Social Work Field Placement (USVP80)

Institutt for sosialfag har to sosialfaglige bachelorutdanninger: barnevernspedagog og sosionom. Instituttet tar imot studenter i praksis fra andre lands utdanninger som ligger nært opp til disse to utdanningene. Praksis fra relevante arbeidsfelt og arbeidsområder er en viktig del av sosialarbeiderutdanninger. Erfaringsinnhenting og refleksjon over det praktiske profesjonsarbeidet skal foregå i virksomheter hvor sosialfaglige tenke- og arbeidsmåter står sentralt.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

USVP80

Versjon

1

Vekting (stp)

20

Semester undervisningsstart

Vår, Høst

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår, Høst

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Dette emnet består av veiledet, variert og vurdert praksis. Studentene skal i praksis videreutvikle sin profesjonelle identitet og forståelse for sammenhengen mellom teori og praksis. Praksis skal gi økt kompetanse som er relevant for sosionomens arbeidsområder. Etisk vurderte handlinger er sentralt i emnet.

Praksis tilbys i utgangspunktet i Rogaland, og organiseres av UiS. Det er universitetet som avgjør hvilken praksisplass den enkelte student tildeles.Studentene vil gjennomføre totalt 420 timer praksisarbeid over en periode på minimum 14 uker.

Innkommende studenter søker via vanlig internasjonalt opptak etter at instituttet har mottatt forespørsel om å ta imot praksisstudent.

Emnet består av 6 temaer:

  1. Selvstendig utøvelse av sosialfaglig arbeid under veiledet praksis
  2. Relasjon og kommunikasjon
  3. Profesjonsrolle og etikk
  4. Medvirkning
  5. Tverrprofesjonelt samarbeid
  6. Anvende forskningsbasert kunnskap

Læringsutbytte

En student med fullført og bestått emne skal ha følgende læringsutbytte:

Selvstendig utøvelse av sosialfaglig arbeid under veiledet praksis

  • Kan planlegge og gjennomføre arbeidsoppgaver i sammensatte og konfliktfylte situasjoner.
  • Kan utøve sosialfaglig skjønn i møte med enkeltpersoner, familier og grupper.
  • Kan anvende faglig kunnskap for å identifisere ressurser og gi håp i samarbeid med mennesker i sårbare livssituasjoner.
  • Kan beherske aktuelle metoder for kartlegging, analyse og beslutningstaking.
  • Kan finne, vurdere og henvise til relevant informasjon og fagstoff og framstille dette både muntlig og skriftlig.

Relasjon og kommunikasjon

  • Kan anvende faglig kunnskap om relasjon og kommunikasjon i veiledning, motivasjon og systematisk endringsarbeid.
  • Har innsikt i betydningen av digital kommunikasjon i profesjonell praksis og samhandling.

Profesjonsrolle og etikk

  • Har innsikt i etiske problemstillinger og kan håndtere etiske dilemma i møte med mennesker.
  • Har innsikt i hvordan utvise dømmekraft i situasjoner med mangelfull og/eller motstridende informasjon og identifisere mulighetsrom innen ulike kontekster.
  • Kan reflektere over risiko og hvordan håndtere konflikter og redusere faren for uønskede hendelser og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk.

Medvirkning

  • Kan anvende faglig kunnskap og metoder for samhandling og samarbeid med brukere om hverdagsliv og om vanskelige tema på en måte som sikrer deres interesser, medvirkning og rettigheter.

Tverrprofesjonelt samarbeid

  • Kan formidle faget og utveksle synspunkter og erfaringer med samarbeidspartnere og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis.

Anvende forskningsbasert kunnskap

  • Kan vurdere vitenskapelig kunnskap i en praktisk sammenheng.
  • Kan anvende forskningsbasert, erfaringsbasert og brukerbasert kunnskap i utøvelsen av sosialt arbeid.

Forkunnskapskrav

Studenter må ha aktiv studierett på en utdanningen innen sosialt arbeid eller tilsvarende ved egen institusjon.

Anbefalte forkunnskaper

Studenter som har bestått to semester ved egen institusjon vil prioriteres.

Eksamen / vurdering

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Praksis 1/1 Bestått/ Ikke bestått

Praksisveileder på praksistedet vil gjøre en kontinuerlig evaluering av studentens innsats, og gi en endelig evaluering i slutten av oppholdet. Studentene kan ha maksimalt 7 sykefraværsdager under praksisoppholdet.

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Fagnotat 1 - Læringskontrakt, Fagnotat 3 - Praksisrapport, Clarification of learning outcomes, Supervised professional training assignment 1, Supervised professional training assignment 2

Avklaring av plan for læring og begge praksisoppgaver må være godkjent innen endelig vurdering av praksisemnet. Godkjenning/ikke‐godkjenning av obligatoriske aktiviteter kunngjøres på Studentweb.

Avklaring av læringsmål: Ved praksisstart skal studenten avklare sine individuelle læringsmål i samarbeid med veileder og leveres i Inspera.

Praksisoppgave 1: Omfang 1500 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.

Praksisoppgave 2: Omfang 2500 ord (+/- 10 %) inkl. innholdsfortegnelse og noter; ekskl. kildehenvisninger og litteraturliste. Referansestil: APA 7th.

Praksisoppgavene leveres i Inspera ved UiS i henhold til tidspunkt fastsatt av instituttet. For sen innlevering vurderes som ikke levert og blir dermed ikke godkjent. Dersom det er nødvendig med utsettelse av innlevering, må dette avtales med kontaktlærer.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Heidi Lie Eriksen

Praksiskoordinator:

Ingunn Øyre

Arbeidsformer

Arbeidsformer for praksisstudier er

  • Veiledningsgrupper med kontaktlærer ved Universitetet i Stavanger.
  • Veiledet praksis - 30 timer per uke.
  • Selvstendige praksisoppgaver.
  • Studiedag - 1 dag per uke for å jobbe med praksisoppgaver og pensum.

Åpent for

Innreisende utvekslingsstudenter som er flytende i et skandinavisk språk.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Pensumlisten finner du i Leganto