Introduksjon til hotelledelse (BHO140)

Kurset gir en teoretisk og "praktisk nær" introduksjon i hotell-ledelse, ledelses-utfordringer og hva som kjennetegner hotell- og restaurantnæringen, både nasjonalt og internasjonalt. Tema som inngår er betydningen av konseptutvikling, marked (sosiale media), betydning av hotell brands, segmenter/målgrupper, kundeopplevelser, gjestefilosofi, pris-strategi samt trender. I tillegg vektlegges sentrale lovverk knyttet til bransjen.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

BHO140

Versjon

1

Vekting (stp)

10

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Læringsutbytte

Etter gjennomført kurs er det forventet at studenten har økt innsikt/forståelse om hotelledelse. Det forventes blant annet grunnleggende ferdigheter innen organisering (for eksempel: hvordan hotellkjeder er organisert), marked/branding, kommunikasjon, økonomi/pris strategier (ADR/RevPar/Belegg) samt lovverk som omhandler arbeidsmiljø, alkoholloven og lovverk knyttet til mat produksjon.

Kunnskaper

  • Grunnleggende kunnskaper om lovverket innen hotell/restaurant bransjen. Deriblant Arbeidsmiljøloven (AML), Alkoholloven, Trygg Mat (Mattilsynet) samt Hoved- og Tariffavtalen, Helse, Miljø og Sikkerhet (brann, førstehjelp, IK Mat etc.)
  • Grunnleggende kunnskap om viktigheten å lage/utarbeide unike hotell og restaurant konsepter/brands.
  • Grunnleggende kunnskap om forskjellen mellom produkt og tjeneste - og hva som gjør servicebransjen/hospitality-bransjen unik.
  • Grunnleggende kunnskap om marked/segment/målgrupper i bransjen. Hvordan man kommuniserer med de ulike målgruppene er sentralt (f.eks sosiale media).
  • Grunnleggende kunnskap om Revenue Management (pris-strategi). Være i stand til å integrere ulike pris-strategier i en helhetlig tenking (Benchmarking, RevPar, ADR etc.).

Ferdigheter

  • Kan anvende det grunnleggende av lovverket i praksis (lovdata: arbeidsmiljøloven, alkoholloven, trygg mat)
  • Kan tegne og analysere verdikjeden, både fra gjest og matproduksjon
  • Kan segmentere grupper og definere velge ulike målgrupper
  • Kan arbeide i praksis med enkle nøkkeltall: for eksempel innen Revenue Management (kan lese/forstå Benchmarking rapporter).

Generell Kompetanse

  • Etter endt kurs forventes det at studenten har generell kompetanse om hotelldrift. Det forventes at han/hun har fått større innsikt om utfordringer i bransjen og hvilke faktorer som gjør bransjen unik.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
En skriftlig prøve 1/1 4 Timer Bokstavkarakterer Ingen hjelpemidler tillatt

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Obligatoriske innleveringer, en med fremføring
En obligatorisk hjemme-eksamen i gruppe med fremføring må være bestått for å få adgang til eksamen i dette faget. Antall på gruppe-medlemmer er 3-5 studenter. Fremføring av gruppe hjemme-eksamen er obligatorisk.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Fifi Tjan Kvalsvik

Timelærer:

Annie Haver

Arbeidsformer

  1. Forelesninger (både digitalt og fysisk undervisning)
  2. Dialog i plenum
  3. Gruppe-diskusjoner
  4. Digitale øvelser (Canvas)
  5. Praktiske øvelser (Gruppe-innleveringer etc.)
  6. Oppgaveskriving samt gruppe presentasjoner (obligatorisk)

Overlapping

Emne Reduksjon (SP)
Ledelse og drift av hoteller og restauranter (BHO240_1) 10

Åpent for

Hotelledelse - bachelorstudium
Enkeltemner ved Det samfunnsvitenskaplige fakultet

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto