Kvalitet, pasientsikkerhet og e-helse i kreftsykepleie (MKS210)
Kvalitet, pasientsikkerhet og e-helse i kreftsykepleie har fysiske, psykiske og sosiale og samfunnsmessige dimensjoner. Emnet gir innføring i ulike perspektiv på faglig ledelse relatert til person - og familiesentrert omsorg og behandling til kreftpasienter og deres pårørende. Emnet skal gi forståelse for samhandling og koordinering på tvers av faggrupper og tjenestenivå i oppfølging av pasienter med kreftsykdom og deres pårørende. Videre vektlegges betydningen av pasientsikkerhet og systematisk kvalitetsarbeid i helsefremming, forebygging, behandling, rehabilitering og palliasjon. Studentene vil få kunnskap om hvordan e-helse kan brukes for å ivareta kontinuitet i pasientforløpet, og samhandling mellom ulike aktører, og på tvers av tjenestenivå. Aspekter relatert til e-helse, som støtte til egenomsorg i overgangsfaser, digitale kompetanse, og informasjons - og velferdsteknologi, vil blir belyst.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
MKS210
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Høst
Undervisningsspråk
Norsk
Merk
Emnet starter ikke før høsten 2025
Innhold
• Kvalitet
• Pasientforløp
• Faglig ledelse og samhandling
• Pasientsikkerhet
• E-helse og digital kompetanse
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført emnet har kandidaten følgende læringsutbytte, definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Kunnskaper
Kandidaten
• har avansert kunnskap om hva som kjennetegner gode pasientforløp og hvordan sikre kritiske overganger
• har inngående innsikt i kunnskapsbasert og kvalitetssikret samhandling på tvers av tjenestenivå
• har inngående innsikt i systematisk kvalitetsarbeid, innbefattet kvalitetsforbedring og endringsprosesser, deriblant bruk av aktuelle teorier, lovverk, retningslinjer, og nasjonale føringer relatert til kreftsykepleie
• har inngående kunnskap om betydningen av involvering av pasient og pårørende i ulike faser av pasientforløpet
• har avansert kunnskap om e-helse, informasjons- og velferdsteknologi for å ivareta kontinuitet i pasientforløpet
• har inngående kunnskap om hvordan digitalisering bidrar til samhandling og samarbeid blant ulike aktører i helsetjenesten
Ferdigheter
Kandidaten
• kan analyse, organisering og tilpasning av et pasientforløp, for å sikre kvalitet og informasjonsflyt i samarbeid på tvers av tjenestenivåene
• kan koordinering og mobilisering av pårørende, pasientens sosiale nettverk samt frivillige tjenester
• kan anvende relevante metoder for identifisering av god praksis, og for å vurdere risiko for uønskede hendelser, som bidrar til forbedring, pasientsikkerhet og systematisk læring
• kan bruke digital kompetanse, bistå i utviklingen av- og bruk egnede e-helseløsninger på individ- og systemnivå gjennom hele pasientforløpet
Generell kompetanse
Kandidaten
• kan innhente og anvende kunnskap for å bidra til kvalitetsarbeid og pasientsikkerhet i kliniskpraksis
• kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter i samhandling mellom tjenestenivå og ulike aktører, og til koordinering av tjenester og tverrfaglige team
• kan bidra til utvikling og implementering av e-helse innen samhandling og faglig forsvarlig tjenesteleveranse
Forkunnskapskrav
Anbefalte forkunnskaper
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig skoleeksamen | 1/1 | 5 Timer | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Ad punkt 1: 75% nærværsplikt i all teoriundervisning, inkludert organisert gruppearbeid. Ved fravær utover 25% må studenten utarbeide en skriftlig oppgave etter nærmere angitte retningslinjer.
Ad punkt 2: Det skal utarbeides et individuelt fagnotat. Dette følger nærmere angitte retningslinjer som publiseres på Canvas.