Kunstnerisk kontekst III (MUK603DI)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MUK603DI
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Merk
Emnet starter ikke før våren 2025
Innhold
Emnet gir studenten verktøy og kunnskap til å bygge opp sin kunstneriske identitet, og kompetanse innen sitt fagfelt. Avhengig av innretning kan emnet inneholde både praktiske (utøvende/skapende) og teoretiske komponenter. Emnet støtter opp under masterprosjektet ved å gi praksisinnsikt og impulser for egen kunstnerisk utvikling.
De praktiske komponentene kan foregå i samarbeid med eksterne og interne ensembler og aktører. Aktuelle samarbeidspartnere her er for eksempel Stavanger Symfoniorkester (SSO), Stavanger konserthus, Stavanger jazzforum, MaiJazz, TOU, RIMI/IMIR SceneKunst, Regional Arena for Samtidsdans (RAS), DansiS, KRA-Kunst, Rom, Arbeid, STAR, Sandnes kulturhus, Vestnorsk jazzsenter, Opera Rogaland, Sandnes symfoniorkester, Elefantteateret, Norsk Jazzforum, Komponistforeningen, nyMusikks komponistgruppe (NMK), Forsvarets Musikk. Interne som eksterne mesterklasser og veiledning av besøkende artister vil også kunne inngå i emnet.
Emnet tilbys i 4 innretninger: samtidsdans, jazz/improvisasjon, klassisk og dirigering.
Dirigering:
Emnet støtter opp under masterprosjektet og bidrar inn i det store kunnskapsfeltet som profesjonell dirigentutdanning innebærer. De ulike fagområdene i emnet skal være profesjonsrettet, dvs. de skal komplettere dirigentens daglige arbeid med partiturinnstudering, prøvearbeid, konsertfremføring etc. samtidig som de skal gi perspektiv til dirigentvirket som et livslangt lærings- og utviklingsområde.
Emnet blir organisert på tvers av studieprogram og fagområder, der det er hensiktsmessig, og vil bli gitt i form av intensive kurs eller regelmessig undervisning gjennom studieåret.
Eksempler på tematikker er:
- Partiturstudier med henblikk på interpretasjon, herunder partituranalyse og instrumentasjon på høyt nivå
- Sammenheng mellom musikk og andre kunstneriske uttrykksformer, særlig vektlagt forholdet mellom musikk og poesi, og mellom musikk og dans
- Grunnleggende forståelse for sang og stemmedannelse, herunder fonetikk i noen av vokallitteraturens hovedspråk
- Musikkpsykologi og musikalsk ledelse, med særlig fokus på dirigentens muligheter for å oppnå resultater gjennom andre utøvere.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- ha avansert kunnskap innenfor sitt fagområde.
Ferdigheter
- realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner med et profilert personlig uttrykk.
- kunne arbeide selvstendig med metoder og teknikker relevant for fagområdet og med en større grad av modenhet sammenlignet med Kunstnerisk kontekst II.
Generell kompetanse
- kunne anvende kunnskap og relevante metoder for utvikling av egen utøvende /skapende kompetanse og en tydelig kunstnerisk profil.
- kunne innfri profesjonelle utøverkrav innen fagområdet.
Studenten vurderes etter de samme læringsutbyttene i Kunstnerisk kontekst I, II og III. Ved avslutningen av Kunstnerisk kontekst I og II vurderes om studentens progresjon i forhold til læringsutbyttene har vært tilfredsstillende. Ved avslutningen av Kunstnerisk kontekst III vurderes i hvilken grad studenten har oppnådd læringsutbyttene, enten i progresjon eller komplementaritet med Kunstnerisk kontekst I og II.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappevurdering. Det skal settes én karakter på grunnlag av en individuell totalvurdering av studentens innsats og faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Lena Crosby HaugEmneansvarlig:
Olaf EggestadStudiekoordinator:
Anne Siri NorlandArbeidsformer
Arbeidsformer variere i forhold til innretning (samtidsdans, jazz/improvisasjon, klassisk, dirigering) og inkluderer praktisk og teoretisk gruppeundervisning og -veiledning, inklusive gruppeøvelser, seminarer, mesterklasser, selvstendig arbeid m.m. Emnet kan gjennomføres i samarbeid med etablerte ensembler og overgripende prosjekter ved UK. Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.
Undervisningsspråk
Skandinaviske språk, engelsk