Fordypningsmodul I: Profesjonskvalifisering; Veiledning av studenter og nyutdannede (VVL110)
Emnet Profesjonskvalifisering; Veiledning av studenter og nyutdannede er en fordypning etter grunnmodulen «Profesjonsveiledning for lærerstudenter og nyutdannede i skolen». Progresjonen fra grunnmodulen viser seg ved et høyere abstraksjonsnivå. Gjennom egne studier av praksis utvikles studentenes analytisk kommentatorkompetanse og evne til kritisk refleksjon over erfaringsbasert og teoretisk basert kunnskap og kompetanse.
Dette er emnebeskrivelsen for studieåret 2024-2025. Merk at det kan komme endringer.
Emnekode
VVL110
Versjon
1
Vekting (stp)
15
Semester undervisningsstart
Vår
Antall semestre
1
Vurderingssemester
Vår
Undervisningsspråk
Norsk
Innhold
Fordypningsmodul 1 tar sikte på å gi studenten videre spesialisering inn mot veiledning av studenter (praksislærer) eller nyutdannede lærere som arbeider på 1. - 13. trinn (Grunnskole og Videregående). Progresjonen fra grunnmodulen viser seg ved et større abstraksjonsnivå. Analytisk evne, kommentator-kompetanse og evne til kritisk refleksjon over erfaringsbasert og teoretisk basert kunnskap og kompetanse blir vektlagt. Profesjonskompetansen i veiledning som kandidaten har fått gjennom grunnmodulen vil bli videreutviklet gjennom praktisk utøvelse av metaveiledning.
Fordypningsmodul 1 skal videre gi studentene mulighet til å utvikle ferdigheter i å analysere og forholde seg kritisk til ulik forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer, ettersom studentene skal gjennomføre et selvstendig avgrenset FoU-prosjekt knyttet til relevante veiledningsprosesser.
Læringsutbytte
Etter gjennomført studie skal kandidatene ha:
Kunnskap
Kandidaten
- har inngående kunnskap om veiledning som medierende redskap i profesjonell utvikling
- har inngående kunnskap om læreres kontinuerlige profesjonsutvikling og etablering og utvikling av profesjonelle læringsfellesskap i pedagogiske virksomheter
- har kunnskap om hvordan forsknings- og utviklingsarbeid kan bidra til profesjonslæring i praksis
Ferdigheter
Kandidaten
- skal kunne gjennomføre, analysere, diskutere og kommentere konkret veiledningspraksis
- skal kunne samhandle med kollegaer, ledelse og andre aktører i skole om profesjonskvalifisering- og læring i virksomheten
- skal kunne gjennomføre et selvstendig avgrenset FoU-prosjekt knyttet til relevante veiledningsprosesser
- skal kunne formidle resultater fra eget og andres forsknings- og utviklingsarbeid til studenter og kolleger
Generell kompetanse
Kandidaten
- kan anvende sin kunnskap om veiledning på nye og ulike veiledningsområder
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulik forsknings- og erfaringsbasert kunnskap og anvende kunnskapen i egen veiledning i samsvar med profesjonsetiske normer
Forkunnskapskrav
Eksamen / vurdering
Vurderingsform | Vekting | Varighet | Karakter | Hjelpemiddel |
---|---|---|---|---|
Individuell oppgave | 1/1 | 1 Semestre | Bokstavkarakterer | Alle |
En individuell skriftlig oppgave over et avgrenset FoU-prosjekt. Omfang på oppgaven: 6000 ord, ekskl. litteraturlisten (+/- 10 %).
Vilkår for å gå opp til eksamen/vurdering
Deltakelse i undervisning og basisgruppe (80%).
Innlevering og presentasjon av prosjektbeskrivelse
Innlevering av minimum ett kollektivt referat fra arbeid i basisgruppe.
Innlevering av individuell læringslogg knyttet til planlegging, gjennomføring og vurdering av en metaveiledning med en medstudent.
Muntlig gruppepresentasjon av gjennomført FoU-prosjekt
Fagperson(er)
Emneansvarlig:
Marianne Sandvik TveitnesEmneansvarlig:
Mette Irene HvalbyArbeidsformer
Studiet bygger på sosiokulturelle perspektiver på læring og kunnskapsutvikling. Dette innebærer aktiv deltakelse og refleksjon, og obligatorisk deltakelse (80 %). Studiet består av faglige samlinger, basisgruppemøter, selvstudium og egne øvinger/praksis mellom samlingene. Omfang og innhold i samlingene presiseres i semesterplanen. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne fremstilles for eksamen.
Forventet arbeidsmengde: 450 timer
Undervisning med faglærer - ca.45 timer
Arbeid i basisgruppe m.m - ca. 230 timer
Individuelt arbeid - ca.175 timer