Nærfriluftsliv og idrettsaktiviteter i et samfunnsperspektiv (IDR234)
Undervisningen i emnet består av teoretiske og praktiske timer. Idrettens og friluftslivets betydning i samfunnet er sentralt. Praktisk undervisning flyttes ut i naturen, «grønne områder» idrettsplasser og lekeplasser benyttes. Studentene skal lære å lede ulike grupper i aktiviteter og opphold i nærmiljøet, der sporløs ferdsel og bærekraft er sentralt.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
IDR234
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Tilbys av
Timeplan
Innhold
- Idrettens og friluftslivets betydning i samfunnet
- Etiske problemstillinger knyttet til for eksempel: idrettens barnerettigheter, likestilling, mangfold, funksjonsnedsettelse, fair play, sporløs ferdsel og bærekraft.
- Idrett og friluftsliv som arena for danning og folkehelse
- Uteaktiviteter og naturferdsel i skole
- Punktpraksis/arrangement
Egenferder
- Turledelse: Planlegging, gjennomføring og evaluering av en innovativ tur med overnatting i nærmiljøet
- Dagstur i nærmlijøet (f. eks. sykkel)
- Kanotur med overnatting, 3 dager
Læringsutbytte
Kunnskap
Kandidaten skal:
- Ha kunnskap om idrettens og friluftslivets verdigrunnlag og betydning i samfunnet
- Ha innsikt i etiske problemstillinger i idrett og nærfriluftsliv.
- Ha kunnskap om friluftsliv og naturferdsel i læreplanen
- Ha kunnskap om planlegging og vurdering av turer og uteaktiviteter i nærmiljøet.
Ferdigheter
Kandidaten skal kunne:
- Forklare og diskutere oppbygning og funksjon av nasjonale organisasjoner knyttet til idrett og friluftsliv.
- Organisere turer og aktiviteter i nærmiljøet.
- Gjennomføre dagsturer i nærmiljøet.
- Gjennomføre en kanotur med overnatting.
- Planlegge, gjennomføre og vurdere en innovativ tur med overnatting.
Generell kompetanse
Kandidaten skal kunne:
- Drøfte idrettens og friluftslivets rolle som integreringsarena og vurdere tiltak for å tilrettelegge aktivitet.
- Samarbeide om å organisere og lede ulike friluftsliv- og idrettsaktiviteter i nærmiljøet.
- Drøfte tiltak for å fremme barn og unges deltakelse i idrett og friluftsliv.
- Reflektere over i hvilken grad idrett og friluftsliv er bærekraftig.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 1/1 | 4 Timer | Bokstavkarakterer |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk oppmøte 80%
80% tilstedeværelse i undervisning og ekskursjoner
Fagperson(er)
Faglærer:
Christina Maria ToogoodEmneansvarlig:
Øyvind Johannes Holtlien SalvesenFaglærer:
Sindre Mikal DyrstadFaglærer:
Åge ViganeStudiekoordinator:
Ivar BjørnsenArbeidsformer
Forelesninger, praktiske timer i nærmiljøet, gruppearbeid, ekskursjoner (dagsturer og overnattingsturer), selvstudium.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.