Matematikk 2, 5. - 10. trinn, modul 2 (VMA202)
Emnet retter seg i hovedsak mot lærere på ungdomstrinnet, men vil også være aktuelt for lærere på mellomtrinnet som ønsker faglig fordypning i matematikk. Målet er å utvikle lærerens undervisningskunnskap i matematikk. Emnet fokuserer på matematikk og fagdidaktikk knyttet til temaene tallteori og geometri.
Studiet er modul 2 av Matematikk 2. Det kan tas separat fra modul 1, men det vil være en fordel å ha fullført modul 1 før en starter på dette studiet.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VMA202
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Målet er å utvikle lærerens undervisningskunnskap i matematikk. Fokus er i stor grad på tallteori, men også geometri og fagdidaktikk. Undervisningskunnskap innebærer solid og reflektert forståelse for den matematikken elevene skal lære og hvordan denne utvikles videre på de neste trinnene i utdanningssystemet. Videre kreves matematikkfaglige kunnskap særegen for lærerprofesjonen. Undervisningskunnskap innebærer også å ha didaktisk kompetanse som gjør at læreren kan sette seg inn i elvenes læringsprosesser, og gjennom variasjon og tilpassing kan tilrettelegge matematikkundervisningen.
Emnet gir derfor en grundig innføring i tallteori og geometri med tanke på lærerens undervisningskunnskap.
Læringsutbytte
Kunnskap
Etter å ha fullført emnet skal studentene
- ha god forståelse av sentrale begreper og prinsipper i klassisk tallteori, og forståelse av tall og tallmengder.
- ha undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer og fremme elevers evne til å resonere og argumentere for løsninger med et matematisk språk.
- ha kunnskap om triogonometri og komplekse tall
- kjenne til ulike teorier for læring og undervisning i matematikk, ha innsikt i språkets rolle for læring og ha evne til å kommunisere ved hjelp av matematikk.
- kjenne til diagnostisk undervisning, ha kunnskap om elevers strategivalg og typiske misoppfatninger i tilknytning til de nevnte matematiske emnene.
Ferdigheter
- kunne formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
- kunne bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering for læring og utforming av oppgaver og aktiviteter
- kunne tilpasse undervisningen til alle elever, med et særlig fokus på høyt- og lavtpresterende elever.
- kunne bruke digitale verktøy i arbeid med matematikk, kunne kommunisere matematikk skriftlig ved bruk av digitale verktøy og kunne avgjøre når bruk av IKT er hensiktsmessig.
Generell kompetanse
- kunne delta og bidra i FoU-arbeid med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
- kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning.
Forkunnskapskrav
Godkjent lærerutdanning som inkluderer enten
- 30 studiepoeng/10 vekttall matematikk/matematikkdidaktikk fra lærerutdanningen
eller
- 30 studiepoeng/10 vekttall annen relevant matematikkutdanning (relevans vurderes av opptakskomité)
Eksamen / vurdering
Innlevering og skriftlig eksamen
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Skriftlig eksamen | 7/10 | 6 Timer | Bokstavkarakterer | |
Innlevering | 3/10 | Bokstavkarakterer |
Skriftlig eksamen (6. timer) teller 70 % av karakteren.FoU-oppgave knyttet til egen undervisningspraksis, teller 30 % av karakteren
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Gaute HovtunFaglærer:
Torbjørn Ims ØstbyFaglærer:
Sean Peter Kåss MartinFaglærer:
Åsmund Lillevik GjæreFaglærer:
Sean Peter Kåss MartinFaglærer:
Dag TorvangerArbeidsformer
Studiet er samlingsbasert med 3 samlinger i semesteret. Hver samling er 2-3 dager à 6 timer. I perioden mellom samlingene foregår kommunikasjon mellom studenter og faglærer via Canvas.
En betydelig del av studentens arbeidsinnsats foregår i perioden mellom samlingene. Det gis oppgavesett som studentene jobber med. I tillegg skal det leveres to obligatoriske arbeidskrav.
I samlingene gis det fellesforelesninger og noe tid til individuelt arbeid og arbeid i arbeid i grupper/par.
Forventet arbeidsmengde, timetall i parantes:
Undervisning (ca.54 timer)
Forberedelser (ca.100 timer)
Egenarbeid med oppgaver (ca.100 timer)
Eksamen, repetisjon + forberedelser (ca.50 timer)
Arbeidskrav (ca.100 timer)