Arbeidslivskunnskap (BDA840)
I emnet Arbeidslivskunnskap får studenten en god oversikt over det yrkeslivet den skal ut i. Studenten får et innblikk i kulturforvaltningen som legger premisser for arbeidsmuligheter og i løpet av emnet får studenten møte relevante aktører i danse-og kulturlivet. I emnet Arbeidslivskunnskap er målet å gi gode redskaper i etableringen av fremtidig arbeidsliv, dette kan være søknadsskriving og refleksjon over eget fremtidig kunstnerskap. En stor del av undervisningen tar utgangspunkt den enkelte students refleksjon omkring egne verdier og kunnskaper og hvordan dette er med å forme et fremtidig kunstnerskap. Studenten skal få en god innsikt i scenekunstfeltet i Norge i dag. Forelesningene er teoretisk- og praktisk rettet, studentene diskuterer og reflekterer i grupper og det gis skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
BDA840
Versjon
2
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
- Innføring i forvaltningsnivåene i norsk kulturliv og hvordan dette påvirker den enkelte i arbeidslivet
- Dansepolitiske og kulturpolitiske problemstillinger i dagens samfunn.
- Etikk, maktbalanse og kjønnsperspektiv i scenekunstfeltet
- Økonomi for frilans dansekunstnere
- Karriereplanlegging og utvikling av eget fremtidig kunstnerskap knyttet til verdier, interesser og egnethet
- Søknadsskriving
- Besøk av bedrifter eller i bedrifter
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- ha kunnskap og innsikt i norsk kulturpolitikk
- ha kunnskap og innsikt i utfordringer utøvere i scenekunst møter i fremtidig yrkesliv,denne kan handle om for eksempel etikk, maktbalanse og kjønn
- Reflektere over sitt yrkesvalg med utgangspunkt i verdier, interesser og kompetanser
Ferdigheter
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- Bruke redskaper/metoder tilknyttet entreprenørskap og være i stand til å planlegge sitt virke som dansekunstner. Eksempel kan være søknadsskriving og annet.
Generell kompetanse
Etter gjennomført emne skal studenten kunne:
- ha innsikt i sitt fremtidige arbeidsfelt som dansekunstner, herunder oversikt over aktuelle kunst- og kulturinstitusjoner og offentlig forvaltningsorganer.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Mappevurdering | 1/1 | Bestått/ Ikke bestått |
Mappevurdering hvor 3-4 skriftlig og muntlig oppgaver inngår, individuelt og i gruppe. Avsluttende oppgave har et større omfang og er ofte gjennomført som et feltarbeid der arbeidslivet er inkludert.Oppgaver i emnet leveres på norsk eller engelsk. Svensk og dansk er også tillatt.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Siri DybwikStudiekoordinator:
Lena Crosby HaugArbeidsformer
Klasseundervisning med forelesninger, gruppearbeid og feltbesøk.
Forelesningene er teoretisk- og praktisk rettet, studentene diskuterer og reflekterer i grupper. det gis skriftlige oppgaver, individuelt og i gruppe. Det legges stor vekt på studentens refleksjoner omkring verdier, kompetanser, og interesser og hvordan dette er med å definere et fremtidig yrkesliv. SKAPE, Balansekunstprosjektet, fagforeningen NODA og EMPLOY er eksempler på aktører som besøker emnet.
Emnet organiseres i ukentlig undervisning, eller at hele emnet eller deler av emnet undervises i intensive bolker i perioder av undervisningsåret. Emnet kan også ha en kombinasjon av ukentlig undervisning og intensive bolker.