Idrettspsykologi og treningsledelse (IDR231)
Emnet idrettspsykologi og treningsledelse gir studentene en grunnleggende innføring i psykologiske problemstillinger knyttet til fysisk aktivitet og trening. Aktuelle temaer vil være blant annet motivasjon, kohesjon, gruppedynamikk, visualisering, avslapping, psykologiske aspekter ved spiseforstyrrelser, treningstvang og utbrenthet. I tillegg skal faget fremme forståelse av pedagogiske aspekter ved idrettsaktiviteter og treningsledelse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
IDR231
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Engelsk, Norsk
Innhold
- Idrettspsykologi som vitenskapelig disiplin
- Psykologiske aspekter ved spiseforstyrrelser/forstyrret spiseatferd, treningstvang, doping og utbrenthet
- Trening og psykologisk velvære
- Aktivering, stress og angst
- Motivasjon, tro på egne mestringsevner, mestringsklima og målsetninger
- Ulike teoretiske perspektiver i ledelse
- Pedagogiske og didaktiske prinsipper i idrettsaktiviteter
- Karakterdanning og etikk i relasjon til barne- og ungdomsidrett
- Teamutvikling, gruppeproduktivitet og kohesjon
- Talentutvikling
- Visualisering, avslapning, selvmonolog, og konsentrasjon
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal kunne:
- Beskrive den historiske utviklingen av idrettspsykologien som vitenskapelig disiplin.
- Forklare hvilke psykologiske og pedagogiske forhold som virker på individuelle prestasjoner og lagprestasjoner.
- Gjøre rede for psykologiske aspekter ved spiseforstyrrelser/forstyrret spiseatferd, treningstvang, utbrenthet og idrettsskader.
- Gjøre rede for sammenhengen mellom fysisk aktivitet og helse fra et psykologisk perspektiv.
- Gjøre rede for den didaktiske relasjonsmodellen.
- Beskrive barns psykologiske vekst og utvikling gjennom sin deltakelse i idrett.
- Gjøre rede for ulike trenerideologier og diskutere hvilke konsekvenser disse kan ha for læringsmiljøet og talentutvikling.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Identifisere og analysere atferdsmønstre og holdninger relatert til spiseforstyrrelser/forstyrret spiseatferd, treningstvang, doping og utbrenthet i idretten.
- Anvende grunnleggende pedagogiske prinsipper i idrettsaktiviteter.
- Analysere grupper i lys av gruppedynamisk teori og begrunne tiltak for å fremme teamprestasjoner.
- Analysere individuelle prestasjoner og begrunne tiltak for å fremme motivasjon.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Identifisere og kritisk reflektere over praktiske og vitenskapelige problemstillinger innenfor idrettspsykologi.
- Reflektere over didaktiske forhold, tilrettelegging og metodebruk i trening.
- Drøfte ulike fremgangsmåter for å fremme prestasjon og diskutere tiltak for å fremme positive helsevaner.
- Drøfte tiltak for å fremme barn og unges karakterutvikling og psykologiske vekst.
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Skriftlige oppgaver
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig oppgave 1 | 3/10 | 5 Uker | Bokstavkarakterer | |
Skriftlig oppgave 2 | 3/10 | 5 Uker | Bokstavkarakterer | |
Skriftlig oppgave 3 | 4/10 | 5 Uker | Bokstavkarakterer |
Ordning: Løpende vurdering av 3 oppgaver:
• Oppgave 1: skriftlig 2000 ord ±10% (individuell), vekting: 30%
• Oppgave 2: skriftlig 2000 ord ±10% (individuell), vekting: 30%
• Oppgave 3: skriftlig 2500 ord ±10% (individuell), vekting: 40%
Hver oppgave må være bestått for å få studiepoeng i emnet.Ved ikke bestått eksamen eller ved gyldig fravær på en eller flere deleksamener, gjennomføres kontinuasjonseksamen i den ordinære perioden for kontinuasjonseksamen