Innføring i medisinsk biokjemi (U-MBI105)
Dette emnet skal gi studentene en generell innføring i medisinsk biokjemi.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Fakta
Emnekode
U-MBI105
Versjon
1
Vekting (stp)
10
Semester undervisningsstart
Høst
Antall semestre
2
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Tilbys av
Timeplan
Innhold
Innholdet i emnet vil omfatte kunnskap om menneskets anatomi, fysiologi og biokjemi, samt kompetanse innen medisinske analysemetoder, bioteknologi og sykdomslære. Emnet vil bestå av forelesninger, laboratoriearbeid og gruppediskusjoner.
Læringsutbytte
En kandidat med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:
- økt kunnskap om menneskekroppens anatomi, fysiologi og biokjemi
- økt kunnskap om hva som kan gjøre menneskekroppen syk (f.eks. bakterier/virus).
- økt kunnskap om medisinske analysemetoder.
- økt kunnskap om hvilke muligheter bioteknologi kan gi.
- økt etisk bevissthet om de langsiktige konsekvensene av de mulighetene bioteknologien gir.
- økt kunnskap om medisinsk forskning.
- økt kunnskap om laboratoriearbeid, rapportskriving og HMS.
Forkunnskapskrav
Ingen
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Muntlig eksamen | 1/1 | 30 Minutter | Bokstavkarakterer | Ingen hjelpemidler tillatt |
Muntlig eksamen er individuell.
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Laboratorierapporter
Fem obligatoriske lab.rapporter må være godkjent før studenten kan gå opp til eksamen.
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Mari Mæland NilsenArbeidsformer
Forelesninger, praktisk laboratoriearbeid, gruppediskusjoner, og besøk/samarbeid med lokalt næringsliv.
Overlapping
Emne | Reduksjon (SP) |
---|---|
Innføring i medisinsk biokjemi (MBI105_1) | 10 |
Åpent for
Emneevaluering
Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.