Kunstnerisk kontekst III (MUK603K)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

MUK603K

Versjon

1

Vekting (stp)

5

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Merk

Emnet starter ikke før våren 2025

Innhold

Emnet gir studenten verktøy og kunnskap til å bygge opp sin kunstneriske identitet, og kompetanse innen sitt fagfelt. Avhengig av innretning kan emnet inneholde både praktiske (utøvende/skapende) og teoretiske komponenter. Emnet støtter opp under masterprosjektet ved å gi praksisinnsikt og impulser for egen kunstnerisk utvikling.

De praktiske komponentene kan foregå i samarbeid med eksterne og interne ensembler og aktører. Aktuelle samarbeidspartnere her er for eksempel Stavanger Symfoniorkester (SSO), Stavanger konserthus, Stavanger jazzforum, MaiJazz, TOU, RIMI/IMIR SceneKunst, Regional Arena for Samtidsdans (RAS), DansiS, KRA-Kunst, Rom, Arbeid, STAR, Sandnes kulturhus, Vestnorsk jazzsenter, Opera Rogaland, Sandnes symfoniorkester, Elefantteateret, Norsk Jazzforum, Komponistforeningen, nyMusikks komponistgruppe (NMK), Forsvarets Musikk. Interne som eksterne mesterklasser og veiledning av besøkende artister vil også kunne inngå i emnet.

Emnet tilbys i 4 innretninger: samtidsdans, jazz/improvisasjon, klassisk og dirigering.

Klassisk:

Emnet støtter opp under masterprosjektet ved å bidra til videre utvikling av studentens kunstneriske uttrykksevne, håndverksmessige ferdigheter og formidlingsferdigheter gjennom forskjellige typer samspill. Emnet består av å innstudere et bredt utvalg av kammermusikk-/ensemble-/orkester-/opera-/liedlitteratur fra sentrale instrumental- og sjangerepoker, foreta litteraturstudier med tanke på egnet og variert repertoar for ulike ensembler og ulikt publikum, samt å orientere seg om klanglige, tekniske og spillemessige særtrekk ved de ulike instrumentene i ensemblet/ensemblene.

Emnet skal gi studenten relevant kunnskap og ferdigheter rettet mot fremtidige yrkesoppgaver innen utøvende virksomhet eller undervisning. Studentene skal gjennom emnets studieenheter

  • videreutvikle utøvende instrumentale og ensemblemessige ferdigheter og uttrykksevne i forskjellige kontekster
  • tilegne seg metoder og arbeidsformer som fremmer egen faglig utvikling også etter fullført studium
  • tilegne seg arbeidsformer som er relevante og dyktiggjørende i forhold til især mestring av prøvespill/sang og tjeneste som orkestermusikker, operasanger eller distriktsmusiker

Det vil utarbeides årsplaner over større prosjekter og aktiviteter ved fakultetet. Ensemblepraksis vil foregå i fakultetets regi og/eller i samarbeid med fakultetets samarbeidspartnere. Prosjektene vil kreve ulik instrumentbesetning, og vil således være forskjellig for hver student. Konkret innhold for hver student fastsettes i samråd med studentens veilederteam og mastergradsutvalget.

Eksempler på tematikker/prosjekter er:

  • Kammermusikk: omfatter innstudering og repertoarkunnskap, konsertpraksis og instrumentkunnskap. For sangere og deres samarbeidspartnere vil arbeid med tekstinterpretasjon og språk inngå.
  • Ensemblepraksis/Orkesterspill: omfatter studier av historisk og nåtidig orkesterrepertoar, individuelt og i gruppe, og arbeid i symfoniorkester, i sinfoniettabesetning eller stryke-/blåseorkester. Studenten tilegner seg grunnleggende kunnskaper om orkesteret som klangmedium, dets virkemåter, historiske forutsetninger og utvikling.
  • Opera: Studentene deltar som utøvende sangere i operaoppsetninger og andre arrangementer i regi av Opera Rogaland og/eller fakultetet. Innholdet inkluderer også skuespilltrening og relevante språkfag som undervises prosjektbasert.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha tilegnet seg kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse som setter vedkommende i stand til å:

Kunnskap

  • ha avansert kunnskap innenfor sitt fagområde.

Ferdigheter

  • realisere og formidle sine kunstneriske intensjoner med et profilert personlig uttrykk.
  • kunne arbeide selvstendig med metoder og teknikker relevant for fagområdet og med en større grad av modenhet sammenlignet med Kunstnerisk kontekst II.

Generell kompetanse

  • kunne anvende kunnskap og relevante metoder for utvikling av egen utøvende /skapende kompetanse og en tydelig kunstnerisk profil.
  • kunne innfri profesjonelle utøverkrav innen fagområdet.

Studenten vurderes etter de samme læringsutbyttene i Kunstnerisk kontekst I, II og III. Ved avslutningen av Kunstnerisk kontekst I og II vurderes om studentens progresjon i forhold til læringsutbyttene har vært tilfredsstillende. Ved avslutningen av Kunstnerisk kontekst III vurderes i hvilken grad studenten har oppnådd læringsutbyttene, enten i progresjon eller komplementaritet med Kunstnerisk kontekst I og II.

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Mappevurdering 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Mappevurdering. Det skal settes én karakter på grunnlag av en individuell totalvurdering av studentens innsats og faglige nivå gjennom arbeidet med emnet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Godkjent fremmøte og deltakelse på undervisningsaktiviteter fastsettes i samråd mellom student, veilederteamet og mastergradsutvalg i begynnelsen av studieåret og er for øvrig i samsvar med forskriften om krav til fremmøte ved Fakultet for utøvende kunstfag (UK).

Fagperson(er)

Studiekoordinator:

Lena Crosby Haug

Emneansvarlig:

Olaf Eggestad

Studiekoordinator:

Anne Siri Norland

Arbeidsformer

Arbeidsformer variere i forhold til innretning (samtidsdans, jazz/improvisasjon, klassisk, dirigering) og inkluderer praktisk og teoretisk gruppeundervisning og -veiledning, inklusive gruppeøvelser, seminarer, mesterklasser, selvstendig arbeid m.m. Emnet kan gjennomføres i samarbeid med etablerte ensembler og overgripende prosjekter ved UK. Studentene må forholde seg til informasjon lagt ut på Canvas. Gjennomført undervisningsaktivitet loggføres og godkjennes i Canvas.

Undervisningsspråk

Skandinaviske språk, engelsk

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto