Kunstnerisk kontekst I (MUK601DA)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MUK601DA
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet gir studenten verktøy og kunnskap til å bygge opp sin kunstneriske identitet, og kompetanse innen sitt fagfelt. Avhengig av innretning kan emnet inneholde både praktiske (utøvende/skapende) og teoretiske komponenter. Emnet støtter opp under masterprosjektet ved å gi praksisinnsikt og impulser for egen kunstnerisk utvikling.
De praktiske komponentene kan foregå i samarbeid med eksterne og interne ensembler og aktører. Aktuelle samarbeidspartnere her er for eksempel Stavanger Symfoniorkester (SSO), Stavanger konserthus, Stavanger jazzforum, MaiJazz, TOU, RIMI/IMIR SceneKunst, Regional Arena for Samtidsdans (RAS), DansiS, KRA-Kunst, Rom, Arbeid, STAR, Sandnes kulturhus, Vestnorsk jazzsenter, Opera Rogaland, Sandnes symfoniorkester, Elefantteateret, Norsk Jazzforum, Komponistforeningen, nyMusikks komponistgruppe (NMK), Forsvarets Musikk. Interne som eksterne mesterklasser og veiledning av besøkende artister vil også kunne inngå i emnet.
Emnet tilbys i 4 innretninger: samtidsdans, jazz/improvisasjon, klassisk og dirigering.
Samtidsdans:
Innholdet skal utvikle kunnskap tilknyttet de forskjellige praksisene som studentene konsentrerer seg om i sin master. Denne delen av emnet er nær knyttet til artistic research og dertil metoder som gir studenten et mangfold av tilnærminger til sitt arbeid. Emnet skal også kontekstualisere og utdype de forskjellige performative praksisene og deres forhold til publikum, dette kan være skapende praksis, utøvende praksis, formidlende praksis, community praksis. Samtidsdansfeltet formidler sine uttrykk bredt og emnet skal prøve å fange opp den bredden som er relevant i feltet. Emnet skal også gi studenten redskaper til å utvikle formidlingsarenaer som ikke er kjent per i dag. Emnet vil organiseres i form av intensive seminarer. Seminarene kan inneholde eksterne presentasjoner fra forskjellige kunstnere i feltet, forelesning/teori, workshop, praksisbesøk. Emnet legger vekt på at den enkelte student får en helhetlig forståelse av sin performative praksis og formidlingsperspektivet som er knyttet til praksisen som utvikles i masterprosjektet.
- Studentene skal få kunnskap om artistic research og være i stand til å bruke undersøkelsesmetoder i prosessen med sin kunstneriske praksis.
- Artistic research knyttet til den enkeltes masteroppgave skal gjøre studenten i stand til å reflektere over både prosess og også fremførelsespraksisen og også plassere sin egen praksis inn i et større praksisfelt og diskurs.
- Studentene skal få innsikt i et bredt utvalg av praksiser i feltet, gjerne gjennom engasjement av utvalgte kunstnere. Målet er å utvikle kunnskap om den kompleksiteten som et kunstnerskap har og hvor spesielt publikumsperspektivet er sentralt.
- Studentene skal få mulighet til å oppsøke forskjellige institusjoner og bli kjent med formidlingsarenaer for samtidsdans. Dette skal gi studentene kunnskap om hvordan feltet arbeider med publikumsutvikling gjennom varierte praksiser.
- Studenten skal få mulighet til å knytte delprosjekter i sin masterutdanning til praksisfeltet, gjennom visning og presentasjon.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- ha god kunnskap innenfor sitt fagområde.
Ferdigheter
- realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner med et tydelig personlig uttrykk.
- kunne arbeide selvstendig med metoder og teknikker relevant for fagområdet.
Generell kompetanse
- kunne jobbe med en stor grad av tilpasningsdyktighet til fagfeltet.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappevurdering. Det skal settes én karakter på grunnlag av en individuell totalvurdering av studentens innsats og faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.