ConductIT – Janitsjar og brassband, nivå 2 (VCI203)
ConductIT - Janitsjar og brassband, nivå 2 er et emne utviklet for å tilby fleksibel opplæring i korpsdirigering til musikkstudenter, musikkpedagoger og musikere. Kurset er en av spesialiseringene i studieprogrammet ConductIT som består av en rekke enkeltemner i dirigering. ConductIT er åpent for internasjonale søkere. Undervisningsspråk er norsk og engelsk.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VCI203
Versjon
1
Vekting (stp)
30
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
ConductIT - Janitsjar og brassband, nivå 2 er et emne for studenter som allerede har betydelig erfaring innen utøvende musikk, for eksempel som utøvere, pedagoger eller dirigenter og som søker et viderekommende kurs i korpsdirigering. Studiet omfatter flere ulike temaer, for eksempel dirigentpraksis, dirigentteknikk og teori, samt entreprenørskap og karriereutvikling.
Dirigentpraksisen består av UiS-organiserte samlinger på campus (Dirigentuka - fem dager i august, og to eller tre helgesamlinger på campus) og hjemmeoppgaver der studentene forventes å legge til rette for tilgang til egen dirigentpraksis hjemme, organisert av studenten selv. Dette løses enten ved at studenten samarbeider med lokale ensembler, eller ved å organisere små øvingsensembler (minimum 3-4 musikere kreves). Omfanget fastsettes etter avtale mellom lærer og elev. Mange studenter er allerede dirigenter for ett eller flere ensembler, og da er det en god løsning å bruke dem som hjemmeøvingsensemble.
Nettstedet www.conductit.eu inneholder et bredt spekter av studiemateriell om dirigering. I dette kurset vil studentene studere utvalgte kapitler av materialet og vil levere tilhørende skriftlige oppgaver.
Studiet kan omfatte arbeid i følgende:
- Dirigering/instruksjon
- Praksis (på campus og med studentenes egen gruppe/ensembler hjemme)
- Ensemblekunnskap
- Kunnskap om metoder
- Gehørtrening
- Musikkteori
- Partiturstudier
- Kunnskap om historie og musikkhistorie
- Kunnskap om repertoar
- Kunnskap om musikkbransjen og karrieremuligheter
- Ledelse
Læringsutbytte
Etter å ha fullført og bestått eksamen for kurset, vil kandidatene ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som gjør dem i stand til å:
Generell kompetanse
- vise en bred forståelse for dirigentens rolle og funksjon i øvings- og konsertsituasjoner og som leder og organisator
- vise en bred forståelse for kvalitet i ensembleutøvelse
- sette mål for egen læring og utvikling som dirigent
- sette mål for ensembleutvikling
Kunnskap
- bred kunnskap om sentralt repertoar
- bred kunnskap om partitur og analyse
- bred kunnskap om korps og deres instrumenter
Ferdigheter
- demonstrere gode dirigentferdigheter
- demonstrere gode ferdigheter i studier og forståelse av partitur
Forkunnskapskrav
Generelle kvalifikasjonskrav for opptak til ConductIT-programmet:
- Generell studiekompetanse
- Engelskkunnskaper
Forkunnskapskrav for ConductIT - Janitsjar og brassband, nivå 2
Søknadene blir vurdert av fakultetets opptakskommisjon for dirigering for å avgjøre om søkers forkunnskaper kvalifiserer for opptak til dette kurset. Evalueringen er basert på søkers innsendte materiale som dokumentert utdanningsbakgrunn, CV og søknadstekst og videoer.
For å kvalifisere til emnet ConductIT - Janitsjar og brassband, nivå 2 må søkeren normalt ha fullført og bestått emnet ConductIT - Janitsjar og brassband, nivå 1. Det er mulig å gi opptak til studenter som ikke har fullført ConductIT - Janitsjar og brassband, nivå 1, forutsatt at de kan dokumentere at de har tilegnet seg realkompetanse og arbeidserfaring som er tilsvarende (realkompetanse). I en slik vurdering må søkeren vise at vedkommende har betydelig generell musikkutdanning og tidligere erfaring i korpssjangeren, for eksempel gjennom forutgående opplæring eller utdanning eller gjennom praksis som utøver, pedagog, dirigent, komponist eller lignende.
Det innsendte søknadsmaterialet skal inneholde et motivasjonsbrev som skisserer søkerens personlige utviklingsmål. Søknaden skal også kort skissere en plan for hvordan studenten skal organisere tilgangen til eget ensemble(r), slik dette emnet krever (se nedenfor). Den innsendte videoen skal være representativ for søkernes gjeldende dirigentfaglige nivå. I evalueringsprosessen vil komiteen vurdere om søkeren er egnet til å delta i og vil ha forutsetninger for å fullføre dette kurset.
Eksamen / vurdering
Mappevurdering og utøvende eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/2 | Bestått/ Ikke bestått | ||
Utøvende eksamen | 1/2 | Bestått/ Ikke bestått |
For hvert studieår vil en datoplan med datoer for påfølgende kurssesong, inkludert eksamensplanen, normalt bli publisert innen 1. februar for påfølgende studieår.Avsluttende eksamen vurderes bestått/ikke bestått, og består av to hovedkomponenter:
• Mappevurdering av skriftlige oppgaver gjennom kurset (teller 50%).
• Praktisk eksamen (teller 50%).
Begge komponenter må være bestått.Avsluttende eksamen består av en praktisk prøve som gjennomføres den siste dagen i den siste samlingen. Eksamen omfatter et program av minst 10 minutters varighet som skal innøves og bli gjennomspilt med et ensemble organisert av universitetet. Repertoar fastsettes av faglærer og meddeles studenten før eksamen. Eksamen vil foregå på campus. Generalprøven er også en del av eksamen.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Studiekoordinator:
Ranja Katrin GärtnerEmneansvarlig:
Morten Schjelderup WensbergArbeidsformer
Undervisningsspråk
Engelsk og norsk (norskkunnskaper er ikke en forutsetning for studentene)
Arbeidsformer
Emnet består av følgende arbeidsformer
- Deltakelse på Dirigentuka og helgesamlinger på campus.
- Individuell nettundervisning basert på videoopptak av studentenes egen dirigentpraksis (opptak fra Dirigentuka, helgesamlinger, studentens hjemmeøvingsensemble og/eller annen relevant praksis).
- Selvstudium av innhold på www.conductit.eu
- Dirigentpraksis "hjemme" med studentenes eget ensemble(er)
- Deltakelse i diskusjoner og innlevering av skriftlige oppgaver
Evaluering av emnet
Rutiner for studentevaluering i emnet er utarbeidet av fakultetet og tilpasset denne type utøvende kurs. Emneevalueringen er i henhold til Universitetet i Stavangers kvalitetssystem.