Estetisk aktivitet og skaperglede (SFP201)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

SFP201

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Kultur har en viktig plass i SFO og i barns skolehverdag. Barn skal kunne uttrykke seg gjennom ulike kunstformer, delta i skapende prosesser og utvikle sin naturlige nysgjerrighet i samspill med andre. Et særlig fokus skal ligge på glede og mestringsfølelse. I Estetisk aktivitet og skaperglede lærer studenten hvordan man kan tilrettelegge for ulike former for estetisk virksomhet i SFO, både som leder og fasilitator for barns egne arbeid. Emnet utforsker også sammenhengen mellom estetiske arbeidsformer i SFO og estetiske læringsprosesser i skolen.

Studentene skal arbeide med teater, musikk og dans, og kunst/håndverk og få en bred forståelse av hvordan estetiske aktiviteter kan anvendes for å ha en positiv innvirkning i barns skole- og SFO-hverdag. Studentene skal også arbeide med estetikk knyttet til mangfold, med et særlig fokus på samisk kultur.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av  

Kunnskap

Studenten har

  • kunnskap om barns skapende prosesser, lekens betydning og egenart
  • kunnskap om kunstdidaktikk i estetisk arbeid
  • kunnskap om ulike estetiske arbeidsformer og kunne se disse i sammenheng med de overordnende målene om helhetlig utvikling og læring i SFO
  • kunnskap om barns arbeid med estetiske læringsprosesser i skolen, og den nære sammenhengen til estetiske aktiviteter i SFO
  • praktisk og teoretisk kunnskap om estetiske fags betydning for barns uttrykksmåter, kreativitet, læring og danning
  • kunnskap om estetiske fags betydning for helse og livsmestring

Ferdigheter

Studenten kan

  • legge til rette for barns egen kunstneriske aktivitet i kunstformene musikk og dans, teater og kunst/håndverk
  • legge til rette for estetiske opplevelser, undring, utforskning, skaperglede og lek
  • lede, planlegge og gjennomføre estetiske aktiviteter og kunne tilpasse dem til elevenes forutsetninger, interesse og lokale rammefaktorer
  • anvende ulike kunstfaglige metoder og teknikker, analoge og digitale, som er relevante i samspill med barn
  • lede og delta i utviklingsdialog med skolen, der voksnes overordnede ansvar for å stimulere til lek og estetiske utforskningsprosesser er et særlig fokusområde
  • reflektere over og drøfte relevant fagteori knyttet til utforskende og skapende prosesser og ulike estetiske arbeidsformer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • arbeid med estetikk knyttet til temaet mangfold og legge til rette for møter mellom barn og ulike kulturer, med et særlig fokus på samisk kultur
  • bidra til å danne kreative fellesskap der alle barn kan delta, føle seg inkludert og bli respektert, uavhengig av sosial og kulturell tilhørighet
  • legge til rette for skapende arbeid for barn med særskilte behov og ha en bred forståelse av likeverdsaspektet knyttet til dette arbeidet
  • legge til rette for samarbeid med skole og hjem for å ivareta kontinuasjonen i barns skolehverdag

Forkunnskapskrav

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praktisk og teoretisk eksamen 1/1 Bokstavkarakterer

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Refleksjonsoppgave, Filminnlevering, Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske og digitale samlinger

Kompetansen i emnet utvikles gjennom aktiv deltakelse i både praktisk og teoretisk undervisning der utprøving av ulike aktiviteter, drøfting av forskjellige metodiske og didaktiske tilnærminger og refleksjoner rundt fagteoretiske perspektiver er sentrale områder. Det er obligatorisk tilstedeværelse i både den praktiske og teoretiske undervisningen for å få gå opp til eksamen (20 % fravær tillates ved dokumenterte grunner). Det forventes at studenter er aktive deltagende i forbindelse med undervisningen i de praktiske emnene. Arbeidskravene vil være skriftlig eller praktisk rettet. Studenter som får ett eller flere av arbeidskravene vurdert til ikke-godkjent ved første innlevering, gis mulighet for én ny innlevering i bearbeidet form. Alle arbeidskrav må være godkjent for å gå opp til skriftlig eksamen, jmf. Forskrift om studier og eksamen ved Universitetet i Stavanger (eksamensforskriften), § 2-8 nr. 3. Studenter som mangler godkjenning grunnet fravær i teoretisk og praktisk undervisning kan pålegges å ta opp igjen hele, - eller deler av emnet/emnene for å få avsluttende vurdering.

Arbeidskrav

  • Skriftlig refleksjonsoppgave knyttet til estetisk praksis i SFO (800-1000 ord)
  • Filminnlevering knyttet til estetiske praksis

Fagperson(er)

Praksiskoordinator:

Eli Marie Hoftun Kvæstad

Studieprogramleder:

Svanaug Lunde

Emneansvarlig:

Kirsten Halle

Arbeidsformer

Emnet er organisert som samlingsbasert undervisning og organiseres, Undervisningsformene inkluderer gruppeundervisning, praktisk arbeid, veiledning og forelesninger, seminar og studentvisninger. Emnet har et særlig fokus på det praktiske arbeidet og det legges vekt på selvstendige og studentaktive arbeidsformer. Arbeidsomfanget for et emne på 15 stp er stipulert til 400-450 timer

Åpent for

Skolefritidspedagogikk - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto