
Eget senter sprer kunnskap om yrkesfag og yrkesfaglærerutdanning
Senter for kunnskap om yrkesfag er en ny satsing som formidler forskning og informasjon om yrkesfag...

Animasjonsfilm som skapende prosess
Ved å bruke denne ressursen får barnehagelærerutdannere, studenter og barnehageansatte kunnskap om å...
Profesjonsnære utdanningar over heile landet
Melding til Stortinget, Meld. St. 19 (2023–2024). Tilråding frå Kunnskapsdepartementet 5. april 2024...

Undervisningsverkstedet - for faglærere i lærerutdanningene
Undervisningsverkstedet er satt i gang av Universitetet i Agder (UiA) og er et teknologirikt...

Erfaringer med simuleringsaktiviteter i grunnskolelærerutdanningen
Bruk av simuleringsaktiviteter er et eksempel på det utvidede praksisbegrepet innen...

Webinar om lærerutdanningsforskning i de nordiske landene
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) arrangerte fredag 2. februar webinar om lærerutdanningsforskning...

Partnerskap i lærerutdanningene - hvordan utvikle praksislærernes profesjonelle identitet
Fersk doktorgradsavhandling ved Universitetet i Agder, som er en studie av praksislærere som...
Tidlig erfaring med praksis på campus for grunnskolelærerstudenter
Et eget prosjekt ved lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger har vist seg så vellykket at det...
Kunnskapsoversikt over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) ved Universitetet i Stavanger har systematisert forskning på...
Levende kart over forskning på lærerutdanning i Norden
Kunnskapssenter for utdanning (KSU) har systematisert forskningen om forskning på lærerutdanning i...

Forskning på lærerutdanning i Norden
For første gang er det gjennomført og publisert et levende kart med oversikt over 830 vitenskapelige...

Flipped classroom i naturfag (FiNa)
Flipped classroom i naturfag (FiNa) har som mål å utvikle og utforske læringsdesign med hovedvekt på...

Matematikk, naturfag og algoritmisk tenkning (MASCOT)
MASCOT er et tverrfaglig og innovativt forskningsprosjekt, ledet av OsloMet, som tar sikte på å...

Tenkande klasserom - Building Thinking Classrooms
Undervisingsmodellen Tenkande klasserom har breidd om seg dei siste åra. Fleire skular og enkelte...

Praksislæring i lærerutdanning med digital støtte
Prosjektet «Design av digitalt støttet praksislæring i lærerutdanning» er et samarbeidsprosjekt...

Tenkende klasserom i matematikk
Se hvordan undervisningsmetoden «Tenkende klasserom» foregår i praksis i en ungdomsskoleklasse i...

Video-opptak av webinaret «Hva er hensiktsmessig bruk av digital teknologi i skolen»
Her kan du se opptak av webinaret som var sluttkonferanse for GrunnDig-prosjektet.

Skolelys - en podkast for lærerutdannere, lærere og lærerstudenter
Skolelys er en podkast-serie laget av Stine Brynildsen og Cecilie Olandersson, høgskolelektorer i...

Pedagogisk lærings-app kopler sammen teori og praksis om bevegelseslæring
Appen fra Universitetet i Stavanger er allerede tatt i bruk i undervisningen ved...

Den Magiske Fabrikken: Lærerstudenter som innovatører for læring om bærekraftig utvikling
Et forsknings- og utviklingsprosjekt om konstruksjon av opplevelsesbaserte undervisningsopplegg på...

Ny NOU er relevant for lærerutdanningene
Flere av forslagene handler om å styrke partnerskapene og skape et nasjonalt system for...

Profesjonsfagleg digital kompetanse (PfDK) og andre forskingsnotat om digitalisering
GrunnDig-prosjektet (Digitalisering i grunnopplæring: kunnskaper, trender og framtidig...