Kunstnerisk kontekst III (MUK603JA)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUK603JA

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før våren 2026

Innhold

Emnet gir studenten verktøy og kunnskap til å bygge opp sin kunstneriske identitet, og kompetanse innen sitt fagfelt. Avhengig av innretning kan emnet inneholde både praktiske (utøvende/skapende) og teoretiske komponenter. Emnet støtter opp under masterprosjektet ved å gi praksisinnsikt og impulser for egen kunstnerisk utvikling.

De praktiske komponentene kan foregå i samarbeid med eksterne og interne ensembler og aktører. Aktuelle samarbeidspartnere her er for eksempel Stavanger Symfoniorkester (SSO), Stavanger konserthus, Stavanger jazzforum, MaiJazz, TOU, RIMI/IMIR SceneKunst, Regional Arena for Samtidsdans (RAS), DansiS, KRA-Kunst, Rom, Arbeid, STAR, Sandnes kulturhus, Vestnorsk jazzsenter, Opera Rogaland, Sandnes symfoniorkester, Elefantteateret, Norsk Jazzforum, Komponistforeningen, nyMusikks komponistgruppe (NMK), Forsvarets Musikk. Interne som eksterne mesterklasser og veiledning av besøkende artister vil også kunne inngå i emnet.

Emnet tilbys i 4 innretninger: samtidsdans, jazz/improvisasjon, klassisk og dirigering.

Jazz/Improvisasjon:

Innholdet tilbys både i jevnlige seminarer (kombinasjon av forelesning, presentasjon, workshop), samt gjennom deltakelse i ensembleprosjekter. Så sant det lar seg gjøre i forhold til instrumentsammensetning etableres det et masterensemble under veiledelse, med konsert i slutten av året (eventuelt lages det alternative tilbud). Innholdet skal spesifikt gi praksisinnsikt (kunnskap, ideer, teknikker) til hjelp for utviklingen av masterprosjektet, og vil derfor tilpasses årlig etter studentenes behov.

Eksempler på tematikker er:

  • Improvisasjonsmetodikk: Målet er å gi studentene innsikt i avansert improvisasjonsmetodikk, med en stilistisk bredde som både trekker linjer fra historisk praksis, samt ser til dagens trender og utvikling.
  • Utøverkunnskap: Målet er å gi studentene dypere innsikt i stiltrekk relatert til sentrale stilskapere i jazztradisjonen eller andre gehørgenerte og improvisatoriske musikktradisjoner og at de skal kunne bruke denne kunnskapen kreativt i egen musikalsk praksis.
  • Arrangering og Komponering. Målet er å gi studentene dypere innsikt i varierte komposisjonsteknikker samt orkestrering, stemmeføring, blokkharmonisering og form, relatert til studentene sine masterprosjekter og ensembler.
  • Dramaturgi i improvisert musikk. Målet er å gi studentene innsikt i musikkdramaturgiske drivkrefter knyttet til ulike historiske og samtidige fremføringspraksiser og hvordan bevisstgjøring av disse kan bidra til et forbedret musikalsk fremføringsresultat. Innholdet tilbys både i jevnlige seminarer (Kombinasjon av forelesning, presentasjon, workshop), samt gjennom deltakelse i ensembleprosjekter.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • ha avansert kunnskap innenfor sitt fagområde.

Ferdigheter

  • realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner med et profilert personlig uttrykk.
  • kunne arbeide selvstendig med metoder og teknikker relevant for fagområdet og med en større grad av modenhet sammenlignet med Kunstnerisk kontekst II.

Generell kompetanse

  • kunne anvende kunnskap og relevante metoder for utvikling av egen utøvende /skapende kompetanse og en tydelig kunstnerisk profil.
  • kunne innfri profesjonelle utøverkrav innen fagområdet.

Studenten vurderes etter de samme læringsutbyttene i Kunstnerisk kontekst I, II og III. Ved avslutningen av Kunstnerisk kontekst I og II vurderes om studentens progresjon i forhold til læringsutbyttene har vært tilfredsstillende. Ved avslutningen av Kunstnerisk kontekst III vurderes i hvilken grad studenten har oppnådd læringsutbyttene, enten i progresjon eller komplementaritet med Kunstnerisk kontekst I og II.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Mappevurdering. Det skal settes én karakter på grunnlag av en individuell totalvurdering av studentens innsats og faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Godkjent fremmøte og deltakelse på undervisningsaktiviteter fastsettes i samråd mellom student, veilederteamet og mastergradsutvalg i begynnelsen av studieåret og er for øvrig i samsvar med forskriften om krav til fremmøte ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK).

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Emneansvarlig:

Olaf Eggestad

Studiekoordinator:

Anne Siri Norland

Arbeidsformer

Arbeidsformer variere i forhold til innretning (samtidsdans, jazz/improvisasjon, klassisk, dirigering) og inkluderer praktisk og teoretisk gruppeundervisning og -veiledning, inklusive gruppeøvelser, seminarer, mesterklasser, selvstendig arbeid m.m. Emnet kan gjennomføres i samarbeid med etablerte ensembler og overgripende prosjekter ved UK. Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.

Undervisningsspråk

Skandinaviske språk, engelsk

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto