Vitenskapsteori, forskningsmetode, kunnskapsbasert praksis og etikk (MSS200)
Emnet skal gi studenten inngående kunnskaper i kvalitative og kvantitative forskningsmetoder (2/3), samt i vitenskapsteori, kunnskapsbasert praksis og etikk (1/3). Studenten får opplæring i bruk av sentrale metodiske tilnærminger hvor også et kjønnsperspektiv inngår. I tillegg vil innsikt i forskningsetiske utfordringer og overveielser være en integrert del av emnet
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MSS200
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
- Vitenskapsteori, etisk teori og forskningsetikk
- Kjønnsperspektiv
- Kunnskapsbasert praksis
- Kvalitative metoder
- Kvantitative metoder
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne vil ha følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten har:
- inngående kunnskap om etisk refleksjon
- inngående kunnskap om vitenskapsteoretiske perspektiver, forskningsmetoder, ulike trinn i forskningsprosessen og forskningsetikk som er relevant for spesialsykepleie.
- inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis og kvalitetsarbeid innen spesialsykepleie
Ferdigheter
Kandidaten kan:
- kan analysere og forholde seg kritisk til teori og ulike informasjonskilder, og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen spesialsykepleie
- kan identifisere faglige problemstillinger og avklare behov for forskning og kvalitetsarbeid.
Generell kompetanse
Kandidaten kan:
- analysere faglig etiske problemstillinger fra praksis
- analysere og forholde seg kritisk til kunnskapsbasert praksis for å kunne medvirke til utvikling av tjenesten
- formidle og kommunisere om forskningsbasert kunnskap i møte med pasient, pårørende, helsepersonell og allmennheten
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 4 Dager | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Aktiv deltakelse i undervisningen er en forutsetning for å utvikle fagforståelse. Det er derfor krav om obligatorisk nærvær på 75% prosent. Studenten kan søke om individuell vurdering ved oppnådd oppmøte på mer enn 50%. Dersom fakultetet finner grunnlaget tilstrekkelig og det er faglig forsvarlig, vil studenten få et alternativt arbeidskrav.
En diskusjons-artikkel er et arbeidskrav som skal omhandle vitenskapsteori og etikk. Pensumlitteratur og annen aktuell litteratur trekkes inn. Artikkelen skal være på 2000 ord (+/- 10%). Studentene kan skrive artikkelen individuelt eller i grupper på to eller tre. Artikkelen vurderes til godkjent/ikke godkjent.
Fagperson(er)
Faglærer:
Petter ViksveenEmneansvarlig:
Ingvild Margreta MorkenStudieprogramleder:
Ida Helene MykkeltveitArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Forskningsmetode, vitenskapsteori og etikk (MSS100_1) | 15 |