Samfunn og formidling I: Innretning Det frie feltet (MUK701JADA)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MUK701JADA
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Emnet skal kvalifisere studentene til å se sitt kunstneriske virke og sine kunstneriske prosjekter i en samfunnsmessig kontekst og derigjennom forberede dem på arbeidsliv og frilanstilværelse.
Emnet legger til rette for møter og praktisk samarbeid med relevante kultur- og samfunnsinstitusjoner, og for praksis i frie grupper eller mer prosjektbasert kontekst. Studentene kan få korte innføringer i karriereplanlegging og -utvikling, økonomi for frilanskunstnere inkl. relevante tilskuddsordninger og søknadsskriving. Studentene vil også reflektere over og artikulere hvordan deres skapende og utøvende kunstneriske praksis relaterer seg til samfunnet som helhet, hvordan kunsten går i dialog med samtidige strømninger i samfunnet, og hvilken rolle kunst kan ta i møte med samfunnsutfordringer.
I de to emnene Samfunn og formidling I/II skal studentene også skape og gjennomføre formidlingskonsepter tilpasset ulike målgrupper, enten som utøvere, formidlere, produsenter eller kuratorer. Alle masterstudenter får i løpet av høstsemesteret en kort felles teoretisk opplæring/forelesninger i formidling (rettet mot ulike målgrupper) og kontekstualisering. Studentene som har valgt denne innretningen av emnet vil i løpet av vårsemesteret i Samfunn og Formidling I enten samarbeide med en profesjonell, ekstern oppdragsgiver om for eksempel planlegging/produksjon/administrasjon, kunstnerisk bestilling eller konseptutarbeidelse, initiere og skissere strukturen for en studentdrevet festival eller konsertserie, eller initiere og utarbeide et kontekst/community-orientert formidlingsprosjekt. Den praktiske komponenten gjennomføres som en del av emnet Samfunn og formidling II (se egen emnebeskrivelse for utfyllende informasjon).
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:
Kunnskap
- Kunne reflektere over og drøfte egen kunstform, egen kunstneriske posisjonering og formidling i en samfunnskontekst og argumentere for kunstens rolle og relevans for samfunnet.
- være kjent med hvordan for eksempel kunstfilosofiske, politiske, sosiale og kulturelle strømninger og etiske dimensjoner virker inn på et utøvende og skapende estetisk uttrykk.
- kjenne til de mekanismer som gjør seg gjeldende i frilanstilværelsen og hvordan det fordrer en sammensatt kompetanse.
Ferdigheter
- utvikle arbeidsmetoder for kunstnerisk arbeid i en samfunnskontekst med ulike målgrupper, hvor mangfold og inkludering er del av det kunstneriske formidlingskonsept.
- håndtere etiske aspekter knyttet til kunstformidling.
- kunne møte de aktuelle kulturelle og ferdighetsmessige krav til profesjonalitet i frie grupper eller prosjektbasert kontekst.
Generell kompetanse
- utvikle formidlingsformater tilpasset ulike målgrupper.
- formidle kunstfaglig argumentasjon gjennom både muntlige, skriftlige og multimodale formater.
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Mappevurdering:
• Oppgaveinnleveringer i de teoretiske disiplinene.
• Skriftlig og/eller multimodal oppgave om valg av innretning for Samfunn og formidling II: utforming av et konsept/en prosjektbeskrivelse for det utøvende formidlingsprosjektet/det organiserende, administrerende eller kuraterende arbeidet.Ulike dimensjoner av emnet med de tilhørende arbeidskrav og oppgaver må være godkjent for å få bestått karakter i emnet. Det skal settes én karakter basert på en totalvurdering av kandidatens innsats. Vurderes med karakteruttrykk bestått/ikke bestått. Intern sensur.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Lena Crosby HaugEmneansvarlig:
Olaf EggestadStudiekoordinator:
Anne Siri NorlandArbeidsformer
Verkstedbasert gruppeundervisning og forelesninger. Det inviteres gjestelærere fra relevante kulturinstitusjoner/fagforeninger etc. Veiledet selvstendig arbeid individuelt og i grupper. Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.
Undervisningsspråk
Skandinaviske språk, engelsk