Vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode (MKS100)
Emnet vil gi en innføring i sentrale vitenskapsteoretiske- og kunnskapstradisjoner, forskningsetikk og forskningsdesign. Emnet skal gi studentene inngående kunnskap om forskningsarbeid, basert på krav til forsvarlig forskningsetikk og forskningsmetodologi. Videre legger emnet et grunnlag for å arbeide kunnskapsbasert og kvalitetsfremmende med teoretiske og kliniske kreftsykepleiefaglige problemstillinger. Innføringen legger også et grunnlag for masteroppgaven. Studentene vil gjennom arbeidet med å vurdere forskningsartikler, samt anvende forskning i det kreftsykeplefaglige teoretiske og kliniske felt tilegne seg grunnleggende kunnskap om vitenskapsteori, forskningsetikk og forskningsmetode.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MKS100
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
• Vitenskapsteori og forskningsetikk
• Forskningsdesign og forskningsprosess
• Kvalitativ metode
• Kvantitativ metode
• Kunnskapsbasert praksis
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har kandidaten følgende læringsutbytte, definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten
• har inngående kunnskap om vitenskapsteori og kan drøfte ulike kunnskapssyn og forsknings etikk
• har inngående kunnskap om ulike forskningsdesign og forskningsmetodologi
• har inngående kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative forskningsmetoder, herunder trinnene i forskningsprosessen
• kan identifisere og sammenligne ulike kvalitative og kvantitative analysemetoder
• har inngående kunnskap om kunnskapsbasert praksis
Ferdigheter
Kandidaten
• kan anvende forskningsmetodisk og forskningsetisk tilnærming i arbeid med kreftsykepleiefaglige problemstillinger
• kan planlegge og kritisk vurdere ulike forskningsdesign
• kan vurdere og anvende vitenskapelig litteratur
• kan gjennomføre systematiske litteratursøk i aktuelle databaser
• kan identifisere og beskrive kvalitative og kvantitative data
• kan tilegne seg, analysere og kritisk vurdere forskningsresultater i arbeid med kreftsykepleiefaglige problemstillinger
Generell kompetanse
Kandidaten
• kan vurdere og argumentere for ulike faktorer som påvirker et forsknings- og utviklingsprosjekt
• kan analysere og kritisk vurdere fag- og forskningsetiske problemstillinger relevante for kreftsykepleie
• kan utvikle relevante forskningsetiske problemstillinger og vurdere bruk av forskningsetikk i egen og andres forskning
• kan beherske vitenskapelig språk
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Hjemmeeksamen | 1/1 | 5 Dager | Bokstavkarakterer |
Individuell eksamen. 3000 ord.