Nasjonalt lesesenter, UiS, inviterer til markering av våre to nye dosenter Margunn Mossige og Toril Frafjord Hoem. Åpent for alle!
I anledning dosentopprykk for Margunn Mossige og Toril Frafjord Hoem inviterer Nasjonalt lesesenter (Lesesenteret) alle interesserte til å markere opprykket og bli bedre kjent med Mossige og Frafjord Hoems arbeid.
Program:
- Velkommen ved senterleder Kjersti Lundetræ
- Dosentene Margunn Mossige og Toril Frafjord Hoem synliggjør ståstedene sine og peker på utfordringer i fagfeltet og hvordan disse kan løses
- Spørsmålsrunde fra salen
- Mingling og enkel bevertning
Vel møtt!
Arrangementet starter kl 14.00, men vi anbefaler å være ute i god tid på grunn av registrering i bygget.
Margunn Mossige
Mossige har dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid på høyt nivå rettet mot yrkesfeltet og omfattende pedagogisk utviklingsarbeid og annen pedagogisk virksomhet av høy kvalitet.
Mossige har mange års erfaring som lærer i videregående skole, og tar med seg kunnskap og erfaringer derfra inn i akademia. Mossige er opptatt av at kunnskap fra skoleforskning når frem til elevene. Hun har i mange år arbeidet med formidling gjennom blant annet forfattervirksomhet, lærersatsingen NyGiv, og ikke minst som prosjektleder i Språkløyper-strategien.
Mossige ser det som avgjørende at skolene gjennomfører et godt profesjonsfaglig utviklingsarbeid for at kunnskapen skal tas i bruk. Hun bidrar til dette gjennom de to regionale ordningene Kompetanseløftet og DEKOM, både på kommunenivå og skolenivå - både i grunnskolen og videregående skole.
Mossiges temaer er lesing og skriving, lese- og skrivevansker, og skoleutvikling. For øyeblikket forsker hun på skriveteknologi og dysleksi i det nordiske prosjektet Text Performers. Hun underviser også om lese- og skrivevansker i lærerutdanningen.
Mossige har dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid på høyt nivå rettet mot yrkesfeltet og omfattende pedagogisk utviklingsarbeid og annen pedagogisk virksomhet av høy kvalitet. I tillegg har hun erfaring fra ledelse av forsknings- og utviklingsprosjekt, tverrfaglig samarbeid og nettverksbygging. Mossige har yrkeserfaring av karakter og relevans for barnehage- og skolesektoren. Hun har også dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse.
Toril Frafjord Hoem
Hoem har dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid på høyt nivå rettet mot yrkesfeltet og omfattende pedagogisk utviklingsarbeid og annen pedagogiskvirksomhet av høy kvalitet.
Toril Frafjord Hoemhar vært ansatt ved Lesesenteret siden 2009. Hoem har lang erfaring som lektor i grunnskolen, både fra barnetrinn og ungdomstrinn. Hun har utviklet flere KFK-kurs i lesing og skriving samt masterutdanning for lærerspesialister i begynneropplæring og i norsk med vekt på lesing og skriving, og deretter undervist på disse emnene.
Hoem er prosjektleder for et NFR-finansiert innovasjonsprosjekt DigUp, som har som mål å utvikle et digitalt didaktisk planleggingsverktøy for lærere. Hennes forskningsinteresser er lesing og skriving, fagspesifikk literacy, begynneropplæring og læreres læring.
Hoem har dokumentert omfattende forsknings- og utviklingsarbeid på høyt nivå rettet mot yrkesfeltet og omfattende pedagogisk utviklingsarbeid og annen pedagogiskvirksomhet av høy kvalitet. I tillegg har hun erfaring fra ledelse av forsknings- og utviklingsprosjekt, tverrfaglig samarbeid og nettverksbygging.
Hoem har yrkeserfaring av karakter og relevans for barnehage- og skolesektoren. Hun har også dokumentert relevant praktisk-pedagogisk kompetanse.
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Les flere saker fra Lesesenteret:
Leseprisen til Nordtvet skole i Groruddalen
Nordtvet skole i Groruddalen i Oslo har blitt tildelt Nasjonalt lesesenter sin lesepris for 2024, for skolens satsing på...
Startskudd for ny nasjonal lesesatsing
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun åpnet mandag 18. mars Nasjonal konferanse om lesing 2024. Konferansen samler 350 læ...
PP-rådgivere får økt kompetanse med videreutdanning fra Nasjonalt lesesenter
Høsten 2024 og våren 2025 startet vi opp nye videreutdanningstilbud for deg som jobber som PP-rådgiver. Studiet var lære...
Mikroemne: Veiledet lesing for 1.-10. trinn
Som en del av en nasjonal satsing på lesing og at vi sammen må jobbe for økte leseferdigheter i skolen, tilbyr nå Nasjon...
Slik kan vi skape eit leseløft
For nokre år sidan las norske tiåringar betre enn dei hadde gjort nokon gong før. Så snudde det. Dei fleste er samde om ...
Lesesenteret blir Nasjonalt lesesenter
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking skifter kortnavn 1. mars. Dette er for å forsterke senterets nasjonal...
Lærere og forskere hjelper nyutdannede lærere med overgangen til praksis
Overgangen fra student til lærer eller barnehagelærer kan være krevende. I nye TV-sendinger får studenter og nyutdannede...
Sats på gode veilederordninger for nyutdannede barnehagelærere
Det er ikke i alle yrker man går rett fra studier og over til å ha lederansvar. Slik er det for mange nyutdanna barnehag...
Kan du åpne opp for mer dialog i undervisningen?
«Hvis vi planlegger for mye, kan det gå ut over spontaniteten,» sa en lærer etter å ha gjennomført åpne samtaler i nor...
Konferanse: Leseferdigheter i endring. Hva forteller PIRLS om norske elevers lesing?
Norske tiåringer leser dårligere enn før, viser den internasjonale leseundersøkelsen PIRLS 2021. Hvordan kan vi forstå n...
Slik vekket læreren leseiveren hos elevene
Elevene i 7B på Grannes skole har like mye tilgang til telefoner, nettbrett og Tiktok som andre ungdommer. Allikevel har...
Nasjonale sentre i utdanningen
I Norge har vi 11 nasjonale sentre på ulike satsingsområder i utdanningen. Disse sentrene skal være med på å utvikle kva...
Dei gode skriveverktøya for elevane finns, men blir for lite brukt
Ny forsking viser at det finns mange gode lese- og skriveverktøy tilgjengeleg, men at dei blir for lite brukt i norsk sk...
Hvilke konsekvenser har digitaliseringen av klasserommet?
Skjermbruk i undervisningen kan gi tilpasset opplæring og være motiverende for elevene. Men vi må holde på papirlesinga ...
PISA 2022: Norske barn og unge trenger et leseløft!
Når PISA-resultatene viser at også tiendeklassingene leser langt dårligere enn før, er det på tide å slå alarm. Nå treng...
NYHET: Begynneropplæring i norsk for lærerutdannere
Begynneropplæring i norsk for lærerutdannere er et emne tilpasset deg som jobber med utdanning og undervisning av lærers...
– Hvis norske elever skal bli bedre lesere, må det en skikkelig innsats til
Årets elever på 5. og 8. trinn gjør det svakere i lesing sammenlignet med i 2022. Det viser resultatene fra årets nasjon...
Ljubljana-manifestet om viktigheten av å kunne lese lange tekster
Dybdelesing og evnen til å lese lange og komplekse tekster er våre viktigste verktøy for å utvikle analytisk og kritisk ...
Å oppdage at barnehagebarn strever med språket, er ikke nok for å sikre dem god hjelp
Mange barn som strever med språket, blir oppdaget i barnehagen. Men for at disse barna skal få riktig hjelp, må kartlegg...