Praksisforberedende seminar 3 (TOL403)


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

TOL403

Versjon

1

Vekting (stp)

0

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette emnet gjennomføres hybrid, bygger på TOL401 og TOL402 og skal gjøre studentene kjent med hva det vil si å være en profesjonell toller. Studentene skal gjennom rollespill, diskusjon og observasjon introduseres for kontrollsituasjoner som kan oppstå når man jobber som Toller. Gjennom forskjellige læringsaktiviteter på campus får studenten innblikk i hvordan Tollere jobber med det formål å gradvis forberede studentene til praksisperioden senere i studiet Emnet utgjør 5 dager det andre studieåret.

Læringsutbytte

En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte i form av:

Kunnskap om:

  • Tolletatens roller, oppgaver, organisering og funksjon i samfunnet
  • Kunnskap om muligheter og utfordringer i arbeidet med tanke på HMS, risiko, etterretning og sikkerhet
  • Relevante lover og regler innenfor Tolletatens arbeidsområde.

Ferdigheter knyttet til:

  • Rapportere relevant informasjon til kollegaer og annen samarbeidende myndighet.

Generell kompetanse knyttet til:

  • Analysere, reflektere og forholde seg kritisk til egen profesjonsutøvelse.

Forkunnskapskrav

Ingen

Anbefalte forkunnskaper

Ingen

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksisforberedende seminar 3 1/1 5 Dager Bestått/ Ikke bestått Ingen hjelpemidler tillatt

Deltakelse på alle 5 seminardager.

Fagperson(er)

Arbeidsformer

Seminar, diskusjon, rollespill og gruppeoppgaver.

Åpent for

Toll, vareførsel og grensekontroll - bachelorstudium

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Det er ikke noe pensum knyttet til emnet.