Forskningsmetode (SFP204)
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
SFP204
Versjon
1
Vekting (stp)
5
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Undervisningsspråk
Norsk
Tilbys av
Timeplan
Innhold
I dette emnet skal studentene lære å reflektere selvstendig over og utforske sentrale utfordringer knyttet til forskningsmetoder relevant for studier av virksomhet i og omkring skolefritidsordningen. Emnet inkluderer en innføring i relevante vitenskapsteoretiske perspektiv og metoder innenfor forsknings- og utviklingsarbeid. Dette emnet skal gi studentene kunnskap om forskningsmetode som kan benyttes i bacheloroppgaven 8.semester.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte definert i form av ….
Kunnskap:
- Kjennskap til sentrale vitenskapsteoretiske spørsmålsstillinger
- Innsikt i sentrale forskningsmetoder med relevans for studier av virksomhet i og omkring skolefritidsordningen
- Basiskunnskap om kvalitativ og kvantitativ metode
- Innsikt i generelle forskningsetiske problemstillinger knyttet til forskning på barn og ansatte i skolefritidsordningen
Ferdigheter:
- Evne til å kritisk reflektere over forskning
- Ferdigheter i akademisk skriving av forskningsmetode
Generell kompetanse:
- Studenten kan vise et faglig engasjement for forskning på skolefritidsordningen
- Studenten har generell kompetanse om vitenskapsteori og forskningsmetoder
- Studenten kan på et forskningsmessig grunnlag reflektere og formidle forskjellige metoder
- Studenten har innsikt i forskningsetiske problemstillinger innenfor utdanning og pedagogikk
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
2000 ord (+/- 10%). Litteraturliste og innholdsfortegnelse kommer i tillegg.Skriftstørrelse 12 og linjeavstand 1,5 (i Calibri eller tilsvarende skrifttype).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Obligatorisk øving
Obligatoriske krav
- Obligatoriske undervisningsaktiviteter
- Obligatorisk tilstedeværelse på undervisning, fysiske- og digitale samlinger (25 % fravær tillates på fysiske samlinger og digitale samlinger. Utvidet fravær kan innvilges ved søknad)
Arbeidskrav:
- Presentere en studies forskningsdesign og metode for medstudenter
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Ida Holth MathiesenFaglærer:
Dieuwer Ten BraakStudieprogramleder:
Svanaug LundeStudiekoordinator:
Hege Cecilie Nygaard BarkerArbeidsformer
Emnet består av forelesninger, gruppediskusjoner, innspill på medstudenters arbeider og oppgaveseminar.
Arbeidsomfanget for et emne på 5 studiepoeng er stipulert til 120 -150 timer.
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.