Mikrohistorie og historieforståelse (MGL4053)
I dette emnet vil studenten oppnå dypere forståelse av historie og samfunnsfag. Et særlig fokus legges på mikrohistorie hvor historiefortelling og analyse begynner i det små, gjerne med enkeltmennesket som aktør. Emnet tar opp historisk empati, kritisk kildebruk og etisk bevissthet i samfunnsfagundervisningen.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MGL4053
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
- har dybdekunnskap om mikrohistoriske metoder brukt i historieundervisning og samfunnsfag
- har kunnskap om sted og landskap som natur, kultur og historie
- har kunnskap om fagdidaktisk teori og forskning i samfunnsfaget i skolen
Ferdigheter
Studenten:
- kan finne, vurdere og tolke ulike typer kilder for å legge til rette for gode læringsprosesser og bruke dette i arbeidet med å utvikle elevenes kritiske kompetanse og kreativitet
- kan bruke og vurdere ulike arbeidsmåter som stimulerer elevene til bevissthet om tid, rom og samfunnsprosesser
Generell kompetanse
Studenten:
- kan reflektere selvstendig og kritisk over samfunnsfaglige spørsmål
- kan gjøre greie for hvordan historie og kultur blir konstruert og kontekstualisert
Forkunnskapskrav
MGL2050 Samfunnsfag 1 (5.-10 trinn), MGL2051 Samfunnsfag 2 (5.-10 trinn)
Studenten skal ha bestått 60 studiepoeng av Samfunnsfag 1 og Samfunnsfag 2 i grunnskolelærerutdanningen.
Eksamen / vurdering
Skriftlig innlevering/videoessay/podkast og muntlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig innlevering/videoessay/podkast | 1/2 | 10 Uker | Bokstavkarakterer | |
Muntlig eksamen | 1/2 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer |
Eksamen er todelt og består av en skriftlig innlevering/videoessay/podkast og en muntlig eksamen.Innlevering:Studenten(e) velger om de vil levere og presentere individuelt eller i gruppe. Alle gruppemedlemmer får samme karakter. Karakterskala A-F. Kravet til skriftlig innlevering skal være 3000 ord med akseptabelt avvik på +/- 10%. Det gjelder uavhengig av om studentene velger å levere individuelt eller i gruppe.Kravet til film/podkast er 10-15 min. Det gjelder uavhengig av om studentene velger å levere individuelt eller i gruppe.Alle hjelpemidler tillatt. Dersom KI brukes må det oppgis og forklares.Muntlig eksamen er individuell og tar 30 minutter og teller 50 prosent av karakteren.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
- deltagelse i minst 70 prosent av undervisningen.
- problemstilling og disposisjon for eksamensinnleveringen legges frem for medstudenter og undervisere.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Cecilie AarøeFaglærer:
Frode FanebustStudieprogramleder:
Vidar KjetilstadFaglærer:
Nils Olav ØstremStudiekoordinator:
Karen Elizabeth Gilje WoieArbeidsformer
Undervisningen består av forelesninger, diskusjoner og studentfremleggelser, muntlig og/eller skriftlig. Noe av undervisningen kan bli på engelsk.
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene.
Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester. I tillegg blir det gjennomført sluttevaluering og skrevet emnerapport. Prosessen har som formål å innhente studentene og undervisernes erfaringer med emnet og kvalitetsmessig videreutvikle emnet.