Bli mentor for nye barnehagelærerstudenter!

Institutt for barnehagelærerutdanning søker nå etter engasjerte studenter som vil være mentor for nye førsteårsstudenter på barnehagelærerutdanningen fra høsten 2024. Søknadsfrist: Så raskt som mulig.

Publisert Sist oppdatert

Institutt for barnehagelærerutdanning har mentorordning for nye studenter. Nå trenger vi nye mentorer for studieåret 2024/2025. Som mentor vil du være med og bidra til et godt studie- og læringsmiljø og hjelpe andre studenter med å oppleve tilhørighet og mestring.

Som en av om lag sju studentmentorer har du ansvar for å lede grupper med nye studenter i ulike prosesser gjennom det første studieåret.

Arbeidet består i å støtte nyankomne studenter og gi veiledning i planlagte samlinger, slik at de som er nye finner seg best mulig til rette, både faglig og sosialt.

Hvorfor bli mentor?

Vi gir deg fire gode grunner!

1. Relevant jobberfaring

Å være veileder for en gruppe med nye studenter gir deg verdifull erfaring på veien til arbeidslivet, og kan også være en karrierefordel.

2. Kombinere jobb og studentliv på samme sted

det er en deltidsstilling som kan kombineres med å være student på heltid. I tillegg kan den kombineres med studentassistentstilling. Kombinerer du to slike stillinger får du bredere erfaring og selvfølgelig mer lønn!

3. Faglig utviklende:

Gjennom mentorordningen gis det en unik mulighet for å veilede nye studenter i aktuelle temaer på første studieår. Dette stimulerer kreativiteten, kommunikasjonsevner og ikke minst den sentrale dialogen mellom mentor og student.

4. Personlig utviklende

Du vil oppleve glede og mestring med å kunne være en god støtte for andre i samme situasjon som deg selv, å være ny student på et nytt sted.

Jeg blir kjent med mange nye studenter samtidig som jeg kan hjelpe dem ved å dele av mine konkrete erfaringer som barnehagelærerstudent. Jeg har opplevd at jeg har fått tettere kontakt med faglærerne. Jeg lærer mye om meg selv og om gruppedynamikk.

Dagny Gudmundsdottir
Aktuelle tema for veiledning

- Ny som student på campus Ullandhaug. Fokus på rask inkludering og god tilhørighet.

- Studieteknikk og arbeidsmetoder

- Forberedelser til praksisopphold i barnehager

- Eksamensforberedelser. Nyttige råd og tips.

Slik søker du

Send en skriftlig søknad hvor du forteller litt om motivasjonen din for å søke. Send den til karin.berner@uis.no. Eventuelle spørsmål kan sendes til samme e-postadresse.

På grunn av den pågående streiken har vi ingen kontaktperson å oppgi som kan svare deg på spørsmål om mentor-rollen. Ansettelsesprosessen vil også påvirkes av dette og ta lenger tid enn ellers. Vi håper likevel du sender en søknad om å bli mentor dersom dette er aktuelt for deg!

Kvalifikasjoner
Hvem er du?

- Du er utadvendt, empatisk og lyttende - Du er selvstendig og strukturert - Du er engasjert og motivert for å jobbe med nye studenter og å bidra til et godt læringsmiljø på instituttet - Du har innsikt og oversikt i studieprogrammets faglige innhold

Er du også engasjert i studierelaterte aktiviteter kan det være en styrke. Den aller viktigste kvalifikasjonen er likevel den erfaringen du selv har ved å være student på barnehagelærerutdanningen. Vi søker deg som tror du kan støtte nye studenter på en god måte, på bakgrunn av din egen studenterfaring.

Arbeidstid, lønn og opplæring
Arbeidstid

Det vil foregå fem samlinger i løpet av studieåret, tre før jul og to etter. Konkrete datoer kommer etter hvert.

Opplæring

Det arrangeres et kurs for nye mentorer i uke 25, der det gis en innføring i rollen som mentor, og flere av temaene som er skissert over vil bli diskutert. Det forutsettes at alle mentorene deltar på dette.  I tillegg vil studiekoordinator og fagansvarlige på trinnet være veiledere ved behov.

Lønn

Hver mentor gis lønn for ca. 30 timer. I tillegg kan det beregnes noen flere timer til forberedelser. Lønnstrinn 32, lønnstrinn 34 med ferdig bachelorgrad.

Derfor valgte de barnehagelærerutdanning

Blir barnehagelærer med fordypning innenfor digital teknologi

Linn Braut Pettersen hadde jobberfaring fra barnehagen som assistent før hun begynte å studere. Jo mer hun jobbet i barn...

Barnehagelærarutdanninga vil hjelpe meg å gjere ein skilnad for born med særskilde behov

Liv Randi Erdal Bergsagel er engasjert og motivert, og vil vere der ho kan gjere ein skilnad; som pedagogisk leiar i ein...

‒ Barnehagelærerutdanningen byr på gode variasjoner!

‒ Det var da jeg jobbet som ringevikar i barnehage ved siden av studiet at jeg oppdaget at jeg trives veldig godt med jo...

Barnehagelærerutdanningen gir henne mulighetene hun har ønsket seg

‒ Med dette vil jeg få mer ansvar og utfordringer. Lisemari Torgersen har bakgrunn fra arbeid som barne- og ungdomsarbei...

- Barnehagelærerutdanning rommer så mange muligheter

Jonas Topnes Jørgensen er snart ferdig utdannet barnehagelærer. Han setter pris på variasjonen innenfor utdanningen og m...

Kristine studerer barnehagelærer deltid

Det betyr at hun tar utdanningen over fire år i stedet for tre år.

Arbeidsplassbasert barnehagelærerutdanning åpner muligheter

Marie Ørland studerer og jobber samtidig.