Samfunn og formidling II (MUK702)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUK702

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

2

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet bygger videre på Samfunn og formidling I og legger opp til praktisk samarbeid med forskjellige kultur- og samfunnsinstitusjoner og/eller målgrupper. Studenten blir praktisk kjent med hvordan kunstneriske prosjekter inngår i forskjellige samfunnsmessige kontekster og får samtidig anledning til nettverksbygging for sin yrkeskarriere. Emnet kan fungere i forlengelsen av Masterfordypning og/eller Flerkunstnerisk lab og har to mulige innretninger:

  1. Gjennomføre et utøvende og/eller skapende formidlingsprosjekt for en særskilt målgruppe

A. i samarbeid med en profesjonell, ekstern oppdragsgiver eller i samfunnskontekster som for eksempel opplæring, helse, kultur- og arbeidsliv, B. som en del av for eksempel en studentdrevet festival eller konsertserie, eller C. i form av et egeninitiert kontekst/community-orientert prosjekt.

  1. Praktisk samarbeid med en kulturinstitusjon/-aktør i en organiserende, administrerende eller kuraterende rolle.

1) Innretningen skal kvalifisere studenten, alene eller sammen med andre, til å skape, organisere og gjennomføre en konsert, forestilling, workshop eller lignende for en særskilt målgruppe eller et samfunnsområde, med vekt på både prosess og resultat. Formidlingsprosjektet kan være tverrfaglig. Det legges vekt på prosjektets estetiske verdier og etiske perspektiv, mangfold og diversitet, relevans til aktuelle samfunnsutfordringer knyttet til egen kunstpraksis og relasjonelle formidlingspraksiser.

Studenten realiserer et kunstnerisk prosjekt på bakgrunn av det som ble utarbeidet i Samfunn og Formidling I. Undervisningen foregår gjennom gruppesamlinger og intensive arbeidsperioder under veiledning.

2) Innretningen skal kvalifisere studenten til å ta en organiserende eller kuraterende rolle i samarbeid med ulike profesjonelle kulturinstitusjoner og -aktører og gjennom dette få innblikk i og praktisk erfaring med administrasjon, produksjon og formidling av kunst i ulike kontekster. Undervisningen foregår gjennom intensive praksisperioder og gruppesamlinger der studentene presenterer og drøfter sine erfaringer.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • kjenne til og ha en bevissthet om kunstneriske og formidlingsmessige momenter og kunne ta selvstendige kritiske valg i henhold til valgt innretning.
  • ha kunnskap om organisering og gjennomføring av kunstneriske prosjekter i ulike formidlingskontekster.

Ferdigheter

  • planlegge, gjennomføre og vurdere kunstnerisk prosjekt- og produksjonsarbeid, samt samarbeide kunstnerisk og konstruktivt med mennesker med ulike bakgrunner og forutsetninger.
  • kommunisere en kunstnerisk formidlingsidé og bygge opp et nettverk for sin virksomhet ved kjennskap til relevante institusjoner / organisasjoner i kulturlivet.
  • håndtere administrative oppgaver som følger med et kunstnerisk prosjekt.

Generell kompetanse

  • arbeide i team omkring planlegging, gjennomføring og vurdering av formidling for ulike målgrupper.
  • samarbeide med aktuelle aktører i opplæring, helse, kultur og arbeids- eller samfunnsliv for øvrig.
  • formidle kunstneriske uttrykk gjennom både muntlige, skriftlige og multimodale formater.

Forkunnskapskrav

Studenten må normalt ha gjennomført og bestått Samfunn og formidling I eller tilsvarende.

Anbefalte forkunnskaper

Engelsk språk.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Mappevurderingen er en todelt eksamenInnretning 1)
• Muntlig/praktisk: Utøvende prosjektpresentasjon (punktuelt eller turné) Dokumentasjon og vurderingsgrunnlag kan også være i form av videoopptak.
• Skriftlig: kortfattet logg og rapport etter gjennomføringen av formidlingsprosjektet som leveres innen oppgitt frist.

Innretning 2)
• Skriftlig: logg og rapport etter gjennomføringen av det praktiske samarbeidet med kulturinstitusjonen/-aktøren som leveres innen oppgitt frist.
• Multimodal presentasjon av praksisens ulike elementer med påfølgende samtale med sensor og ev. representant fra praksissted

Begge arbeid må være godkjent for å få bestått karakter i emnet. Det skal settes én karakter basert på en totalvurdering av kandidatens innsats. Vurderes med karakteruttrykk bestått/ikke bestått. Intern sensur.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Godkjent fremmøte til obligatorisk undervisning og praksis.

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Emneansvarlig:

Olaf Eggestad

Studiekoordinator:

Anne Siri Norland

Arbeidsformer

Emnet omfatter både verkstedbasert gruppeundervisning og/eller forelesninger, og veiledet praktisk arbeid individuelt og/eller i grupper etter oppsatt plan. Emnet foregår stort sett som egeninitiert, studentdrevet prosjekt og/eller i samarbeid med én eller flere samarbeidspartnere, for eksempel Stavanger Symfoniorkester (SSO), Stavanger kulturskole, Stavanger konserthus, Stavanger katedralskole, Stavanger jazzforum, MaiJazz, Rogaland musikkråd, Rogaland fylkeskommune, Stavanger kommune/andre kommuner, TOU, RIMI/IMIR SceneKunst, Regional Arena for Samtidsdans (RAS), DansiS, STAR, Sandnes kulturhus, Vestnorsk jazzsenter, Opera Rogaland, Sandnes symfoniorkester, Kunstskolen i Stavanger, Stavanger Kammermusikkfestival, Elefantteateret, Folken, Spor5, Forsvarets Musikk. Nærmere informasjon gis i Canvas ved semesterstart.

Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.

Undervisningsspråk

Skandinaviske språk, engelsk

Litteratur/pensum

Pensum- og litteraturliste vil bli utarbeidet av faglærer og oppgis ved semesterstart.

Åpent for

Ikke åpent for privatister.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto