Informasjonsteknologi og medieproduksjon yrkesdidaktik (PPU340)
Emnet skal kvalifisere studentene for undervisning i IT- og mediefag med hovedvekt på det yrkesfaglige utdanningsprogrammet informasjonsteknologi og medieproduksjon i videregående opplæring.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
PPU340
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Studentene skal utvikle undervisningskompetanse innenfor mediefaglige emner med hovedfokus på utdanningsprogrammene Medier og kommunikasjon (studieforberedende) og Informasjonsteknologi og medieproduksjon (yrkesfaglig) i videregående skole.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter endt emne skal studentene
- ha inngående kunnskap om mediefagets og informasjonsteknologiens plass, utbredelse og progresjon i skolen
- kunne gjøre greie for mål, innhold, metoder, vurderingsformer, læremidler, informasjonsteknologi og produksjonsverktøy i mediefaget
- kunne analysere og anvende relevant forskning knyttet til formidling og undervisning av mediefag
- ha gode kunnskaper om mediepedagogikkens utvikling i mediesamfunnet
- ha avansert kunnskap om spesielle utfordringer knyttet til opplæring i informasjonsteknologi og medier i videregående opplæring
Ferdigheter
Etter endt emne skal studentene
- kunne analysere gjeldende læreplaner i informasjonsteknologi- og mediefag i videregående skole
- kunne bruke varierte og relevante metoder i undervisningen og tilpasse opplæringen til elevenes læringstempo, deres interesse for faget og evne til abstrakt tenkning
- kunne utvikle teoretiske, analytiske og praktiske undervisningsopplegg tilpasset samfunnets behov for digital kompetanse og mediebransjens krav til arbeidsmåter og produksjonsteknologi
- kunne anvende gjeldende forskrift for vurdering i mediefaget, og kunne reflektere over mediefaglige utfordringer knyttet til vurdering og tilpasset opplæring
- kunne drøfte ulike problemstillinger knyttet til forholdet mellom skolens opplæring, medienes samfunnsrolle og mediene som kommersielle aktører
Generell kompetanse
Etter endt emne skal studentene
- kunne orientere seg i faglitteratur, forholde seg kritisk til og utvikle egen faglig praksis
- kunne orientere seg i IT- og mediebransjens utvikling og kunne reflektere over etiske problemstillinger i en globalisert og medialisert kultur, og hvordan undervisningen bør tilpasse seg denne utviklingen
Forkunnskapskrav
Godkjente forkunnskaper innen det aktuelle yrkesområdet, jf. opptaksreglement for opptak til PPU.
Eksamen / vurdering
Hjemmeoppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell hjemmeoppgave | 55/100 | Bokstavkarakterer | Alle | |
Muntlig eksamen | 45/100 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Omfang på oppgaven: 3500-4000 ord.Varighet på muntlig vurdering: Inntil 30 min.Begge eksamensdeler må være bestått for å få samlet resultat i emnet.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Olav Bjarne HåbergPraksiskoordinator:
Lene Båkind SolliePraksiskoordinator:
Kristin Henanger HaugenStudiekoordinator:
Eivind ØvrebøArbeidsformer
Emnet har varierte undervisningsformer i klasse, gruppe og individuelt. Refleksjon og integrering av teori og praksis er sentralt.
Praksis
Eget emne. Teori og praksis integreres.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Fagspesifikk yrkesdidaktikk (PPU214_1) | 15 |
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.