FictDial

Kan unge lesere lære om den sosiale virkeligheten gjennom å lese dialoger i litteraturen?

Publisert Sist oppdatert

magisk bok

Det å lese lange tekster er viktig for å opprettholde fokus og utholdenhet over lang tid. For å motivere kanskje spesielt ungdommer til å lese lengre tekster, ville det være nyttig å vite mer om hvilke typer tekster og aspekter ved tekstene som gjør at lesere fordyper seg i romaner.

Det finnes forskning som viser at det å lese skjønnlitteratur kan gi oss innsikt i andre menneskers "indre liv". Når vi leser romaner, må vi sette oss inn i romankarakterenes følelser, tanker og motivasjoner for å forstå fortellingene. Det er derfor mulig at det å lese skjønnlitteratur kan være med på å bygge sosiale ferdigheter hos ungdommer, som er i en alder der det å forstå andre menneskers synsvinkler fortsatt er under utvikling. Men vi vet ikke hvordan romaner bidrar til dette. Vi vet også lite om hva i teksten som er mest effektivt for å hjelpe leserne til å fordype seg i romaner

Forskning på samtaler i litteraturen

I forskningsprosjektet FictDial vil vi undersøke forholdet mellom samtaler som finner sted i litteraturen og leserens opplevelse av å leve seg inn i teksten og i karakterene. Kan samtalen, og måten denne er beskrevet på, spille en rolle for hvordan og i hvor stor grad vi lever oss inn i fortellinger og i karakterene som befolker dem?

I studien bruker vi metoder fra ulike fagområder, blant annet psykologi og litteraturvitenskap, for å studere dialoger i litteraturen. Prosjektet involverer forskere innenfor utdanningsvitenskap, empirisk leseforskning, narratologi og kognitiv vitenskap, ved Lesesenteret, UiS, Universitetet i Oslo og Universitetet i Utrecht.

Nyheter og ressurser fra prosjektet:

Et Horizon 2020-prosjekt støttet av EU-kommisjonen.

Forskere i prosjektet

Førsteamanuensis i psykologi
51831388
Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Institutt for sosialfag
Professor i lesevitenskap
51833264
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking
Professor II i litteraturteori
Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora
Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking