Strategi og ledelse (IND630)
Studenter som fullfører en master i industriell økonomi vil sannsynligvis tre inn i lederstillinger eller starte sin egen bedrift i løpet av sin profesjonelle karriere. Forståelse av strategi er relevant uansett størrelse på organisasjon eller hvor enn man befinner seg i organisasjonen.
Virksomheter opplever fortløpende endringer i teknologi, markeder og rammevilkår som et resultat av komplekse samspill: global oppvarming, innovasjon, geopolitiske endringer, konflikter og økt internasjonal samkvem. Høy kompleksitet gjør det viktig å drive frem samarbeid, innovasjon og kapabiliteter som legger grunnlag for langsiktig tilpasningsdyktighet og konkurransekraft.
Kvaliteten på lederskapet har innvirkning på selskapets verdiskapningsprosesser både teknologisk og sosialt; ikke minst i kunnskapsintensive bransjer. Kunnskap om hva som kjennetegner god ledelse generelt og i forhold til arbeid i teams er sentralt.
Organisatoriske forhold og eksterne rammebetingelser er i kontinuerlig endring. Virksomhetene må utvikle hensiktsmessige strategier for å posisjonere seg i den endrete konkurransen. Utvikling, vekst, intern og ekstern tilpasning må ledes. Det må også lærings- og innovasjonsprosesser i virksomheten. Ledelse påvirker dermed både tilgang på og forvaltning av ressurser; teknologisk, kommersielt og menneskelig.
Strategisk ledelse integrerer kunnskap om forhold som påvirker konkurransesituasjonen og de strategiske alternativ som finnes med innsikt i hvordan man sikrer en vellykket gjennomføring av den valgte strategien. Ledelse inngår som en sentral ingrediens på alle nivå i disse prosessene.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
IND630
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
NB! Dette er et valgemne og dersom det er færre enn 10 studenter oppmeldt pr. 20.august for høstsemesteret, kan dette medføre at emnet ikke tilbys.
Formålet med emnet i strategi og ledelse er at studentene skal oppnå større forståelse for hvilke forhold som har betydning for om en organisasjon lykkes eller ikke. Dette forutsetter en helhetlig tilnærming. Både organisatoriske forhold, ledelse, markeds- og konkurransesituasjonen og øvrige eksterne rammebetingelser som påvirker valg av strategi inngår som tema i undervisningen.
Samlet gir emnet en god helhetlig tilnærming til de ulike disiplinene som inngår i faget strategisk ledelse. Hensikten er å integrere den teorietiske innfallsvinkelen med ulike bidrag fra ledelse, strategi, organisasjonsfag, og psykologi for å ivareta kompleksiteten i fagområdet. Tilnærmingen skal stimulere til kritisk og analytisk tenkning og evne til å utøve faget i praksis.
Læringsutbytte
Kunnskaper
- Studenten skal ha inngående kunnskap om ledelsesteorier relevante for kunnskaps-, lærings-, og innovasjonsintensive organisasjoner
- Studenten skal ha kunnskap om hvordan kompleksitet fordrer samarbeid, kollektiv intelligens, og psykologisk trygghet
- Studenten skal ha inngående kjennskap til ulike strategimodeller for å evaluere eksterne og interne forhold
- Studenten skal ha kjennskap strategisk analyse, metodikk, og analyseverktøy
Ferdigheter
- Studenten skal evne å benytte ledelsesarbeid til å fremme målrettet samarbeid i grupper
- Studenten skal evne å benytte ledelsesarbeid til å øke kreativitet, læring, kunnskapdeling, og handling i grupper
- Studenten skal kunne foreta strategiske analyser
- Studenten skal kunne iverksette strategi gjennom måling, endring og innovasjonsprosesser
Generell kompetanse
- Studenten skal kunne fremvise samarbeidsevne
- Studenten skal evne å kommunisere på en tydelig og lettfattelig måte
- Studenten skal kunne reflektere kritisk om hvordan strategi og ledelse er verktøy for veivalg og handling
- Studenten skal kunne reflektere kritisk om rollene til formål, bærekraft, og samfunnsansvar for både ledelse og strategi
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Oppgave og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Oppgave | 1/2 | 2 Uker | Bokstavkarakterer | Alle |
Muntlig eksamen | 1/2 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Hjemmeeksamen har en varighet på to (2) uker.Hjemmeeksamen bygger videre på case studentene arbeider i grupper med gjennom kurset. Ved slutt av hjemmeeksamen skal det leveres en skriftlig rapport som baserer seg på gruppen sin caseoppgave. Rapporten må inkorporere svar på tilleggsspørsmål utlevert ved hjemmeeksamen. Rapporten må også inneholde presentasjonen som skal fremføres ved muntlig eksamen.Etter endt hjemmeeksamensperiode og innlevering av rapport blir det satt opp muntlig eksamen. Muntlig eksamen har en varighet på ca. 30 minutter og gjennomføres gruppevis. Muntlig eksamen omhandler presentasjon av caset i rapporten, i tillegg til å besvare på spørsmål hjemmeeksamen. Unntaksvis kan oppgaven utføres individuelt etter avtale med faglærer.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- 1 forberede og presentere forslag til løsning for 1 tildelt strategicase i undervisningen (Godkjent/Ikke godkjent)
- 1 opponent/kommentator på 1 strategicase i undervisningen (Godkjent/Ikke godkjent)
Fagperson(er)
Faglærer:
Kristin EnghEmneansvarlig:
Sigbjørn Landazuri TveteraasFaglærer:
Sigbjørn Landazuri TveteraasInstituttleder:
Tore MarkesetArbeidsformer
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Strategy (BØK235_1) | 5 |
Åpent for
Alle Masterprogram ved Teknisk-naturvitenskapelig fakultet
Masterprogram i Endringsledelse ved Samfunnsvitenskapelig fakultet
Studenter ved Handelshøyskolen ved UiS