Dette er en av tre profiler studenter ved barnehagelærerutdanningen kan søke seg til.
Tverrkulturell kompetanse
Lokale barnehager preges i økende grad av et kulturelt mangfold blant barn, foreldre og ansatte. Det er et generelt krav til barnehagelærerstudenter at de skal ha kompetanse til å møte mangfold på en god måte. Gjennom å velge profilen Tilhørighet og migrasjon, får du en særskilt anledning til å fordype deg i denne tematikken, og å utvikle en faglig kompetanse som blir markert på vitnemålet.
Tverrkulturell kompetanse handler om å ha en bevissthet om hva som skjer i møter mellom ulike kulturer, å forstå sin egen rolle i møter med ulike kulturer, og å kunne inngå i etiske refleksjoner og fruktbare samhandlinger på tvers av kulturer.
Profilen legger til rette for at du får en økt bevissthet om kulturelt mangfold som ressurs for arbeidet i barnehagen
Læringsutbyttebeskrivelser
Målet med profilen er å bidra til at du tilegner deg kunnskaper, ferdigheter, og generell kompetanse som du kan anvende i møter med barnehagens multikulturelle virksomhet.
Kunnskaper
- Du får kunnskap om barnehagens ansvar og mandat i møte med barn og familier med multikulturell bakgrunn
- Du får kunnskap om ledelsesansvar og mandat i møte med ansatte i personalgruppen med multikulturell bakgrunn
- Du får kunnskap om ulike kulturelle tilnærminger til barndom og pedagogiske opplegg for små barn
Ferdigheter
- Du får erfaring med å planlegge og gjennomføre pedagogisk virksomhet/opplegg som ivaretar inkludering, og å legge til rette for barns opplevelse av tilhørighet
- Du får erfaring med å planlegge og gjennomføre gode rutiner for personalarbeid som ivaretar ansatte med ulike kulturelle bakgrunner
Generell kompetanse
- Du får erfaring med å reflektere over eget kulturelt ståsted i møte med andre kulturer
- Du får erfaring med å stille spørsmål ved oppfatninger/forståelser som vi tar for gitt
- Du utvikler evne til å bidra til en inkluderende barnehagevirksomhet for barn, foresatte, og ansatte
Hvis du synes tematikken er interessant, så er dette noe for deg. Som profilstudent får du en unik mulighet til å gå mer i dybden og en og innsikt i kompetanseområder som er viktige for barnehagen både nå og i fremtiden.
Kort om organisering
For å ivareta et tverrfaglig fokus på profilenes tematikk og en meningsfull helhet mellom de ulike kunnskapsområdene, legges det til rette for profilarrangement med aktiviteter og mat der profilstudentene og profilansvarlige kan diskutere relevante problemstillinger, arbeidskrav, faglig vinkling og annet, samt bli kjent med hverandre i et faglig og sosialt nettverk.
Som profilstudent følger du samme studieløp som alle andre, men arbeidskrav og praksisoppgaver spisses mot profilens tematikk.
Å delta i profilen er et tilbud om å utvikle seg og lære mer om et særlig område.
Se profilfordypningene på barnehagelærerutdanningen.
Du får
- en unik kompetanse innen din valgte tematikk
- en mulighet til å spesialisere deg – og valgt profil blir en del av vitnemålet ditt
- anledning til å skreddersy din egen utdanning
- en tettere oppfølging/veiledning gjennom utdanningen
- anledning til å velge en av to fordypninger det siste året: ett semester i utlandet eller fordypningen Mangfold og tilhørighet (som profilstudent har du fortrinnsrett til denne fordypningen)
Din oppgave
Din oppgave for at vi skal kunne tilby dette er å:
- delta på profilarrangementer
- bidra til å videreutvikle profilene ved å delta aktivt underveis og i evalueringen
- gjennomføre profilspesifikke arbeidskrav og praksisoppgaver
- gjennomføre et bachelorarbeid knyttet til den aktuelle profilen
Kontaktpersoner
Fakultetsadministrasjonen UH
Administrasjon IBU