mark
(2021)
Handskrift vs. nettbrett: Påverkar skrivemodaliteten kvaliteten på forteljingar av begynnande skrivarar?.
DigiHand-webinar;
2021-04-14.
Gamlem, Siv Therese Måseidvåg;
Rogne, Wenke Mork;
Rønneberg, Vibeke;
Uppstad, Per Henning
(2019)
DigiHand - The emergence of writing skills in the digital classroom.
ICSEI 2019 (International Congress for School Effectiveness and Improvement;
2019-01-08 - 2019-01-11.
Fuglestad, Unni ;
Hoem, Toril Frafjord;
Rønneberg, Vibeke
(2019)
Fagdag: kollegasamtaler og refleksjonsnøkler, lesebestillinger, når lesing blir vanskelig og Språkløyper.
Fagdag for friskolene i Rogaland, desentralisert ordning for kompetanseutvikling;
2019-01-02.
Spilling, Eivor Finset;
Rønneberg, Vibeke;
Rogne, Wenke Mork;
Torrance, Mark
(2019)
Handskrift eller tastatur i tidleg tekstproduksjon?.
Skriv! Les! 2019;
2019-05-06 - 2019-05-09.
Fitjar, Camilla Lausund;
Torrance, Mark;
Nottbusch, Guido;
Rønneberg, Vibeke
(2019)
Children’s letter writing automaticity at school entry.
Writing Words Workshop;
2019-06-27 - 2019-06-29.
Fitjar, Camilla Lausund;
Torrance, Mark;
Nottbusch, Guido;
Rønneberg, Vibeke
(2019)
Copy that.Write what? What influences children’s ability to copy letters fluently?.
The 18th Biennial EARLI Conference;
2019-08-12 - 2019-08-16.
Fitjar, Camilla Lausund;
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark;
Nottbusch, Guido
(2019)
Hva bidrar til flyt i bokstavformingen ved skolestart? En korrelasjonstudie av faktorer knyttet til flyt i håndskriften.
Skriv! Les!;
2019-05-07 - 2019-05-09.
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark;
Johansson, Christer;
Uppstad, Per Henning
(2018)
An investigation of the relationship between transcription, word-level fluency and quality in written composition.
Sig Writing;
2018-08-29 - 2018-08-31.
Fuglestad, Unni ;
Hoem, Toril Frafjord;
Rønneberg, Vibeke
(2018)
Hvordan kan vi støtte elevenes leseutvikling i alle fag?.
Fagdag for friskolene i Rogaland, DEKOM;
2018-01-02.
Fuglestad, Unni ;
Hoem, Toril Frafjord;
Rønneberg, Vibeke
(2018)
Å planlegge undervisning. Læreplanforståelse, planleggingspraksiser og Leseplanleggeren som planleggingsverktøy..
Fagdag for friskolene i Rogaland, DEKOM;
2018-08-14.
Johansson, Christer;
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark;
Uppstad, Per Henning
(2017)
Practical skills for writing process research in primary and secondary schools.
Norwegian Reading Centre / COST European Literacy Network Training school;
2017-10-16 - 2017-10-18.
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark
(2016)
The spelling process of Norwegian 6th graders.
Sig Writing 2016;
2016-07-04 - 2016-07-06.
Rønneberg, Vibeke
(2015)
Investigating pauses at the word level.
Skriv! Les! 2015 - Nordisk forskerkonferanse om lesing, skriving og literacy;
2015-05-18 - 2015-05-20.
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark;
Johansson, Christer;
Mossige, Margunn;
Oxborough, Gunn Helen Ofstad;
Uppstad, Per Henning
(2014)
The Need to Read.
Conference on Writing Research 2014;
2014-08-27 - 2014-08-29.
Rønneberg, Vibeke;
Mossige, Margunn;
Johansson, Christer;
Torrance, Mark;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Dyslexic students writing with and without visual feedback.
British Dyslexia Assosiation;
2014-03-27 - 2014-03-29.
Mossige, Margunn;
Rønneberg, Vibeke;
Torrance, Mark;
Johansson, Christer;
Uppstad, Per Henning
(2014)
Struggling with writing; The impact of dyslexia and other language based disorders on writing and composing text. Towards a technological writing aid designed along the needs/cognitive profile of the dyslexic student.
British Dyslexia Association 9th International Conference ;
2014-03-27 - .
Johansson, Christer;
Uppstad, Per Henning;
Rønneberg, Vibeke
(2013)
Frequency Machines, Intelligent Editing & Aided Review.
Workshop on Writing Research;
2013-09-16 - 2013-09-17.
Mossige, Margunn;
Rønneberg, Vibeke;
Uppstad, Per Henning
(2013)
Writing fluency: Which strategies for writing fluency do dyslexic young adults report under different conditions?.
Skriv! Les!;
2013-05-06 - 2013-05-08.
Rønneberg, Vibeke;
Gourvennec, Aslaug Fodstad;
Husebø, Dag;
Mossige, Margunn;
Uppstad, Per Henning;
Staurseth, Hanne Egenæs
(2013)
Faglig lesing - lesing i fagene.
Nasjonal konferanse ;
2013-03-18 - 2013-03-19.
Rønneberg, Vibeke;
Mossige, Margunn;
Uppstad, Per Henning;
Johansson, Christer;
Torrance, Mark
(2013)
Writing Fluency - can "blind" writing enhance writing fluency for dyslectic writers?.
Skriv!Les!;
2013-05-06 - 2013-05-08.
Rønneberg, Vibeke
(2012)
Litterære samtaler.
Fagdager for lærere ;
2012-04-17 - 2012-04-18.