Matematikk 2, 5. - 10. trinn, modul 2 (VMA202)

Emnet retter seg i hovedsak mot lærere på ungdomstrinnet, men vil også være aktuelt for lærere på mellomtrinnet som ønsker faglig fordypning i matematikk. Målet er å utvikle lærerens undervisningskunnskap i matematikk. Emnet fokuserer på matematikk og fagdidaktikk knyttet til temaene tallteori og geometri.

Studiet er modul 2 av Matematikk 2. Det kan tas separat fra modul 1, men det vil være en fordel å ha fullført modul 1 før en starter på dette studiet.


Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.

Fakta

Emnekode

VMA202

Versjon

1

Vekting (stp)

15

Semester undervisningsstart

Vår

Antall semestre

1

Vurderingssemester

Vår

Undervisningsspråk

Norsk

Innhold

Målet er å utvikle lærerens undervisningskunnskap i matematikk. Fokus er i stor grad på tallteori, men også geometri og fagdidaktikk. Undervisningskunnskap innebærer solid og reflektert forståelse for den matematikken elevene skal lære og hvordan denne utvikles videre på de neste trinnene i utdanningssystemet. Videre kreves matematikkfaglige kunnskap særegen for lærerprofesjonen. Undervisningskunnskap innebærer også å ha didaktisk kompetanse som gjør at læreren kan sette seg inn i elvenes læringsprosesser, og gjennom variasjon og tilpassing kan tilrettelegge matematikkundervisningen.

Emnet gir derfor en grundig innføring i tallteori og geometri med tanke på lærerens undervisningskunnskap.

Læringsutbytte

Kunnskap

Etter å ha fullført emnet skal studentene

  • ha god forståelse av sentrale begreper og prinsipper i klassisk tallteori, og forståelse av tall og tallmengder.
  • ha undervisningskunnskap knyttet til ulike matematiske bevis- og argumentasjonsformer og fremme elevers evne til å resonere og argumentere for løsninger med et matematisk språk.
  • ha kunnskap om triogonometri og komplekse tall
  • kjenne til ulike teorier for læring og undervisning i matematikk, ha innsikt i språkets rolle for læring og ha evne til å kommunisere ved hjelp av matematikk.
  • kjenne til diagnostisk undervisning, ha kunnskap om elevers strategivalg og typiske misoppfatninger i tilknytning til de nevnte matematiske emnene.

Ferdigheter

  • kunne formidle spesialkunnskap innen et utvalgt matematikkdidaktisk og/eller matematikkfaglig emne relevant for trinn 5-10
  • kunne bruke varierte undervisningsformer forankret i teori og egen erfaring, herunder valg, vurdering for læring og utforming av oppgaver og aktiviteter
  • kunne tilpasse undervisningen til alle elever, med et særlig fokus på høyt- og lavtpresterende elever.
  • kunne bruke digitale verktøy i arbeid med matematikk, kunne kommunisere matematikk skriftlig ved bruk av digitale verktøy og kunne avgjøre når bruk av IKT er hensiktsmessig.

Generell kompetanse

  • kunne delta og bidra i FoU-arbeid med tanke på å forbedre matematikkfagets praksis
  • kan initiere og lede utviklingsarbeid knyttet til matematikkundervisning.

Forkunnskapskrav

Godkjent lærerutdanning som inkluderer enten

  • 30 studiepoeng/10 vekttall matematikk/matematikkdidaktikk fra lærerutdanningen

eller

  • 30 studiepoeng/10 vekttall annen relevant matematikkutdanning (relevans vurderes av opptakskomité)

Eksamen / vurdering

Innlevering og skriftlig eksamen

Vurderingsform Vekting Varighet Karakter Hjelpemiddel
Skriftlig eksamen 7/10 6 Timer Bokstavkarakterer
Innlevering 3/10 Bokstavkarakterer

Skriftlig eksamen (6. timer) teller 70 % av karakteren.FoU-oppgave knyttet til egen undervisningspraksis, teller 30 % av karakteren

Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering

Oppgaveinnlevering 1, Oppgaveinnlevering 2
Studenten skal ha gjennomført og fått godkjent to obligatoriske arbeidskrav for å kunne gå opp til eksamen. Arbeidskravene vil være knyttet til utprøving av lærestoff i eget klasserom og refleksjon rundt dette i lys av didaktisk teori. I tillegg vil arbeidskravene inneholde regneøvelser.

Fagperson(er)

Emneansvarlig:

Gaute Hovtun

Faglærer:

Dag Torvanger

Arbeidsformer

Studiet er samlingsbasert med 3 samlinger i semesteret. Hver samling er 2-3 dager à 6 timer. I perioden mellom samlingene foregår kommunikasjon mellom studenter og faglærer via Canvas.

En betydelig del av studentens arbeidsinnsats foregår i perioden mellom samlingene. Det gis oppgavesett som studentene jobber med. I tillegg skal det leveres to obligatoriske arbeidskrav.

I samlingene gis det fellesforelesninger og noe tid til individuelt arbeid og arbeid i arbeid i grupper/par.

Forventet arbeidsmengde, timetall i parantes:

Undervisning (ca.54 timer)

Forberedelser (ca.100 timer)

Egenarbeid med oppgaver (ca.100 timer)

Eksamen, repetisjon + forberedelser (ca.50 timer)

Arbeidskrav (ca.100 timer)

Åpent for

Ikke åpent for privatister.

Emneevaluering

Det skal være en tidligdialog mellom emneansvarlig, studenttillitsvalgt og studentene. Formålet er tilbakemelding fra studentene for endringer og justering i emnet inneværende semester.I tillegg skal det gjennomføres en digital emneevaluering minimum hvert tredje år. Den har som formål å innhente studentenes erfaringer med emnet.

Litteratur

Søk etter pensumlitteratur i Leganto