Brennbare bøker: religion og ytringsfrihet (REL101)

Hva er forholdet mellom religion og ytringsfrihet? Hva regnes som kontroversielt og hvorfor? Dette er spørsmål som vil utforskes med utgangspunkt i ulike religioner, kulturer, historiske tidsepoker og politiske kontekster.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

REL101

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Emnet omhandler møtet og den ofte vanskelige balansegangen mellom religion og ytringsfrihet. Det gir studenter inngående kjennskap til problemstillinger som oppstår i skjæringsfeltet mellom religion og ytringsfrihet, og levde erfaringer rundt dette. Diskusjon av ytringsfrihetens grenser og hvordan forholdet mellom religion og ytringsfrihet reguleres i ulike kontekster i samtid og i et historisk perspektiv vil stå sentralt. I tillegg vil spenninger mellom hva som beskyttes av ytringsfriheten og hva som anses som diskriminerende og hatefullt belyses. Eksempler som diskuteres vil være litteratur og visuelle uttrykk, men også symboler, objekter og handlinger som er eller har vært kilde til konflikt og uenighet, hentet fra forskjellige kontekster og med relevans for ulike religiøse tradisjoner og aktører.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter fullført emne skal studenten

  • ha bred kunnskap om forholdet mellom religion og ytringsfrihet fra ulike kontekster
  • kjennskap til eksempler på kontroversiell litteratur, ytringer og symboler i et historisk perspektiv og i samtiden
  • innsikt i levde erfaringer knyttet til overvåking, sensur og forfølgelse
  • ha kjennskap til relevante fagbegrep og teori

Ferdigheter

Etter fullført emne skal studenten

  • kunne anvende fagkunnskap til å vurdere og analysere relevante eksempler som omhandler religion og ytringsfrihet
  • kunne reflektere over egen praksis knyttet til kritisk tenkning
  • kunne bruke og vurdere varierte og relevante kilder og metoder knyttet til fagfeltet

Generell kompetanse

Etter fullført emne skal studenten

  • ha innsikt i faglige problemstillinger som er relevante for forholdet mellom religion og ytringsfrihe
  • kunne formidle sentralt fagstoff som begrep teorier og problemstillinger innen emnets tematikk, og anvende sine kunnskaper og ferdigheter i relevant arbeid
  • kunne orientere seg og kritisk vurdere faglitteratur,

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Muntlig eksamen 1/1 20 Minutter Bestått/ Ikke bestått

Muntlig eksamen 1/1 20 minutter Bestått/ikke bestått Vurderingsformen er muntlig eksamen som tar form av aktiv deltagelse i samtale med faglærere i emnet.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Ingrid Løland

Studiekoordinator:

Kristin Henanger Haugen

Faglærer:

Jon Skarpeid

Arbeidsformer

Forelesninger og studentaktive arbeids- og undervisningsformer, med innslag av seminar og gruppearbeid. Bruk av digitale verktøy og ressurser står sentralt i alle arbeidsformene.

Påmelding og opptak:

For søknad om opptak til emnet, send e-post til mikroemne.iks@uis.no innen 1. februar 2025.

Frist for å betale semesteravgift er 1. mars 2025.

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Religion og menneskerettigheter (REL272_1) 5

Åpent for

Opptak til enkeltemner ved Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensum (totalt ca. 380 sider)

Litteratur (foreløpig)

Bosmajian, Haig A. Burning books. McFarland, 2006. Introduction (pp: ) Et utdrag

Cavallin, Clemens. 2020. «Hindus on Trial. Blasphemy Charges and the Study of Hinduism”. I Blasphemies Compared: Transgressive Speech in a Globalised World, redigert av Anne Stensvold. London: Routledge, s. 147-157 (10 s.). https://doi.org/10.4324/9780429295560.

Haynes, Jeffrey. 2020. “From ‘Blasphemy’ to ‘Hate Speech’: Changing Perceptions of ‘Insulting God’”. I Blasphemies Compared: Transgressive Speech in a Globalised World, redigert av Anne Stensvold. London: Routledge, s. 83-93 (10 sider). https://doi.org/10.4324/9780429295560

Hillerbrand, Hans. J. 2006. On Book Burnings and Book Burners: Reflections on the Power (and Powerlessness) of Ideas. Journal of the American Academy of Religion. Vol. 74, no. 3, pp. 593 – 614. (21 s.). https://doi.org/info:doi/

Kierulf, Anine. 2021. Hva er ytringsfrihet? Oslo: Universitetsforlaget. (160).

Knuth, Rebecca (2006). Burning Books and Leveling Libraries: Extremist violence and Cultural Destruction. Westport, Connecticut: Praeger. Et utdrag

Knuth, Rebecca. Libricide : the regime-sponsored destruction of books and libraries in the twentieth century. ISBN 0-275-98088-X Et utdrag

Lucien, X., Polastron., Jon, E., Graham. (2007). Books on Fire: The Destruction of Libraries throughout History. Et utdrag

Merveldt, 2007. Books Cannot Be Killed by Fire: The German Freedom Library and the American Library of Nazi-Banned Books as Agents of Cultural Memory. Library Trends, vol 55 (3), pp. 523-535. 12 s.)

Stensvold, Anne. 2020. “Blasphemies Compared: An Overview”. I Blasphemies Compared: Transgressive Speech in a Globalised World, redigert av Anne Stensvold. London: Routledge, s. 147-157 (10 s.). https://doi.org/10.4324/9780429295560.

I tillegg til tekstpensum, vil det legges opp podkastepisoder som er relevante for emnets tematikk